Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer en ik zijn geen match, als ik het kan mijden doe ik het, tot tegenstelling met de zoon, die gek is van de bus nemen :-).

Het liefst rij ik met de fiets naar het Paradijs, kleine 10km die me wat beweging geven en vooral vrijheid dat rij en weet over 30min ben ik thuis of op het werk.  Met de wagen is dat een variabel gegeven.  Ik woon namelijk rond Antwerpen en moet naar hartje Antwerpen, het was altijd al druk en regenweer maakte de rit steeds 15min langer, maar sinds men besliste overal tramlijnen te leggen, de 2-rijvakken te herleiden naar 1 slibt het elke morgen dicht en moet je steeds vroeger doorrijden om niet aan te hoeven schuiven.

Sinds deze week hebben ze ook een belangrijke verkeersader doorgeknipt, terwijl ze al op veel plekken rond en in Antwerpen aan het werken zijn, dat maakt dat ik sta aan te schuiven vanaf ik 1km van mijn deur ben tot wanneer ik de garage inrij….een uur en langer is momenteel de rijtijd van huis naar het Paradijs…..met de wagen.

Maanden kon ik de fiets nemen, tot ook deze week.  Woensdag goot het toen ik naar huis wilde, groots nam ik het openbaar vervoer naar huis, zonder problemen en zelfs ontspannen :-), gelukkig had ik platte schoenen aan :-), maar dat is een detail.

Toen ik donderdag buiten stapte om weer het openbaar vervoer richting het Paradijs te nemen, had ik zelfs geluk, de bus kwam gewoon aangereden, net of ze wist dat ik mee moest :-).  Ik installeerde me met een tijdschrift en liet me meenemen.  Tot we Borgerhout passeerden ging het perfect, maar dan kwam er een man naast me zitten die een week of langer niet gewassen was en gemarineerd was in alcohol, ik slaagde erin mijn gezicht in de plooi te houden, maar innerlijk speelde er een strijd, opstaan en me verplaatsen?  Iets zeggen?  De fun was dus voorbij en ik besliste om 3 haltes vroeger af te stappen en het resterende stuk te voet te gaan……mijn stappenteller sprong een gat in de lucht :-).

Toen het tijd was om richting huiswaarts te keren had ik weer de pech dat het regende, even twijfelde ik om toch het met alle gevolgen vandien de fiets te nemen, maar flink als ik ben nam ik de paraplu en stapte langs het Centraal station over het Astridplein naar de bus- of tramhalte, want daar heb ik de mogelijkheid verschillende lijnen te nemen richting hometown.

Het werd deze keer de tram :-), had al een bus laten passeren omwille van het sardine-gehalte en na mijn ervaring van ’s morgens was dat niet echt aanlokkelijk.

Maar de tram was geen haar beter :-)…uiteraard druk, maar mensen weten zich gewoon niet meer te gedragen.  Er wordt vrolijk geroepen in GSM’s in allerlei talen, een klein meisje stond te springen op een van de stoelen naast haar mama en ondertussen de aangeslagen ramen aan het afkuisen, mijn mama kon amper lezen of schrijven, maar ze gaf ons wel een opvoeding…..het meisje mocht gewoon verder doen.  Een aantal haltes later stapte er een boom van een man op en die vond het nodig om het verhaal van god op ons af te laten komen in een volle tram en maar roepen……

Waar is het respect, waar is de opvoeding, is dit nu mijn  Antwerpen? Leven en laten leven, maar er zijn grenzen……

16 gedachtes over “Openbaar vervoer

  1. Exotisch, toch ? Op het gevaar af dat dit racistisch klinkt, wat niet de bedoeling is… maar nu heb je een beetje aziatische, afrikaanse of arabische drukte direct om je heen, je hoeft er het vleigtuig niet meer voor te nemen.

  2. Ik heb het ook gehad met het openbaar vervoer. Al heel mijn leven ben ik een fervente tramgebruiker geweest, maar ik ben het meer dan beu. Na een drukke werkdag heb ik geen zin om als een sardientje geperst tussen een bende stinkende en luidruchtige mensen te gaan staan die in 20 talen door elkaar roepen. Dat kan mijn arme hoofd dan niet aan. In Gent wordt de auto echt buiten gepest, maar fietsen is echt niet voor iedereen een optie en het openbaar vervoer zouden ze beter zelf eens nemen om te zien hoe het is!

  3. Ohjee! Ik neem elke dag de tram en trein maar ik merk daar niet zoveel van. Misschien omdat ik op een lijn zit waar vooral studenten en mensen die van en naar het werk gaan zitten. Af en toe zitten er wel eens van die figuren tussen hoor.
    En blijkbaar zijn er in Antwerpen ook overal werken. Pffff, dat houdt nooit op, nergens precies.

  4. Vreselijk moet het zijn als je elke dag als haringen in een ton moet zitten om op het werk te komen. Brrr, ik zit ook niet graag bijeengepakt op de tram of op de bus. Maar idd, fietsen en kletsnat worden, hum, moeilijke keuze!

  5. Herkenbaar!!! Ik probeer zo veel mogelijk de bus te nemen, want uit het centrum van Gent geraken met de auto is niet altijd evident.
    Ik neem de bus ’s ochtends om 6u10, da, zit ik heel erg op mijn gemakje, alleen op een bankje van 2. Vroeg beginnen werken (7u) is ook vroeger gedaan met werken 15u15. Dan valt het nog mee op de bus om naar huis te rijden, maar later neem ik de bus ook niet meer. En nu zeker niet meer… nat, koud en vochtig buiten… wil zeggen veel stinkende mensen op de bus. Ik ben ook ooit eens vroeger moeten afstappen omdat ik gewoon misselijk werd van de geur van de madam voor mij. Gelukkig hebben we flexibele uren zodat ik vroeg kan beginnen werken!

  6. Een predikant heb ik nog niet gehad op de bus.. maar de andere anekdotes zijn maar al te herkenbaar. En plus dat ge met de bus ook in de file staat.. wij hebben geen aparte busstroken bijvoorbeeld. Dus geef mij maar de fiets, tenzij het ’s morgens regent/giet. Nog liever nat dan sardinegewijs op elkaar gepropt. Not to mention het feit dat ze NOOIT op tijd zijn en ik ’s avonds soms een half uur sta te wachten, grrr zoveel verloren tijd!

Geef een reactie

