#40-dagen bloggen – Kick-off

And here we go……..onze eerste blogpost in het kader van 40-dagen bloggen.

Ik koos als eerste onderwerp uit de rubriek “De innerlijke mensch” Of ik ooit overwogen heb om vegtariër/veganist te worden zo ja waarom, zo nee ook waarom :-).  Ik koos dit onderwerp omdat het zo mooi aansluit bij de moderne vastenperiode “40-dagen zonder vlees“.

Goed heb ik het ooit overwogen om vegetariër te worden, ooit heb ik het bekeken, zelfs besproken met vegetariërs.  En daarin was mijn grootste motivatie ook mijn gezondheid en het milieu ( een item waar ik meer en meer met bezig ben de laatste tijd).  Nu ik ben nogal een zwart-wit persoon, wat wil zeggen alles of niks en dan moet je die levenswijze doortrekken naar alles.  De mensen die ik sprak aten veel vleesvervangers en boterhammen met kaas ( mss sprak ik niet met de juiste mensen :-))en geloof me, ik eet supergraag boterhammen met kaas maar laat dat nu niet mijn idee van gezond eten zijn.   Uiteraard vind je op het net wel hoe het wel moet 🙂 en heb ik het echt serieus overwogen om vegetariër te worden, zelfs geëxperimenteerd.  En toen kwam Paleo op mijn pad en koos ik ervoor om dat voedingspatroon te volgen met echt heel positieve gevolgen.

Nu moet ik eerlijk bekennen, toen ik overschakelde van Paleo naar weer boterhammen en naar wat de meeste als normaal eten beschouwen, probeerde ik weer vaker vegetarische recepten uit.   Tot grote ergernis van het thuisfront.  Paleo geen probleem, alleen kokosmelk, maar vegetarische gerechten die krijgen vaak veel kritiek :-).

Veganisme lijkt me nog veel strenger en beperkter en dat maakt je sociale leven nog moeilijker en ik heb veel over voor mijn gezondheid maar ook ik heb grenzen…..

Maar wat mij vooral bezighoudt, zijn toch wel de tekorten op gebied van B12, wat echt schade kan aanrichten, oke je kan supplementen nemen, maar in principe hoeft dat niet aangezien je alles uit je voeding kan halen 🙂 en het een beetje een principiële kwestie is.  Ik neem nooit vitaminen noch supplementen en mijn recente (lees: vorige maand) bloeduitslag was weer van topniveau 🙂

Ik start weer met Paleo, dus geen dagen zonder vlees, noch vegetarisme………

 

 

 

 

17 gedachtes over “#40-dagen bloggen – Kick-off

  1. Wat zou jij (of je huisgenoten) dan vooral missen van vlees? Ik ben een tijd vegetarisch gaan eten, maar ben nu meer een flexitariër. Wij eten soms dagenlang geen vlees, toevallig. En zelfs ook geen vis dan.
    Ik weet van mezelf dat ik best zonder kan, maar af en toe heb ik wel eens zin in kip, of ribbetjes,…

  2. B12-tekort kan ook bij mensen die wel vlees eten. Het idee achter paleo vind ik wel goed. Ik zelf eet al 19 jaar vegetarisch en thuis eet ik veganistisch. Sociaal vind ik dat inderdaad moeilijker.

  3. Ik heb een chronisch tekort aan B12. Mijn lichaam neemt het gewoon niet op. Is een heel lastig deficiënt om mee te leven. Dus groot gelijk dat je zo goed voor jezelf zorgt. Je toewijding is inspirerend om te zien en lezen!

  4. Ik denk hier ook weleens over na. Ik voel mij nooit supergoed als ik veel vlees eet, maar ik vind het te lekker om er helemaal mee te stoppen, dus wat wij vaak doen is een vegetarische week inlassen. Dat is dan een week met veel groenten. Dus dan voel ik mij daarna weer super gezond 😛

  5. Awel het verrast mij hier te lezen over B12. Ik hoorde daar dus pas twee weken geleden van hé (terwijl iedereen wel ijzertekort kent, of vitamine D om maar wat te noemen). En dat dat enkel in dierlijke producten zit. Hoe doen veganisten dat dan in godsnaam? Ik heb al een tekort en ik eet 50% van de tijd nog vlees, en verder vervang ik vlees vooral door kaas (wat dus ook dierlijk is). ik neem dat “vegetarisch is gezonder voor u” dus met een grove korrel zout. En als ik die horrorverhalen lees over een chronisch B12-tekort dan heb ik alleen maar héél veel schrik.

Geef een reactie

