Een jaar YNAB

YNAB, vorig jaar in september startte ik enorm enthousiast met het budgetprogramma……en hoe gaat het nu, gebruik ik het nog steeds?  Of is het allemaal verslapt?

Even nog in het kort hoe het werkt en hoe verschilt het van het huishoudboekje,….

Ik heb een oplijsting gemaakt van al de inkomsten en uitgaven en dan begint het verdelen van je inkomsten naar je uitgaven…….elke euro die binnenkomt krijgt een bestemming die jij kiest…….ik weet ook wel dat er de vaste kosten zijn waar je niet onderuit kan, maar er is nog voldoende ruimte over voor wat voor jou belangrijk is, ook al weet ik dat ik hier in een luxepositie zit en besef ik door mijn verleden dat niet iedereen over ons budget beschikt.

Zo heb ik buiten de vaste kosten ( lening, electriciteit, internet, telefoon, boodschappen enz) de rubrieken als christmas, cadeau’s, kleren, uitjes & plezier, beauty, school, workshops,enz…..en de jaarlijks terugkerende rekeningen, die dan per maand verdeeld worden zodat er budget wordt opgebouwd en er geld is wanneer de rekening in de bus valt.  En zo werkt het met alles, je bouwt een potje op zodat er geld aanwezig is voor wat voor jou belangrijk is……

Ben ik nog zo enthousiast als een jaar geleden, mss zelfs nog meer…….

Voordelen:

  • Je hebt altijd controle over je budget, zelfs bij onverwachte uitgaven
  • Je bouwt een potje op, maar eerlijk is eerlijk ik leef nog steeds niet van het budget van vorige maand.
  • Je weet precies hoeveel geld er naar welke post gaat.
  • Minder zorgen en dat meen ik echt, ik weet nu dat er altijd geld is om bij te springen indien nodig en dan heb ik het niet over spaargeld.

Nadelen:

  • Je moet elke uitgave noteren
  • Elke maand is anders, dus moet er al eens met budgetten geschoven worden.
  • Je moet de discipline hebben om het bij te houden……en geen enkele uitgave mag vergeten worden.

Maar de nadelen wegen niet op tegenover de voordelen, het geeft me rust en ik weet dat we op het einde van de maand meer overhouden dan vroeger, win-win……ik ben en blijf fan!!

 

 

8 gedachtes over “Een jaar YNAB

  1. Ik heb het eens op papier geprobeerd. Maar zoals je zegt: een van de nadelen is dat je alles moet noteren/ingeven… want al die broden, broodjes, blikjes drank onderweg,… Als je dat allemaal optelt kom je ook aan serieuze bedragen…

  2. Ik ben nog steeds fan al moet ik toegeven dat ik er de laatste maanden mijn voeten een beetje aan veeg omdat we serieus boven onze stand aan het leven zijn door oa een dure reis, en ik de moed niet vind om met budgetten te gaan schuiven om de rooie cijfertjes weg te krijgen…

Geef een reactie

