Verwarming

Elk jaar schrijven we met de Provincie Antwerpen in voor de groepsaankoop voor energie.  In ons geval gaat het om zowel groene stroom als aardgas om te verwarmen.

Wat aardgas betreft ontvingen we al een mail van onze huidige energieleverancier, dat er een prijsstijging aankomt van 1.63/kWh naar 2.65/kWh.  Pittige stijging vind ik dat :-).  Met de groepsaankoop weten we nog niet precies wat het tarief zal zijn, lager, maar nog steeds meer dan we nu betalen.

En toch gaat de verwarming niet lager.  Ik hoor u denken tot hier, het zou goed voor het milieu zijn en je wordt er weerbaarder van, trek gewoon een dikkere trui aan en warme sokken (ik heb altijd IJSKOUDE voeten), ik weet dat allemaal en toch is dit een van de weinige toegevingen die ik wil doen, soms tot ergernis van mijn lief, die nogal gierig van aard is :-).  En als het kon op alles zou bezuinigen en het goedkoopste zou kiezen, gelukkig heeft hij door mijn invloed al ingezien, dat betere kwaliteit in aankoop duurder is maar loont op lange termijn.

Ik weet hoe het is om te leven zonder verwarming, ik groeide namelijk op zonder verwarming, enkel de living werd verwarmd met een Zibro vuurtje ( die geur alleen al doet me nog steeds huiveren) en de badkamer met een klein electrisch vuurtje.  Verder was het huis kil en koud, ja ook in mijn slaapkamer waar ik het meest van de tijd verbleef en moest stil zitten om te studeren.  Ik heb het heel vaak koud gehad en een onverwarmd huis is een ongezellig huis.

Ik weiger dus de verwarming op 20° te zetten, 22° is hier de standard en eerlijk, als ik alleen thuis ben, durf ik het nog wat naar boven draaien, iets met compensatie :-).  Daar kan ik zo van genieten een lekkere warme living, kaarsjes aan en me nestelen in de zetel.

Maar aangezien ik graag mijn budgetten in evenwicht hou is het misschien niet onverstandig om wat meer budget voor mijn geliefde verwarming te voorzien en een “klein” beetje te besparen op andere :-).  En aangezien november de maand van de bezuiniging is heb ik voor mezelf een nieuwe challenge bedacht….:-).

Wordt vervolgd!

13 gedachtes over “Verwarming

  1. Ik zet het op 21 graden en wil daar ook geen toegeving op doen. Er is toch niets ongezelliger dan binnenkomen in een koud huis… Ik heb zo’n tante die bespaart op de verwarming en vaak zit ik daar bijna te klappertanden aan tafel.

  2. Ik heb een lief die met 20° nog steeds in short en t-shirt rondloopt en het nog warm heeft. Terwijl ik zit te klappertanden onder een dekentje. Voor de lieve vrede laat ik het zo, maar als ik alleen thuis ben, gaat de thermostaat toch ook wat hoger hoor!

  3. Ik heb het graag warm. Maar ook niet te warm! 20 graden is voldoende, al zet ik hem s avonds ook wel eens op 22 graden, maar meestal maar een korte tijd dan. Overdag probeer ik een beetje te besparen, want ik ben veel alleen thuis en vind het zonde om zoveel te verbruiken op mijn eentje.

  4. Ik vind dat een moeilijke, die verwarming. Ik woon in een extreem koud (nochtans recent verbouwd en geïsoleerd) huis en wil nu ook weer niet overdrijven met de verwarming. In de winter vind ik niet dat ik in t-shirt in huis moet kunnen rondlopen, ik doe desnoods wel 3 lagen aan. Maar koude handen en voeten (dat laatste soms zelfs in de zomer, over de winter ga ik het niet eens hebben) hebben in mijn eigen huis, gaat me toch weer te ver 🙂 Mijn ‘mentale’ grens ligt bij 21,5 graden op de thermostaat, maar daarmee trekken mijn handen het toch niet altijd wanneer het buiten echt vriest.

  5. Hier staat de thermostaat ook op 22graden. En dan kruip ik nog gezellig onder een dekentje 🙂 Het Ouderlijk Huis heeft een kachel in de living en ’s winters gaat die steevast aan (en de chauffage uit) als mijn ouders thuis zijn. Dus in onze slaapkamers was er dan ook niks van warmte… De laatste jaren kreeg ik tijdens de winterexamens wel een elektrisch vuurtje gelukkig. Maar verder vonden mijn ouders dat we maar beneden moesten komen zitten. Dus ik ken het compensatiegevoel wel ja 🙂

  6. Hier is het 15° in huis, maar ik krijg het ook niet warmer. De verwarming staat op 3 en dat zou 20° moeten zijn en ik weiger om de knop hoger te draaien. Ik zit met een pyama, dikke trui, dikke sokken aan in de zetel én mijn honden en katten bij mij. Dat is lekker gezellig én warm.

  7. Ik heb het ook graag warm en soms durf ik ook wel eens aan de knop draaien zodat het net iets warmer is… zalig! En op andere momenten vind ik het zonde om de verwarming aan te zetten en blijft die uit, gelukkig hebben wij een energiezuinig apptje 😉

Geef een reactie

