Verantwoordelijkheden

Toen mama stierf kreeg ik als oudste niet alleen haar erfenisdeel maar ook de verantwoordelijkheid over mijn grootmoeder.  Ondertussen is ze 91 en is ze 3 keer op korte tijd gevallen.  Ze woont nog zelfstandig, maar haar laatste val heeft haar een gebroken rib opgeleverd en kan ze amper nog bewegen.

U leest ze woont zelfstandig, wat maakt dat ik zaterdag langsliep om haar was terug te brengen, ik een hoopje ellende vond, ongewassen en niet gegeten en toen brak er iets in me.  Haar eigen egoïsme plaats zich in deze positie, want een serviceflat/home is in haar ogen een no-go en na haar 2de val had ik al voorgesteld om extra hulp in huis te halen, ook dat werd geweigerd.

Maar nu kan het niet meer langer en gelukkig  ziet ze het ook zelf in dat zorgen voor zichzelf steeds moeilijker wordt, maar oh wat een karakterke is mijn grootmoeder over alles wilt ze zelf beslissen en handelen en moet alles gaan zoals zij het wil, maar haar lichaam en geest beperkt haar.  Onmiddellijk ben ik zaterdag in gang geschoten, met gerief naar beneden te halen, zodat ze niet meer naar boven moet ( lees: ik weet heel zeker dat ze weer naar boven gaat als ze beter is, met alle gevolgen vandien, want ze is al 2 keer van de trap gevallen), heb ik eens deftig haar koelkast nagekeken en uitgewassen en ze had amper nog iets in huis om te eten en wat er was, was slecht.

Tijd voor actie dus, alles laten vallen en naar de winkel, gezorgd dat ze eten had.  En vanmorgen mutualiteit gecontacteerd voor het plaatsen van een bed in de living en dat er elke dag iemand komt om haar te wassen en haar ontbijt te voorzien en lunch, avondeten zal nog door mijn vader gebeuren.

Maar dit is een tijdelijke oplossing, sorry bomma, maar ik heb je laten opschrijven in een home, je huisarts steunt me hierin, ook hij vindt dat je niet meer in staat bent om voor jezelf te zorgen, wat maakt als er ergens plaats is je huis zal moeten verlaten en ik weet dat dit je pijn zal doen, maar ik heb geen andere keuze, ik kan onmogelijk 24/24 uur voor je zorgen hoe graag dat ik dat ook zou willen.

Deze verantwoordelijkheid had ik graag overgeslagen, ik vind het vreselijk om dragen, dat ik haar ga moeten wegbrengen naar een plek die ze verafschuwt en tegen haar wil…..

 

17 gedachtes over “Verantwoordelijkheden

  1. Sterkte lief mens. Dit is het traject waar wij (broer en ik) met Mams inzitten en tot nu toe weet ze elke keer weer alle uitgezette acties terug te draaien. Soms met medeweten van de huisarts ‘want we kunnen haar niet dwingen om..’ Misschien dat er bij jullie nog wel mogelijkheden zijn. Ik hoop het voor je. Dikke kuszzz uit Venlo. Ik ben fier op U omdat je in de actie bent geschoten.

  2. Vreselijk lastig, die verantwoordelijkheid. Ik sta ook alleen in voor mijn ouders, die nu nog goed zijn, maar soms ook echt hulp nodig hebben. En zeker mijn moeder is even koppig en doet liefst alles zelf. Super wat je doet voor haar!

  3. Ja, dat is de leukste taak niet hé om boeman te spelen! Ik probeer mijn mama er ook op voor te bereiden dat er een dag komt dat ze naar het rusthuis zal moeten. Maar o wee, hoe moeilijk is dat niet. Maar idd, je moet hulp inschakelen en geloof me , op den duur vinden ze die hulp leuk rondom hen. Mijn mama laat het zich welgevallen dat haar nageltjes gelakt worden , dat de koffie voor haar neus wordt gebracht. Veel sterkte! Je doet wat je moet doen, je hebt idd geen keuze!
    Liefs
    x

  4. Dit verhaal heb ik heel recent ook meegemaakt met mijn moeder. Door onze ogen gezien zijn deze mensen inderdaad heel koppig – in hun eigen ogen wordt hen alles ‘afgepakt’, moeten ze voor alles toelating vragen,… Héél, hééééééél lastig om mee om te gaan, voor alle partijen. Maar uiteindelijk moet iemand de juiste keuze maken, want je kunt er inderdaad niet 24/7 bij zijn. Je gaat werken, hebt ook een leven,…
    Sterkte en moed !

  5. Goh. Dat is de generatie die haar eigen (groot) ouders in huis nam om voor ze te kunnen zorgen. Ze zal het niet uitspreken, maar als dat niet kan dan blijft ze wel gewoon zelf thuis wonen. Want een home, dat is voor zieke, seniele, … voor andere mensen!
    Het is jammer dat het niet meer lukt om voor zichzelf te zorgen, en hopelijk komt er snel een oplossing (een home met een plaatsje) en valt de verhuis uiteindelijk nog wel mee voor haar.
    Succes en sterkte gewenst!

  6. Mijn ouders hebben dat voor mijn overgrootmoeder op een gegeven moment ook moeten beslissen. Ze leefde alleen thuis maar viel ook regelmatig en op een gegeven moment was de situatie niet te houden. Ze is toen naar een service flat gegaan, eerst tegen haar zin, maar na een tijdje was ze het gewoon en viel het al bij al wel mee.

  7. We hebben het vorige maand ook meegemaakt met de schoongrootmoeder. Heel erg tegen haar zin, maar ondertussen (op een paar weken tijd, inderdaad!) zegt ze zelf dat ze er héél gelukkig is. Ik weet niet of het bij jullie een optie is, maar misschien wel eens de moeite om te checken: ze nam al een tijd 2 dagen per week deel aan activiteiten in het rusthuis. Dat maakte de overgang zeker makkelijker, want zo kende ze de omgeving en de mensen al een beetje.

    1. Ik heb het geprobeerd, maar ze wil echt niet, momenteel staat er bed in living, komt verpleging elke dag om ze te wassen en familiehulp, moeten we nog bekijken hoeveel we ze gaan laten komen en ze is ingeschreven op de ellelange wachtlijsten..

  8. Mijn broer en ik hebben identiek gedaan voor ons moeder, eerst een bed in de living. Uiteindelijk wou ze daar niet in slapen (waarom in Godsnaam zijn die oude mensen zo koppig?), is ze op een nacht gevallen met naar toilet te gaan, heup gebroken, brandweer moeten komen om haar via haar slaapkamer met een lift langs het raam naar onder te krijgen. Nu zit ze in een rusthuis. Mijn broer gaat dagelijks langs, hij woont in hetzelfde dorp, ik ga zaterdag en zondag op bezoek. Eerst zat ze in een ander rusthuis, iets verder tot uiteindelijk hier plaats vrij kwam. Er is veel verschil in die rusthuizen, maar waar ze nu zit is het echt wel een goed.

Geef een reactie

