Obstakels

Afgelopen maandag werd er van ons in de chocoladecursus verwacht dat we ons “toekomstig” bedrijf kwamen voorstellen.  Ik en Miranda hadden een stevige brainstorm, want in grote lijnen zat het in ons hoofd, maar de details moesten ook kloppen aangezien we een kostenraming gingen uitwerken tijdens de cursus.

En met een mooie uitgewerkte versie trokken we naar de les, dat tot onze grote verbazing enorm positief onthaald werd.   De kostenraming zag er zelfs goed uit, niet dat we er onze hoofdjob van zouden kunnen maken, maar wel een fijn bijberoep met een zakcent en eventueel zou ik afbouwen in het Paradijs naar een part-time of een part-time elders zoeken, want laten we eerlijk zijn, de opstart van dit is enkel omdat ik een vluchtroute wil uit het Paradijs.

Enthousiast als we zijn en zeker na zo’n geweldig onthaal van het plan, gingen we verder, naam van het bedrijf werd gekozen, ik startte voorzichtig met het ontwerp van visitekaartjes en logo.  Contacten werden gelegd voor een website want jammer genoeg hebben ik noch Miranda voldoende kennis om er eentje zelf op te bouwen.

In ons hoofd lag het al helemaal vast, we deden ook research naar andere aanbieders van workshops chocolade en schreven ons alvast in om een aantal te proberen :-).

Maar gisteren kregen we te maken met het eerste obstakel :-), het oorspronkelijk plan was om te starten met de workshops een 6-tal per maand om te beginnen bij Miranda thuis, omdat we zo kosten van huur/aankoop van een pand vermijden en ze heeft de ruimte en het materiaal voorhanden.  Tot haar man roet in het eten strooide :-), hij het niet zag zitten dat het in zijn privé zou plaatsvinden en al zeker niet met het aantal workshops dat we in gedachten hadden.  Een piste waar we geen rekening met hielden.

Nieuwe brainstorm dus, gaan we voor een locatie?  Gaan we huren?  Gaan we kopen?  Want dit verhoogt de investering en gaan we naar de bank moeten  voor een lening, terwijl we in het eerste verhaal het zouden financieren met eigen middelen.

Wat maakt dat ik vanmorgen al om half 6 wakker lag, te denken en te draaien, want we weten allebei als we veel moeten investeren het niet rendabel gaat zijn of we moeten er veel meer tijd in gaan steken en dan nog.  Chocolade is een verzadigde markt en u onderscheiden wordt steeds moeilijker.

Maar als ondernemer moet je creatief zijn en out of the box denken en waar een wil is, is een weg.  We bedenken wel iets want MoMa-ART is ons kindje…

9 gedachtes over “Obstakels

  1. Oei dat is jammer, ook wel begrijpelijk als we eerlijk moeten zijn. Mja misschien inplannen als jullie een eigen woning kopen. Een lokaal huren bij de gemeente kan ook. Dat is toch wat ik hier doe in Tielt voor mijn maandelijkse fibrobijeenkomsten. Er zijn wel zaaltjes met kookvoorzieningen te vinden. Misschien ben je daarvoor nog het best af in kleine gemeenten. Ik ben daarvoor naar het stadhuis geweest om al die adressen op te vragen. Ik krijg trouwens mijn lokaal gratis. Maar ook omdat het een vereniging is zonder winstoogmerk. Laat het wat bezinken.

  2. Tsss, typisch, ene businessplan dat doorkruist wordt door de “human”side 🙂 Blijven gaan he, MoMa, ik dacht even Museum of Modern Art. Als jullie chocoladekunst dat haalt dan zijn jullie binnen 😉

Geef een reactie

