Het dagelijks brood

Sinds dat wij in een dorp wonen is de bakker aan de overkant, wij zien letterlijk de pistolets liggen.  We wisten dat onze bakker in slechte papieren zat, elke eigendom stond te koop, ja ook de onze.  Onze bakker is namelijk ook onze huisbaas.  We zijn al tijdje op zoek naar eigen woning, maar er waren nog wat obstakels en de timing is niet perfect, maar we zien wel wat er gebeurd, tot op heden zijn er 2 mensen komen kijken met een negatief gevolg.  Maar ik wijd uit, dit is voer voor een andere blog.

Ons dagelijks brood, ja wij eten anno 2017 nog steeds brood, tegenwoordig bijna een doodzonde maar geloof me ik heb veel geëxperimenteerd met voeding en ik kan alleen maar concluderen, eet alles maar met mate en volg je buikgevoel, voelt iets niet goed, laat het dan, maar alle voedingstheorieën ten spijt, je hoeft geen gekke dingen te doen om gezond te zijn en op gewicht te blijven en al zeker niet van die gekke combinaties,….ik heb het voor u al uitgetest, het is niet vol te houden en op lange termijn levert het niks op.

Het brood dus, onze bakker was er eentje die kwaliteit leverde en als we brood nodig hadden liepen we naar de overkant.  Sinds vorige week is hij gesloten, de boeken zijn gesloten en daar stonden we dan, er zijn nog 2 andere bakkers in ons dorp maar in alle eerlijkheid kunnen we zeggen dat het brood er gewoon stukken minder is van kwaliteit.

En hebben wij een probleem, probeerde hier een bakker vlak aan kantoor, ook geen succesnummer.

Ik ben aan het overwegen mezelf een broodmachine aan te schaffen en zelf te gaan experimenteren, heeft iemand van jullie daar ervaring mee?  Welk toestel is een goede aankoop, welke bloem gebruiken jullie, waar moeten we op letten?  En is het een haalbare zaak of is blijven zoeken naar een goede bakker een beter idee ;-)?

44 gedachtes over “Het dagelijks brood

  1. Ik heb zelf geen ervaring met een broodmachine. Ik wil er momenteel ook geen omdat het ding alleen maar in de weg zou staan, geen plaats om het op te bergen. Maar het spreekt me wel erg aan om er een te hebben. Ik ben dus nieuwsgierig naar de reacties.

  2. Ik heb er zelf geen, maar het brood dat mijn mama er vroeger mee maakte vond ik heerlijk. Bij ons in de buurt maakt de ene bakker lekkere koeken, de andere lekkere taarten, maar het brood vind ik eigenlijk nergens top. Ik ga er dus meestal voor naar de Delhaize, want daar zitten er wel lekkere soorten tussen. Jammer vind ik dat!

      1. Daar kan ik inkomen! Ik stond gisteravond nog een chocoladebiscuit te bakken omdat ik vandaag bezoek had. Doodop, na een lange werkdag, je kent dat wel. Om dan ’s avonds laat een berichtje te krijgen dat het bezoek niet kwam. Beetje onbeleefd zo laat af te zeggen, maar wij hebben gewoon lekker zelf van de taart gesmuld gisteravond! En ik heb de moeite niet meer moeten nemen om de taart te versieren!

  3. Daar zit echt veel verschil op he, op bakkers. Hier in de buurt is er wel eentje die lekker brood heeft, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook al eens brood durf mee te brengen van de supermarkt. Zelf brood bakken lijkt me tof, maar zelf nog nooit aan gewaagd.

  4. ik heb 2 broodmachines gehad. In het begin is dat allemaal lekker en leuk en ga je zelfs experimenteren met broden en smaken etc, maar na een tijdje was de lol er af en dan stond dat ding eerder in de weg dan dat het nog nut had.

    Wij kopen terug brood, want zoals het gezegde zegt: “Brood bakken ze overal!” 😉

  5. Ik vind brood uit een broodmachine echt niet lekker. Veel te vast/zwaar. Brood moet luchtig zijn. Ik koop ook zelden een gewoon brood, meestal met diverse zaden/pitten/zemelen. Het brood van een goede bakker kun je niet evenaren.

  6. Wij bakken al jaren in de broodmachine. Naar volle tevredenheid. We gebruiken altijd biologisch meel en variëren met de mix. We doen er vaak iets meer witmeel in dan wordt aangegeven, verder hebben we losse zakken rogge, spelt, volkoren etc, waarmee we varieren + bij elk brood een heel klein beetje suiker, dan krijg je een lekker luchtig brood (de oplossing voor het punt van hansvdz). Die suiker wordt door de gist ‘opgegeten’, waardoor je er dus niks van merkt, maar wat het effect heeft dat je brood goed rijst. Ons apparaat is van SilverCrest, ooit lang geleden in de aanbieding gekocht bij Lidl. Wij zweren erbij. Succes, ook met de onzekerheid mbt wonen.

  7. Ook een broodmachine gehad, maar in het begin leuk, dan niet meer. Maakt veel herrie en soms mislukte het brood omdat we ’s avonds alles in de machine deden, tijdschakelaar instellen om om 08.00u vers brood te hebben, maar dan had je één grote kleffe zooi.
    Nu maken we het zelf met de hand (als we tijd hebben) en dat brood is lekker maar ook vaster. Ik vind het brood bij de bakker(s) veel te luchtig. Vult ook niet.
    Zelf ben ik geen broodeter dus is niet aan mij besteed. Ik eet veel liever gewoon 3x warm (’s morgens Brinta, ’s middags warm en ’s avonds warm). Zalig…
    Veel succes met je speurtocht!

  8. Ik heb er eentje staan in de kast… en hij staat er al jaren… stil. Voor ons is het alleen maar haalbaar om in het weekend brood te bakken. Onze bakker zijn brood trekt ook op niks, gelukkig hebben ze hier in ons klein Carrefourke heel lekker brood.
    Succes met het zoeken naar een broodmachine.

  9. Ik heb een Domo machine, een goedkoopke, want eigenlijk doen ze allemaal hetzelfde. Ht mijn heeft 12 programma’s en ik gebruik er mss 2. Ik koop all-in mixen bij Aveve, Delhaize en Aldi. Bij Aldi vind ik het ene niet lekker, maar het andere bijzonder lekker. Bij Aveve vind ik dan weer een andere lekker. Wij gebruiken het afwisselend met een brood van de bakker.

  10. Ik bak al heel lang zelf. We hebben een Panasonic en die doet het perfect! Ik gebruik regelmatig eens een ander recept, koop mijn bloem bij Aveve of Colruyt. Kom ne keer af, ik zal u een boterhammetje maken 😉

      1. Ik vind het 1000 x lekkerder. Vult meer, heeft meer smaak, heerlijke geur in huis… Ik ben 5 minuten bezig om alles in de machine te doen, 2u later heb ik een brood.Ik bak ’s avonds, zodat we ’s morgens het brood kunnen aansnijden. Warm brood snijden is niet zo’n goed idee.

  11. Ik bak al jaren ons dagelijks brood: volkorenbrood tijdens de week, voor het weekend probeer ik varianten uit met bloem van aveve (meergranen, pantique,…), en ook ontbijtbrood met de kant- en klare bakmelen uit aveve: briochebrood, noten/cranberrie. Wij zijn nu bezig aan ons tweede oventje, eentje van Tefal. Daar zit dan ook een receptenboekje bij waaruit ook veel inspiratie te halen is. Het chocoladebrood en noten/rozijnen is een ware tractatie :-). Wel veel vaster brood dan wat je bij bakker of warenhuis koopt, maar je hebt er dan ook minder van nodig om een vol gevoel te hebben. Heel af en toe koop ik brood in onze delhaize of stop ik bij een bakker. De dag voor mijn marathon en op wedstrijddag zelf eet ik enkel wit brood , dan koop ik er eens eentje. Of als ik broodpudding maak, dan is het ook met ‘gekocht’ brood. Wij zijn fan, en ik blijf het bakken volhouden. Wel wat werk achteraf om te versnijden (om in te vriezen) maar het is me het werk meer dan waard 🙂

  12. Oei hier ga ik je absoluut niet met kunnen helpen. Heb dat zelf nog nooit gedaan en ook niet meteen ambities in die richting 🙂 Maar ben wel benieuwd naar wat jij uiteindelijk gaat doen: zelf bakken of een andere bakker zoeken!

  13. 10 jaar geleden bakte ik zelf mijn brood, ik vond het lekker maar niet vast genoeg waardoor het vaak kruimelde. Ik had een bakmachine van de Aldi en meel uit Aveve.

    Nu koop ik altijd bio-spelt zuurdesembrood, droog brood dat wel.

    En eet je niet meer paleo?

  14. Wij bakken al jaren ons eigen brood, dagelijks. Ik heb ervaring met 3 toestellen en ik zweer bij panasonic … geen ander toestel was zo goed (brood glijdt eruit en is altijd lekker). Meel meestal van soubry soms van de maalder.

  15. Wij hadden een broodmachine tot ze het een paar weken geleden met een knal opgaf. De ene dochter is fan, de andere niet. Wij wisselden af, zochten ook nog naar lekkere broodmixen. Maar er komt zeker een nieuwe, binnenkort.

  16. Wij hebben een Panasonic. Heel content van. Met 3 kinderen in huis wordt hier ongeveer 5x per week een brood gebakken. 5 minuten werk, ook amper afwas. Minder werk dus dan naar de bakker gaan + je huis ruikt heerlijk. We halen ons meel wel altijd bij de maalder.

  17. Nog zo’n echte warme bakker is zoveel waard! Ook hier bij ons op wandelafstand. Heerlijk is dat toch hé. In niets te vergelijken met het brood dat je in de supermarkt vindt. Dus neen…geen ervaring met een bakbroodmachine hier.

Geef een reactie

