Op de rooster

In het kader van mijn nieuwe job, werd er verwacht dat ik ook een assessment onderging.  Testen afleggen, iets wat echt jaren geleden was.  Na wat info te hebben uitgepluisd op het internet was ik wel wat gerust gestelder, cijferreeksen en tegengestelden aanduiden dat ging wel lukken :-).

Tot ik dinsdag de testen moest aanvangen.  We gingen van start met de Watson Glaser test, eentje dat ik niet verwachtte voor de functie waarvoor ik in aanmerking kwam aangezien deze test veel wordt gebruikt in de juridische sector en op niveau van management.  Maar eerlijk, dit was nog een eitje in vergelijking met de andere testen die ik moest ondergaan.  Hier was een tijdslimiet van 45 min voorzien, je moest niet treuzelen maar ook niet echt stressen.

Het volgende gedeelte was een vragenlijst over SWOT, vrijezelfbeschrijvingsmethode, loopbaanankers, dit zonder tijd en nog wel ludiek om in te vullen.   Ik droom van een loopbaan….schitterend, want dromen van een loopbaan mmm.  Wakker liggen van wat het allemaal met zich meebrengt dat wel :-).

Dan de planningsoefening, een beetje te vergelijken met de post-vak test, met dit als verschil dat ik ook een planning voor een aantal dagen moest maken voor een bedrijf dat sanitair en cv installeert.  Het was even stressen, vooral door de tijdsdruk en de factoren waar rekening moest met gehouden worden :-).

Eindelijk volgde een break en kon ik even rondlopen :-).

Na de break een test in administratief inzicht, op 30 min  en dat vond ik de zwaarste test, want het waren 5 vragen en potverdorie instinkers die erin hakten, hartslag steeg met de minuut :-).

De snelheid- en nauwkeurigheidstest, bevestigde dat ik voor een leesbril moet gaan of dat ze een groter lettertype moeten voorzien :-).  Ook hier een tijdsdruk van 2 min en 6 min.

Tot zover het test gedeelte en ik kan zeggen dat ik op dat moment moe was, mentaal dan.  En dan moesten we nog overgaan tot de bespreking van de persoonlijkheidstest, die ik op voorhand thuis had moeten invullen.  Mijn relaties met mensen, mijn denkstijl en mijn gevoelens en emoties :-).  33-lijnen, die lijn per lijn uitvoerig besproken werden en die ik allemaal moest verantwoorden met een voorbeeld.  Op het einde was ik totaal gaar, echt gaar.  Nochtans komt duidelijk in de test naar voor dat ik niet graag over mijn gevoelens praat en hier moet je dan letterlijk met je billen bloot.

Na het assessment was ik een beetje in paniek, had ik dit wel goed gedaan? Was die persoonlijkheidstest wel zo als ik echt ben?

Gelukkig volgde er nog een fijne middag met mijn lief en vriendin, zodat alles wat op de achtergrond verdween.

Toen ik de dag erna al telefoon kreeg, was ik het allemaal al wat vergeten door de drukte in het Paradijs.  Volgende week woensdag mag ik gaan tekenen en mag ik de bom laten ontploffen in het Paradijs…….

 

 

 

 

21 gedachtes over “Op de rooster

  1. Ik vond dat in der tijd voor mijn huidige job verschrikkelijk. Vooral dat constant in vraag stellen van je beslissingen? “Waarom heb je dat zo gedaan en niet zo? Ben je wel zeker dat dat de beste oplossing was? En waarom plan je alles in? Dat is toch niet haalbaar.” Terwijl ik bij een job in het verleden echt alles moest kunnen inplannen onder het mom: “tijd moet je maken.” Dus ik had het niet anders geweten. Ik was er dus ook van overtuigd dat ik dat heel slecht had gedaan. Gelukkig bleek dat niet zo 😁.

  2. Die testen tegenwoordig, ze zijn soms zo raar opgesteld dat ik me afvraag of ze echt nog veel te maken hebben met de functie zoals ze is. De postbaktesten bij de overheid moet je bijvoorbeeld helemaal anders invullen dan in de privé (of zo heb ik toch ondervonden tijdens een opleiding). Gelukkig is het voor jou nu achter de rug. Spannend, ik ben benieuwd hoe ze gaan reageren op je huidig werk.

  3. Amai, heavy. Blij dat ik nooit zo op de rooster ben gelegd. Wel 2 keer een assesment gehad maar nooit zo uitgebreid als wat jij beschrijft. Maar knap dat je het allemaal goed doorstaan hebt.

  4. Die testen zijn vreselijk: voor mijn huidige job moest ik die ook invullen en na test 1 van de vele brak het koude angstzweet me uit. Maar kijk nadien blijkt het altijd toch beter mee te vallen dan aanvankelijk gedacht 🙂 Dikke proficiat en heel veel succes woensdag!

  5. My god, zelfs presidentskandidaten worden niet zo binnenstebuiten gekeerd! Ze gaan er toch wel zwaar over tegenwoordig vind ik. Een gewoon gesprek zegt zoveel meer dan ellenlange testen. Ik nam mensen vroeger aan op gevoel en dat is altijd goed afgelopen.
    Enfin, supergoed gedaan, proficiat!!

  6. Eigenlijk vreselijk hoe erg je op de rooster wordt gelegd. Hoe hoog eisen gesteld worden. Ik zou al geen zelfvertrouwen hebben om er aan te beginnen. Maar er toch voor gaan vraagt ontzettend veel moed en jij hebt het toch lekker gedaan! Chapeau hoor

  7. Proficiat met de nieuwe job!! Amai serieuze testen zeg, ik heb bij sollicitaties enkel een Excel-proef moeten afleggen en voor een job aan de universiteit ook eens de postvakintest e.d. maar nooit zo diepgaand!

Geef een reactie

