Zorgende rol

Sinds mama ziek werd eind 2013 heb ik het gevoel dat wij constant in de zorgende rol gerold zijn en dat het ons ongewild in een levensfase heeft geduwd die niet als de mijne aanvoelt.

Eerst was er mama, dan werd het de vader van mijn lief om dan onmiddellijk over te gaan naar de mama van mijn lief.  Ondertussen werd de zorg voor bomma ook groter, ah ja er was een generatie weg.  De zorg van mijn schoonouders kon verdeeld worden over 5 mensen en mijn lief heeft ook nooit een kind gedurende de week en thuis bleef alles doorlopen want ik ving dat op en mijn taken die blijven gewoon voor mij.

Nu het bomma probleem acuut is en we niet echt onmiddellijk plek vinden in een home, is er thuiszorg geregeld en verpleging, verpleging was onmiddellijk in orde, thuiszorg duurt iets langer wat inhoudt dat ik vaak over-en-weer rij om haar eten voor te schotelen, letterlijk want stof afdoen is geen probleem maar een boterham nemen en oogdruppels indoen wel….mijn vader zorgt voor elke avond vers eten, maar ik was beetje uit het oog verloren dat hij dat niet doet in het weekend, dus zaterdag toen we bij haar dan lunch aten, want het smaakt toch beter als er iemand is grrr….bleek dat er eigenlijk geen eten was voorzien voor ’s avonds, weer naar de winkel, zodat ze iets had om op te warmen.  Voor zondag voorzag ik dan een overschotje van onze risotto van zaterdag en verse soep.  Ik vroeg haar wanneer ze op zondag haar pistolekes wilde, voor 10u of na 11u want ik wilde gaan sporten, iets wat er al heel de week was bij ingeschoten omdat ik met haar bezig was.  Ze koos na 11u, maar toen ik arriveerde kreeg ik wel duidelijk te horen, nu kreeg ik toch wel honger.  Dus pistoleke prepareren, koffie en zelf een tas koffie te drinken zodat ze eet.

Dan merkte ik op dat ze al een tijdje haar oogdruppels niet gebruikt, ah nee, want ze had er geen meer..en dan moet je dat niet melden, allee op zoek naar voorschriftjes en haar identiteitskaart, natuurlijk vergat ik dat de verpleging die nodig heeft.  Met als resultaat een bomma totaal in paniek want ze vergeet dan dat ik die heb meegenomen, dus weer naar haar rijden en straks na mijn kantoortijd naar daar met boodschappen en vlug haar identiteitskaart nemen om naar de apotheek te trekken en niet vergeten de was mee te nemen.

Om dan naar huis te rijden, te zorgen dat de zoon tijdig eten heeft en we op tijd naar de training kunnen rijden, dit herhaalt zich ook morgen en donderdag en op woensdag is er chocolade les.

Wat maakt dat ik tegen het einde van de week weer kapot ga zijn, moet zorgen dat haar was tegen dan ook klaar is en weer paraat ben om haar te voorzien van eten en naar de tentoonstelling van haar naaikransje mag rijden, eerlijk……ik zie dat allemaal niet zitten.  En nog minder het feestje Studio 54, want dan ben ik zondag een wrak en ik kan me dat niet permiteren, want mijn to-do list voor de weekends puilt elke week uit, zeker na een week met de zoon terwijl mijn nieuwe job, momenteel ook enorm veel van me vraagt.

Dus moest ik even zagen hier, dat ik wat moe word van de zorgende rol die momenteel zo aanwezig is in mijn leven, want dat is eigenlijk wat ik dag in, dag uit doe, zorgen voor iedereen……….

21 gedachtes over “Zorgende rol

  1. En zo blijft er geen tijd over om voor jezelf te zorgen. Ik snap je frustratie heel goed. Hopelijk komt er snel een plek vrij in een goede home, zodat de zorg voor je bomma toch een beetje draaglijker wordt. Chapeau dat je dit alles weet te combineren.

  2. Kortverblijf kan een oplossing bieden, zodat je even op krachten kan komen. Het duurt idd even als je familiehulp inschakelt. Ik weet hoeveel er moet geregeld worden. Daar kruipt heel veel energie in.Het dagcentrum kan ook een optie zijn. Dan worden ze opgehaald met het busje en teruggebracht. Mijn mama gaat daar wel graag naartoe. Veel sterkte.

  3. Heel begrijpelijk, dat het je te veel wordt. Het klinkt misschien raar om te zeggen, maar ik ben opgelucht dat mijn moeder nogal snel na haar hersenbloeding overleden is. Ze zou zelf niet zo hulpbehoevend willen zijn, maar ik weet ook niet hoe lang ik het zou hebben volgehouden. Uiteraard wil je dat met veel liefde doen, maar het vraagt ook veel van een familie.

  4. Wat madeliefjes al zei, ik keek voor mijn ouders ook eens op de site van het ocmw, je kan wel vragen dat ze dan elke dag (of een paar keer in de week) een maaltijd krijgt, kostprijs valt daar nog goed mee!
    En inderdaad, vergeet alsjeblieft jezelf niet. Knuffel! x

    1. Die maaltijd is het probleem niet, die krijgt ze ’s avonds van papa, het is het ontbijt dat nu door de thuishulp zal verzorgd worden en hopelijk de lunch ook. Zondag heeft ze alleen een pistolet en koffiekoek gegeten die ik schotelde, er stond verse risotto in de koelkast, die stond er gisterenavond nog….en als wij er zijn eet ze, anders niet.

  5. Hou er rekening mee dat het vrij lang kan duren voordat er plaats vrijkomt in een bejaarden tehuis, want je staat op een wachtlijst. Wat ik zou doen in jou plaats? Alles uitgeven. Was laten wassen en strijken door een dienst, eten en boodschappen laten doen. Dat kost geld maar daar heeft ze toch een pension voor.

  6. Niet eenvoudig lijkt me. Ik hoor het ook in m’n vriendenkring die de zorg van ouders op zich nemen. Er moet toch een oplossing bestaan, zodat je meer uit handen kan geven…? Want voor jou moet ook gezorgd worden, zoveel is zeker.

  7. Het lijkt me absoluut geen makkelijke situatie te zijn. Uit eigen ervaring weet ik hoe die dingen je kunnen opslorpen en energie vreten waardoor het heel makkelijk is om de zorg voor jezelf te vergeten. Hopelijk komt er snel een plekje vrij in een home! Probeer intussen tijd zo nu en dan toch ook wat momenten voor jezelf in te bouwen (al is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan).

Geef een reactie

