Diëtiste

De bonuszoon heeft overgewicht, iets waar we ons al lang zorgen over maken, die door de mama worden geminimaliseerd als “aard van het beestje“.

Uit respect voor de mama ondernamen we geen actie, we hebben ook weinig in de pap te brokken als “stiefmoeder” en “weekend papa”,…een totaal scheefgegroeide situtatie die met alle respect weinig constructief naar de zoon brengt.  Soms heb ik zin om te schreeuwen, zet jullie trots opzij en handel in functie van je zoon, die met trieste ogen het aankijkt terwijl hij de inzet is…….maar dat is nog een ander verhaal :-),….

Met dit lange weekend mocht hij uitzonderlijk komen, voor 4 dagen,..mijn zoon is deze weken bij zijn papa, maar die pikte we donderdag met de nationale feestdag op en reden richting Eindhoven, want ook onze kids hadden kleren nodig voor de trouw en nog wat gerief voor de vakantie.  En daar begon de zoektocht, zoals voorspelt voor de zoon vonden we gerief te over, de bonuszoon was een ander probleem, door zijn overgewicht heeft hij gerief op de mannenafdeling nodig, maar omdat zijn lichaam uit proportie is, vind je moeilijk passende kleding.  Een broek was een ramp en toen ik broekmaat 32 moest halen en dat was nog te krap aan zijn benen, knapte er iets in mij en gaf ik aan mijn lief aan, als er niks zou gedaan worden ik actie zou ondernemen,…..

Mijn lief ga op vrijdag aan dat hij mee zou gaan in het verhaal, heel het gegeven werd besproken met de bonuszoon, die stil instemde.  Gewicht en lengte werden genomen en eetdagboek bijgehouden en afspraak bij diëtiste is gemaakt voor maandag 1 augustus, het werd niet geweldig onthaalt bij de mama, maar het spijt me, dit kan zo niet verder, hij groeit maar zijn gewicht stijgt gewoon mee, volgens de curves is hij nog 2kg verwijderd van obesitas.  Er moet actie worden genomen en wie het doet is niet belangrijk, maar dat kind moet geholpen worden voor het zijn gezondheid, zelfbeeld gaat schaden,…..het is mijn taak mss niet, want als stiefmoeder heb je plichten, geen rechten, maar hier ga ik toch tegen de regels ingaan………

Voor degene die ervaring hebben, please shoot,….we gaan alle hulp kunnen gebruiken,…..

 

 

19 gedachtes over “Diëtiste

  1. Het is een delicate situatie. Ik herken jouw positie. In mijn dichte omgeving ken ik iemand met hetzelfde ‘probleem’ als stiefmama. Mss zal de frang van de mama ook wel vallen als ze merkt dat bonuszoon er in meegaat?

  2. Het is inderdaad een hele moeilijke situatie! Goed dat je ingrijpt. Het is idd nodig. Nu duim ik heel erg dat de mama ook mee doet, en haar kookstijl wil aanpassen. Want alleen dieten als hij bij jullie is, zal niet echt voldoende zijn. Maar dan het op zijn minst niet verweten worden dat jullie niet voor hem zorgen. Doe wel en zie niet om! Veel succes!

  3. Ik denk dat het ook erg belangrijk is dat de bonuszoon zelf dit inziet. Hij is al oud/groot genoeg om dat te snappen, en het is door ZIJN mond dat alles verdwijnt. Hij heeft veel discipline nodig om het vol te houden en ook aan zijn mama duidelijk te maken dat er iets moet veranderen. Ik hoop dat jullie hem dit kunnen laten inzien. Succes!

  4. Oei dat is een moeilijke situatie! Het lijkt me wel enorm belangrijk te zijn dat hij in elke omgeving steun krijgt want hij zal uiteindelijk zijn leef- en eetgewoontes moeten veranderen. En dat is geen makkelijke – ik spreek uit ervaring. Ik duim voor jullie dat het allemaal in orde komt!

  5. Een verkeerd eetpatroon betekent vaak ook dat er psychisch iets scheef zit, je kan dan nog zoveel werken aan gezonde voeding maar hij gaat het zelf moeten willen, en ik vrees dat je daaraan niks kan doen, en ook niet aan de moeder als die niet zou willen meewerken… Is alleszins heel mooi van je dat je zo met hem bent begaan!!!

      1. Ik hoop het ook, ik denk dat ik zelfs de confrontatie met haar ga aangaan dat dit niet een competitie is tussen haar en mijn lief, maar het hier om de zoon gaat!

  6. Oeiii, succes. Gaat een zware dobber worden. Omdat je er niet steeds bij bent. Omdat jij niet degene bent die het meeste voor hem kookt. Omdat… Ja, wat eigenlijk niet? Heel veel succes. Goed dat je iig probeert hem te helpen!

  7. Dat lijkt me delicaat om dat aan te brengen. Goed dat je het toch gedaan hebt, jammer dat mensen niet inzien dat ze het kind meer schade berokkenen op lange termijn (zelfbeeld, gezondheid) 😥 Sterk van jou!

  8. Ik kom hier eens even lezen. Wat me raakt, is hoe begaan je bent met je bonuszoon. Als alleenstaande mama met een kindje kan ik alleen maar hopen ooit iemand tegen te komen die er net zoals jij geen drama van maakt dat er een ‘bonuskindje’ is. Maar blogs als deze doen me ook realiseren dat ik me niet met minder tevreden mag en moet stellen. Dankje!

    1. Maar eerlijkheid gebied me wel om te zeggen, dat het niet hetzelfde is als je eigen kind en dat je veel consequenter naar je bonuskind kan zijn dan naar je eigen kind wegens ontbreken van de emotionele band. Maar mijn lief is nog straffer dan ik, die ziet en voedt zijn bonuskind mee op als volwaardige zoon,……

      1. He, ik lees deze reactie nu pas. Dank voor je mening en je eerlijkheid. Jouw lief is een topper, maar jij ook. Veel succes met de eerste schooldag en alles binnenkort 😉 (man, ik voel me volwassen nu ik dit zeg als outsider, maar ik geniet er met volle teugen van, dat ik zelf niet meer hoef ;))

Geef een reactie

