Compromis

Compromissen, het leven zit er vol van.  Relaties worden erop gebouwd met tonnen vertrouwen dat het allemaal goed komt.

En er zal weer een compromis moeten worden gemaakt ten huize Preston.  Mijn lief heeft beslist dat hij zijn Paliatief verlof zal omzetten naar Medische bijstand, om zijn mama bij te staan in haar laatste levensfase, want ondanks ze momenteel stabiel is, blijft ze natuurlijk palliatief en is het een kwestie van tijd voor de kanker die in haar lichaam woedt de bovenhand zal krijgen.

Aan die bijstand hangt uiteraard een prijskaartje :-), 4 dagen minder werken per maand kost ons met alle premies ongeveer 250 euro aan minder inkomen per maand.  De budgetbeheerder in me slikte even, 250 euro minder elke maand of om te spenderen aan de verschillende budgetten.  Het scheelt een slok op de borrel en ik zie mijn geld nu eenmaal graag groeien, zelfs erger, hoe groter het bedrag hoe gieriger ik word en denk ik over elke uitgave na, wie had dat ooit gedacht, ik alvast niet :-).

Mijn lief kent me natuurlijk als geen ander en had een voorstel klaar in ruil,….:-), want hij weet ook heel goed, dat hij dit kan doen door de stabiliteit van mijn inkomen en aangezien wij onze financiën hebben samengeslagen, hier komt het vertrouwen weer, gaat het ook effect op mij hebben.  Het voorstel luidde als volgt :-), “willen we de werkvrouw opzeggen een kost per maand van 180 euro en zal ik het poetswerk op mij nemen”, wat op het eerste zicht een goed voorstel is en de hap kleiner maakt.

Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe meer nadelen ( onze huidige werkvrouw is super in wat ze doet, ik zie mijn lief het niet doen elke week enz) ik kan bedenken en bijten we misschien beter door om het met minder budget te stellen, het gaat ook voor een beperkte periode zijn.   Ik heb het voorstel niet onmiddellijk aanvaard, noch afgewimpeld, ik denk dat we in januari beter rond de tafel gaan zitten en de budgetten herbekijken en dan een beslissing maken.

Ik kan Miami natuurlijk ook om opslag vragen :-).

Hoe zouden jullie hier met omgaan?

 

28 gedachtes over “Compromis

  1. Ik zou die werkvrouw niet opzeggen. Als het lief verlof opneemt om voor zijn moeder te zorgen kan hij toch ondertussen niet kuisen? En dan zit jij met de ergernis als de kuis niet gedaan is. Bovendien als de toestand van je schoonmoeder achteruit gaat zal 1 dag per week niet genoeg zijn als bijstand en zullen er nog meer taken voor jou zijn.

  2. Ik vind het een wat vreemde keuze. Hij gaat net minder werken om zijn moeder bij te staan, maar dan zou hij in diezelfde tijd nu ook het huis moeten gaan kuisen…? 🙂
    Ik begrijp de bekommernis om het geld wel. Maar dit is maar een – helaas – tijdelijke situatie. Moet alles altijd gecompenseerd worden?

  3. Ik weet niet of je op mijn mening zit te wachten, maar je hebt maar één moeder en eens ze er niet meer is, komt ze ook nooit meer terug. Waarmee ik wil zeggen.. hun het je lief om voor zijn moeder te zorgen. Tijdelijk minder inkomen kan toch onmogelijk opwegen tegen de liefde, die hij voor zijn moeder kan tonen. Toch?

  4. ik zou door de zure appel heen bijten. zoals gezegd, het is (spijtig genoeg) een tijdelijke zaak en ik vrees dat je het je achteraf gaat beklagen als je de kuisvrouw opzegt. + onderschat het emotionele stuk voor je partner niet waardoor ik niet inzie dat hij de kracht gaat kunnen blijven opbrengen om er nog eens bij te kuisen ook. ik vind het chapeau van hem dat hij een tegenvoorstel gedaan heeft wat er op duidt dat hij met jou ook rekening houdt maar zoals gezegd, bijt door de zure appel heen. en wat maakt het uit dat je efkes wat minder geld kunt verdelen/oppotten? achteraf ga je blij zijn dat je dit gedaan hebt.

  5. Ik begrijp je financiële bezorgdheid, jij beheert de budgetten thuis en hebt dus ook een duidelijk zicht op de inkomsten en uitgaven. Ik denk soms dat er een boekhouder aan jou is verloren gegaan (en dat bedoel ik dus absoluut als compliment! :-)) Maar je lief die voor z’n moeder wil zorgen, op het einde van haar leven, lijkt mij zwaarder door te wegen dan de nadelen op financieel vlak. Dat is ZO belangrijk. Succes ermee.

  6. Ik begrijp je maar al te goed: ook mijn lief zijn mama heeft terminale kanker. Voorlopig wil hij nog geen palliatief of ander verlof opnemen, maar er komt een dag dat hij dat wel gaat doen en dan scheelt dat in de inkomsten. Al gaat het natuurlijk om een tijdelijke situatie, dus misschien eerder wat beknibbelen op etentjes of andere zaken in plaats van een goeie poetsvrouw?

  7. Ik zou zelf kijken of er niet op iets anders bespaard kan worden, maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Als je lief nog eens het kuiswerk erbij moet nemen, lijkt me dat een zware combinatie. Onderschat hij het zelf niet een beetje?

  8. Ik begrijp je situatie volkomen. Zelf ben ik begin dit jaar 4/5den beginnen werken (met verlies aan inkomen) en ook mijn moeder is …
    Ook ik vind het fijn om een appeltje voor de dorst aan te houden voor ‘later’, want mijn pensioen komt er aan over vier jaar en ik weet dat mijn inkomen dan zal dalen met ruim zevenhonderd Euro. Voor mijn vrouw ongeveer hetzelfde, dus zal het aangenaam zijn dan iets aan de kant staan te hebben.

    . ‘later’, komt dit er nog? Telkens een collega van ons bedrijf sterft krijgen we een mailtje. Gemiddeld sterven maandelijks toch twee mensen die amper de 50 levensjaren hebben bereikt.
    . sinds ik wat minder verdien vind ik niet dat we ineens moeten besparen. OK, we ‘sparen’ wat minder, maar de levenskwaliteit die in de plaats komt is onbetaalbaar

    Probeer het gewoon, het aanhouden van die poetsvrouw. Lukt het niet, dan kun je heer nog steeds minder uren laten werken…

    ‘Zaaien naar de zak’, zoals we het kleurrijk uitdrukken in West Vlaanderen.

  9. Ik zou me daar pas zorgen over maken als ik echt de 250 euro niet zou kunnen missen. Het is uiteindelijk voor een goed doel, je schoonmama. Stel je voor dat het je papa was, zou je dan idem reageren? En als het maar een paar maanden is , is het niet zo erg, ( denk ik toch ) 😉

  10. 250 euro, twee inkomens.. Dat moet toch te doen zijn zonder dat je de poetsvrouw aan de wilgen hangt. Een aantal jaar geleden mocht ik ineens 450 per maand aan reiskosten voor Yep ophoesten. Met een inkomen, 30 uur werken. De eerste maand moest ik 200 euro van de spaarrekening halen, de tweede maand 100 euro en daarna was ik gewend aan minder uitgeven.

    Zeker voor een dusdanig goed doel (want dat is het, hoe je het ook went of keert) zou ik mij over die 250 euro niet druk maken.

  11. Dat opzeggen is een slecht plan, wilde Vlam ook. Right. En het dan vergeten, of te druk hebben, of dat je het ineens samen staat te doen in je weekend. Trap daar niet in.
    Als dat geld alleen gebruikt wordt om te sparen, om het opzij te leggen, zou ik proberen -doe eens gek ;)- er minder krampachtig mee om te gaan. Nu is belangrijker dan straks. Want misschien is straks er wel helemaal niet.

  12. Het was een mooi voorstel van hem om de poets op hem te nemen, maar hij gaat zijn tijd veel beter kunnen besteden aan zijn moeder. Dat je het daarmee eens bent, heb je al duidelijk laten blijken in je antwoorden. Maar wat ik niet zo goed snap is, wat je bedoelt met “wat vinden jullie van zijn voorstel?”. Ik kan me goed voorstellen dat je liever een ander voorstel van hem had gekregen om kosten te besparen, maar daar kunnen wij je helaas geen tips in geven. Zo goed kennen we jullie financiële situatie nu ook weer niet 😉 Ga een keer met hem om de tafel zitten, jullie komen er zeker wel uit. En sterkte met de schoonmama!

  13. De poetshulp aanhouden, zonder twijfel! Temeer omdat het hier louter een kwestie is van minder aan de kant kunnen zetten en niet een kwestie van krabbelen om rond te komen. Als je de poetsvrouw van wie je uitermate tevreden bent opzegt en achteraf terug hulp wil, ga je spijt krijgen. Want de kans zit er dan dik in dat je huidige hulp elders ingeschakeld is en wie krijg je dan in de plaats?

  14. Zelden zoiets gelezen, laat staan meegemaakt, dat iemand er blijkbaar moeite mee heeft om het tijdelijk te doen met 250€ minder in ruil voor tijd met een moeder, of schoonmoeder. Het schoonmaken zou het laatste van mijn zorgen zijn indien ik in een dergelijke situatie zou verkeren. Niettemin, sterkte voor de komende tijd. Mss eens stilstaan bij zaken die er echt toe doen in het leven.

  15. Ik versta je volledig, ik zet ook liever mijn geld aan de kant dan dat ik het uitgeef. Volgend jaar is een jaar vol kosten: trouw-trouwfuif-lentefeest-skireis met school… + de aangeschafte nieuwe wagen waarin ik een deel heb bijgelegd. Iedere keer ik geld van mijn spaarrekening neem, wil ik dat aan mezelf verantwoorden en moet ik echt tegen mezelf zeggen: je hebt ervoor gespaard, je mag het uitgeven.
    Ik zou alleszins de poetsvrouw houden en het eens proberen om met 250 euro minder in de maand “rond te komen”.

  16. Kuisvrouw houden, de reacties hierboven zijn nagenoeg unaniem 😉 Kan je niet elders besparen? Een restaurantbezoek minder, tijdschriftabonnement opzeggen, veranderen van internetprovider, vaker bus/tram/fiets nemen ipv de auto, thuis een film kijken ipv in de cinema, een keer naar de Aldi… Ik bedenk nu maar wat. 250 euro is best veel maar ik neem aan dat het na een tijdje wel went. Opslag vragen is zeker een optie 🙂 zo ga ik het proberen, ik wil dolgraag minder gaan werken en nee dat is niet om voor iemand anders te zorgen behalve lekker egoïstisch voor mezelf maar dat zou ook zoiets schelen en da’s best veel geld om volledig op mij te nemen dus ik broed op een Plan.. en o ja intussen ben ik ook nog op zoek naar een poetshulp 0:-)

Geef een reactie

