Aangedaan

Zaterdagmiddag werd bomma op een jubileumfeest verwacht, kleindochter deed dienst als styliste en taxichauffeur :-)……

Nadat ze aangekleed was bracht ik nog de nodige make-up aan bij haar en werkte het geheel af met de nodige juwelen.  Enkel een ring ontbrak nog, die ik mocht gaan uitzoeken in haar juwelen doos, waar elk juweel nog eens is opgborgen in speciaal doosje of zakje :-).  Ik had wat doosjes te openen voor ik vond wat ik zocht :-), mijn bomma altijd voor een verrassing te vinden :-).

Zonder te weten welk doosje ik opende, vond ik de trouwring en de horoscoop van mijn grootvader, die hij ALTIJD droeg, instant kreeg ik krop in mijn keel.  Ondanks het feit dat mijn grootvader al 10 jaar overleden is, denk ik nog vaak aan hem, het was een speciale man met een geweldig gevoel voor humor, beetje op zichzelf net zoals ik en ik heb het opnieuw doorgegeven aan mijn zoon.

Maar het verraste me dat mijn grootmoeder het had bijgehouden, ik was ervan overtuigd dat mijn moeder dit had gekregen, ondanks dat we dat niet hadden gevonden toen we haar gerief opruimde.

Het is melig en nostalgisch, maar ik hecht veel waarde aan zaken die mensen uit mijn hele nabije omgeving gebruikten, niet noodzakelijk juwelen, van mama gebruik sinds ze is overleden elke dag haar portomonee.

Ik paste mijn grootvader zijn trouwring en hij is veel te groot en ik weet nu al dat ik hem zal laten verkleinen of hem met bomma haar trouwring zal laten verwerken in een ander juweel, dat ik ook elke dag zal dragen, zo blijven de herinneringen gekoesterd……

10 gedachtes over “Aangedaan

  1. Eigenlijk komen die juwelen Mateo toe. Hij is de enige mannelijke erfgenaam. En misschien heeft je bomma het voor hem bewaard tot zijn 18 de verjaardag? Ik erf ook al mijn moeders juwelen. Mijn broers hebben die van mijn vader ge-erfd. Maar ik zal aan al de vrouwelijke kleinkinderen een juweel van mijn moeder cadeau doen. Mijn schoonzussen krijgen daar niets van

      1. Aja , juist, ik had het nu verkeerd op, dat het Matheo zijn groovader was. Nu bij ons is het traditie dat het van man op man gaat. Iedere familie heeft zijn tradities zeker hé 😉

  2. Ik ben ook wat juwelen gekregen van mijn grootouders, waaronder een soort zegelring voor een man, wat we totaal niet kunnen gebruiken. Maar ik hou het bij en koester het sowieso.

  3. Ik heb de trouwringen van mijn opa en oma van moeders kant als een sieraad gekregen van mijn moeder toen ik trouwde met Jan. Dat sieraad vond ik niet mooi. Toen mijn vader overleed eind 2014, heb ik beide ringen laten ombouwen tot één ring mét een ruimte voor de as van mijn vader (een paar korreltjes waarschijnlijk). Ik heb deze ring altijd om: zo zijn mijn grootouders én mijn vader altijd bij me.

  4. Wordt ook wel eens gedaan, een juweel versmelten tot het een nieuw juweel is geworden. Er zijn zo van die dingen die men nooit weggooit, omwille van die emotionele waarde. Doch laat de bomma nog wat leven zit ik nu te denken… en koester vooral die momenten die je nog samen hebt…

Geef een reactie

