Angsten

Toen ik vanmorgen een ritje bloglezen deed, kwam ik terecht bij de angsten van Evi.  En eerlijk, ik vind haar angsten heel goed meevallen,……want toen ik over de mijne ging nadenken stootte ik op veel angsten,……ik werd me er pijnlijk bewust van.

Waar ben ik bang voor:

  1. Met op stip nummer 1, kanker krijgen of andere vieze ziekte die me in mijn doen en laten gaat beperken en de mensen in mijn omgeving.  Ik ben daar de persoon niet voor, wie wel uiteraard,……
  2. Jong sterven zoals mama,…..want het houdt in dat er dan nog maar 20 jaar op mijn teller staat, ik weet dat ik niet zo mag denken, maar ik doe het toch,…..
  3. Mijn zoon verliezen in een auto-ongeval, ziekte of neervalt op het voetbal veld.
  4. Mijn lief, verliezen om welke reden dan ook,……ziekte, een andere vrouw ( lees: hij zou zot zijn :-))
  5. Mijn papa en zus, BFF verliezen,……ik mag er niet aan denken,……hoorde hier deze week dat de zus van een collega een hersentumor heeft, onmiddellijk maak ik de link met mijn zus en slaat de angst om mijn hart.
  6. Voor veranderingen
  7. Voor slangen en ratten
  8. Om uit mijn comfortzone te komen
  9. Om dik te worden
  10. Depressief te worden
  11. Mijn job kwijt te raken, zo’n grote financiële gevolgen
  12. Toekomst
  13. Kaal worden
  14. De weg niet vinden
  15. Verkeerde beslissingen nemen
  16. Vuur ( vandaar dat ik absoluut niet gecremeerd wil worden en er in ons huis 9 rookdetectors hangen)
  17. Veel mensen op een plek (iets met teveel prikkels)

U leest de lijst is eindeloos, angst houdt me vast in mijn hoofd althans want ik handel er niet naar, of toch niet altijd, want onbewust doe ik het wel :-), want veranderingen brengen me uit mijn lood, uit de comfortzone geeft me veel stress en toch doe ik het, omdat ik rationeel weet dat mijn angsten ongegrond zijn en slechte raadgevers zijn.  Maar af en toe heb ik toch iemand nodig die me bij de hand neemt en me laat zien dat het maar spoken zijn, gelukkig doet mijn lief dat met heel veel liefde en geduld,…….en wat zijn uw angsten?

26 gedachtes over “Angsten

  1. Heel herkenbaar! Mijn grootste angst is toch wel het verliezen van de echtgenoot. Ik word al emotioneel door er enkel aan te denken. Ook mijn zus en mijn ouders, vrienden e.d. hou ik liefst nog heel lang bij mij! Ik ben ook wel bang voor hoe mijn rugletsel zal evolueren in de toekomst. Daarom zeg ik nu geen neen tegen op reis gaan e.d., want misschien zal dat niet meer lukken eens ik pakweg 60 ben. Als ik kijk naar hoe mijn mama er fysiek aan toe is (rugpijn, kniepijn, artrose…), dan word ik angstig voor de toekomst. Maar ik heb ook heel rare angsten, zoals voor haaien en voor wormen. Ik vind wormen echt ZO ongelofelijk vies!

  2. Mooie, eerlijke opsomming. Verlies, eenzaamheid, genegeerd worden… dat zijn mijn grootste drie angsten. Ook vuur staat op dat lijstje, net als bij jou. En wat de beestjes betreft: vooral bijen en wespen.

  3. Vervelend dat je zoveel angsten heb. Zelf heb ik dat eigenlijk helemaal niet. Op dit moment sta ik op het punt mijn beste vriendin te verliezen aan die fijne ziekte. Bij elk telefoontje ben ik bang dat het mis is. Maar verder geen angsten op dit moment.

  4. Sorry, ik heb toch een klein beetje moeten lachen bij nummertje dertien: kaal worden. Dat lijkt me zo’n typisch mannelijke angst… 🙂 (Maar daar moet ik bij zeggen: ik heb een man met weinig haar en dat maakt hem niet minder heerlijk!)

    Voor je nummer 1 heb ik ook schrik. Veel schrik. Het woord alleen al doet me rillingen krijgen… Niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn man, mijn familie, mijn vrienden,… Het is de meest akelige ziekte die er bestaat…

  5. Acht jaar geleden verloren wij onze zoon. Eén van onze grootste angsten was werkelijkheid geworden. Daarna ben je voor niks meer bang, alleen de angst om nog een geliefde te verliezen verdubbelt…

  6. Ik heb weinig bewuste angsten…. Ik heb er in het verleden een aantal overwonnen, dat zal schelen… En ja, natuurlijk ben ik wel eens bang dat Yep iets overkomt, maar dat idee beheerst niet mijn leven, mijn gedachten, mijn nachten…

  7. Oei, er ging iets fout! Ik heb af en toe momenten waar de angst om mijn hart slaat. Dan begin ik te doemdenken over ongevallen en zo, stel dat mijne Wim verongelukt. Maar gelukkig steken die angsten maar af en toe de kop op, en leef ik niet constant in angst. Angst is zo’n grote belemmering om gelukkig te zijn. Take care!

Geef een reactie

