Aan mijn lijf

Lief lijf,

Jarenlang heb ik je verwaarloosd, je volgestopt met rommel, teveel alcohol en last but not least nicotine….

Ik zag je niet echt graag, je vertoonde bulten waar ze niet hoorden en te weinig vulsel waar het wel hoorde :-).  Ik vond je niet mooi, het had gewoon teveel vlees, dat het teveel aan vlees te wijten was aan verkeerde eetgewoontes dat wilde ik toen nog niet inzien.

Je gaf signalen, ik was regelmatig ziek, keelpijn, keelontstekingen, aften, verkoudheden, sinusitus, ontstekingen in mijn lichaam, acne…

Maar ik bleef halstarrig eten zoals ik at, periodes dat ik een hele dag snoepte en niks at werden afgewisseld met leven op alleen yohurt,….en elke dag was ik ongelukkig met mijn lichaam en voelde ik me dik.

En toch lichaam mag ik dankbaar zijn, want ondanks dat je slecht werd behandeld overwonnen we veel, zelfs de kantje-boordje situatie en ik door de slechte saturatie in mijn bloed langzaam weggleed.

Dit was het keerpunt, 2006……33 jaar en jij was er slecht aan toe mijn lichaam, mentaal was ik nog een schim van mezelf.  Je bleek weer al eens over een enorme veerkracht te beschikken, want je herstelde en ik beloofde beterschap…..maar ik bleef je weliswaar in mindere sterke vorm alcohol, sigaretten en troep toedienen.

De echte kentering kwam er pas in 2014 op 40-jarige leeftijd, toen besloot ik je beter te gaan behandelen en met resultaat, ik gooide mijn dieet om, gooide sigaretten in de vuilbak en alcohol, het wordt sindsdien nog heel zelden geconsumeerd.  Ik trainde als een gek om je in shape te krijgen, natuurlijk weer te extreem :-), zoals ik jaren met je deed.

Vandaag, ja vandaag besefte ik, dat ik je zo dankbaar moet zijn.  Je voelt beter dan ooit, ben zelden nog ziek, aften zijn onbestaande en vooral je ziet er beter uit dan ooit.  En eindelijk zie en voel ik dat ook.

Mijn lichaam, dank je om al die jaren van ontbering te doorstaan en toch de veerkracht te hebben om weer in vorm te komen als je goed wordt behandeld. Dank je om zo sterk te zijn en me de kans te geven door het leven te vliegen, ik beloof plechtig je goed te behandelen mijn lief lijf!

 

6 gedachtes over “Aan mijn lijf

  1. Prachtig gezegd én sterk dat je hebt kunnen stoppen met roken én alcohol én slechte voeding. Ik ben ook beetje een gezondheidsfreak 🙂
    En je straalt op alle foto’s dat ik van je zie, het heeft resultaat geboekt!

  2. Met enigszins een krop in de keel dit komen lezen. Het beseffen is zeker een reuzegrote stap voorwaarts, er iets aan doen nog een veel grotere stap, het volhouden is het belangrijkste. Een ding is hier duidelijk: je hebt het gevecht met jezelf gewonnen en dat dat ongelooflijk goed voelt, houd je daaraan vast. Ik duim dat je volhoudt!!

Geef een reactie

