Oudste dochter

 

Ik ben de oudste van 2……en toen ik dit ergens op het net tegenkwam was de confrontatie groot :-)…….

 

1.Een oudste dochter heeft altijd haar werk op tijd af en komt nooit ergens te laat->ย true, ik zal zelden ergens te laat zijn en mijn werk is altijd op tijd af.
Ze wil niet dat anderen op haar moeten wachten en vindt het vreselijk als dat per ongeluk wel een keertje gebeurt.

2. Een oudste dochter heeft een extreem verantwoordelijkheidsgevoel. -> understatement, trouwens iets wat ik haat aan mezelf :-), maar sterker is dan mezelf ๐Ÿ™‚
Zij denkt standaard: โ€œAls ik het niet doe, wie dan wel?โ€

3. Een oudste dochter is nogal overheersend en is een controlfreak ->ย ik ben een controlefreak pur sang, nog zo’n eigenschap waar ik vanaf wil, iemand?
Ze heeft sterk het idee dat zij het best weet hoe de boel geregeld kan worden en dat als ze de touwtjes laat vieren alles in het honderd zal lopen.

4. Een oudste dochter bemiddelt graag zodat er geen onderhuidse spanningen zijn -> ik haat spanningen en dat maakt dat ik mezelf soms wegcijfer..en vrede neem met minder.
Niets erger dan dat mensen het niet goed met elkaar kunnen vinden. Ze zoekt liever de confrontatie op en plant een sessie uitpraten in dan dat ze ergernissen laat sudderen.

5. Een oudste dochter neemt gemakkelijk de leiding -> have we met :-)? ย Ik ben een leider, maar niet van het dominante type, eerder de leider op de achtergrond hoe tegenstrijdig dit ook klinkt ๐Ÿ™‚
Dat gaat bij haar van nature. Ze is niet anders gewend.

6. Een oudste dochter is soms nogal bazig -> een argument dat Miami laatst nog gebruikte, ik buig het eerder om naar een duidelijk type, ik sta op mijn strepen ย ๐Ÿ™‚
Ze probeert het soms wel, inspraak tolereren, maar voor ze het weet heeft zij de lijntjes al uitgestippeld en hoeft iedereen alleen nog maar te doen wat zij heeft bedacht.

8. Een oudste dochter wil altijd alles goed doen -> Hell yeah, tot ik eraan kapot ga zelfs
Dat noemen ze perfectionisme, dus. Van half werk kan een oudste dochter wakkerliggen. Dus al wordt het drie uur โ€˜s nachtsโ€ฆze zal alles tot in de puntjes uitwerken.

9. Een oudste dochter heeft de neiging om een beetje jaloers te zijn op haar jongere zus of broer -> daar kan ik eerlijk zeggen nee dat klopt niet ย en de reden waarom ga ik voor mezelf houden……
Want tja, laten we eerlijk zijn: die had het wel een stukje makkelijker. Bovendien heeft zij alle strijdpunten al met verve uitgevochten. Over gebaande paden gesproken, zeg.

10. Een oudste dochter is vaak nogal serieus (serieuzer dan broers en/of zussen)-> ook hier weeral nagels met koppen, mijn zus is het type, god schept de dag en ik wandel erdoor en de rest lost iemand anders wel op ๐Ÿ™‚
Iemand moet het koppie erbij houden, nietwaar?

11. Een oudste dochter twijfelt altijd aan zichzelf: โ€œDoe ik het wel goed genoeg? Straks kan ik het nietโ€
Aan de andere kant kan ze wel weer heel zelfverzekerd overkomen, omdat ze haar angsten diep wegstopt. -> ik pleit schuldig ๐Ÿ™‚

Veel van bovenstaande zaken werden ook heel erg in stand gehouden door mijn ouders en nog steeds……en mijn zuske, die gaat vrolijk door met het ontlopen van elke verantwoordelijkheid :-)…..

 

12 gedachtes over “Oudste dochter

  1. Ik geloof dat dit ook geldt voor “enige dochter”, ook voor mij heel herkenbaar. Ik wil ook altijd dat alles goed gaat in de familie en dat alles goed geregeld is. Daardoor verwaarloos ik soms mijn eigen huishoudelijke taken. Shame on me.

  2. Ik ben de middelste dochter maar ik kan mijn zus hier AB-SO-LUUT niet in herkennen, in tegendeel. Ik denk dat ik eigenlijk de oudste dochter ben als ik dit alles lees ๐Ÿ™‚

  3. Als ik dit toch allemaal lees dan moet jij toch ongelofelijk veel stress hebben. Nee zo kan ik absoluut niet leven. Ik kom meestal overal te laat en als op het werk iets niet af is dan is dat voor de dag nadien. Als er iemand iets moet doen en dat is niet af dan zal ik het zeker niet afmaken. Het leven gaat verder ook al is dat niet gedaan. Het zal wel niet levensbedreigend zijn. Als er personen zijn die het niet met elkaar kunnen vinden dan is dat zo maar, mijn probleem niet. Ik ben zeker gene leider en sta meestal op de achtergrond. Het moet van mij niet perfect zijn, als het maar goed is in mijn ogen en geloof me, het is snel goed.

    Weet je wat bij mij primeert in alles? Gelukkig zijn en dat ben ik momenteel heel erg zelfs. Maar goed, ik wou je hierbij niet afbreken ofzo maar toen ik het las, kwam maar รฉรฉn woord in mij naar boven en dat was ‘stress’. En dat moet men in alles wat men doet proberen te vermijden want stress en gelukkig zijn gaan absoluut niet samen.

    Maar misschien is dit wel eigen aan een vrouw lol.

Geef een reactie

