Venetië

I’m back van onze romantische citytrip 🙂 en neen, geen huwelijksaanzoek :-), wel een enorme fijne tijd met mijn lief en mijn bestie.

Dit jaar werd er gekozen voor Venetië,……en net zoals vorig jaar met Berlijn, liet ik me verrassen en ik werd niet teleurgesteld, vanaf het moment dat we met de boot de “grand canal” binnenvaarden werd ik in toegelaten in een andere wereld.  Wat een pracht aan gebouwen,…..die een enorme geschiedenis uitstralen en die de sfeer bepalen.

Sfeer hangt er en je wordt er onmiddellijk in meegezogen vanaf je aanmeert en je het eerste steegje indraait.  Na een vlugge outfitwissel, werden we meegenomen door mijn lief, onze gids en  had ik ogen tekort.  Je valt van de ene verbazing in de andere en voor we het wisten stonden we op het beroemde San Marco plein en ik had nooit verwacht dat het zoveel indruk zo laten, maar wow het is terecht dat het zo van de daken wordt geschreeuwd.

En dan begint het verdwalen in de straatjes, de talloze winkeltjes en marktjes, bruggetjes, restaurantjes waar de tijd is blijven stilstaan.  Verborgen pleintjes met buurtwinkeltjes en terrasjes met overheerlijke maar dure cappuccino’s :-), want dat is de minder mooie kant van Venetië, je krijgt vaak het gevoel dat je als toerist wordt uitgebuit, want 23euro voor 4 koffie’s is er een klein beetje over net zoals 17euro voor 2 pintjes :-).  Maar laat dat de pret niet bederven, je vindt ook goedkoper :-).  En je kan altijd een grote pizza kopen en op straat opeten, wat ook door de locals wordt gedaan.

De naburige eilandjes bieden dan weer een rustigere tegenhanger met als uitschieter Burrano, gekenmerkt door de gekleurde huisjes waar ik een enorm zwak voor heb.  En ondanks de horde toeristen die ze loslaten behoudt het toch een zekere rust en heel veel charme.

Het modaine Lido een beetje te vergelijken met een verouderd Knokke was momentje van bijtanken en trokken we naar de beach om te genieten van zon, zee en strand en een kleine siësta 🙂 :-).  En een strand in of aan een stad, ik ben fan :-).

De talloze kerken en musea geven de citytrip de nodige cultuur allure, maar ook hier wordt weer verwacht dat je voor elke entree betaald, maar de kerk van de ” Da Vinci code” maakte het meeste indruk net zoals het Peggy Guggenheim museum.  Maar dat is persoonlijk,….het aanbod is groot genoeg.

Qua eten kan ik kort zijn, het is mijn ding niet en mijn lichaam had het er ook lastig mee, maar voor de pasta- en pizzaliefhebber is het het walhalla.

Voor de shoppingaddict, je kan je hartje er ophalen :-).  Het is wat je noemt een veelzijdige citytrip :-), in een stad, dat ik nergens anders ervaren had, het is bijna een wereld op zich. Ik ben blij dat ik het gezien heb. En omdat beelden zoveel meer dan woorden zeggen,…..

SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC

 

16 gedachtes over “Venetië

  1. Dat ziet er heel mooi uit ! Wat zullen jullie genoten hebben van jullie romantische citytripje. Dat klinkt wel prijzig inderdaad 17 euro voor twee biertjes. Maar net wat je schrijft voor een keer moet dat kunnen en als je echt wil dan moet je even wat moeite doen voor goedkoper. Zo schattig die lief geleurde huisjes. Je blijft er naar kijken. Geniet nog maar lekker na.

  2. We zijn er een twintigtal jaar geleden geweest op dagtrip toen we met onze kinderen in Istrië zaten. Inderdaad, een onvergetelijke ervaring. Toen waren de horecaprijzen ook al een schande. Misschien een manier om de druk van het toerisme toch een beetje af te remmen?

  3. Waow, ” ik wil ook ” is het gevoel dat ik krijg bij het lezen van je blog. Zo mooi en eerlijk, ik zou me ook storen aan de dure horecaprijzen. Want een terrasje doen en een koel pintje of glaasje wijn kan af en toe toch deugd doen. Een kleine rustpauze heb ik zowieso af en toe nodig.

  4. Ja, Venetië is prachtig. Wij zijn er geweest toen we net nog geen jaar samen waren, dolverliefd en dat was het perfecte moment om die stad te bezoeken. Achter elk hoekje vind je weer een mooie plek, ongelofelijk.

  5. Ik bezocht Venetië 15 jaar geleden op onze schooltrip door Italië, ik was er toen ook zeer van onder de indruk. En die pizza & pasta, dat is de reden dat ik aarzel om volgend jaar naar Italië terug te keren, het is zo’n fijn land (vooral aan Toscane heb ik mijn hart verloren) maar ik verdraag dat gewoon niet meer, en het zou een domper op mijn vakantie zetten om daar (anders dan in andere landen) zo hard op mijn eten te moeten letten..

  6. oeps, te snel, sorry, ik ben er al een paar keer geweest. Hoewel ik normaal geen herhalingen doe. Ik ken er enkele lokale eetadresjes in de kleine straatjes die niet toeristisch zijn. Dus als je nog eens gaat, geef een gil want het maakt de ervaring veel leuker.

Geef een reactie

