Roken

Als ik over iets blij ben, dan is het dat ik gestopt ben met roken, wij moet ik eigenlijk zeggen want mijn lief is ook volledig gestopt, dan kan ik nu wel zeggen na 3 jaar.

Als ik van iets spijt heb, is dat ik gerookt heb.  En ik hoop dat de schade in mijn lichaam beperkt is om over de huidschade nog maar te zwijgen ( lees: ijdeltuit).

Het startte op kot, waarom, eerlijk ik heb totaal geen idee meer, was ook te oud om het als meelopen te bestempelen.  Ik vond het wel onmiddellijk lekker en een sigaret werd een moment van ontspanning, niemand die zich drukt maakte dat we met zijn allen binnenrookten, iets wat heden ten dagen ondenkbaar is.  Het was dan ook de begin jaren 90,…..en gezellig dat het was, uren kaarten met bier en sigaretten op café,…..:-).  Na het afstuderen bleven we vrolijk verder roken, tot ik zwanger werd en ik zonder pardon de sigaret aan de kant smeet, dat ik toen zo fel reageerde op geuren zal er ook wel voor iets tussen gezeten hebben, zelfs de munt uit de tandpast was teveel :-).

Toen Mateo geboren was bleef de drang naar sigaretten weg,….en ik denk dat ik zeker 5 jaar niet rookte, tot de stress in mijn huwelijk me weer liet grijpen naar de sigaret.

Toen ik mijn lief leerde kennen en ontdekte dat hij ook rookte was het hek helemaal van de dam,…..zeker toen ik net als hij muntsigaretten begon te roken.  We ondernamen na een tijdje een poging om te stoppen en daaruit vloeide voort dat ik enkel nog rookte als we uitgingen en elke dag 1 sigaret.  Tot ik er vlak voor een vakantie plots genoeg van had en me afvroeg waarom ik nog rookte,……

Mijn lief volgde een maand later,……..sindsdien probeerden we nog af en toe eens vooral wanneer er teveel drank in het spel was, maar ook dat hielden we snel voor bekeken en sindsdien gaan we rookvrij door het leven, de beste beslissing die we ooit namen, buiten een koppel worden uiteraard :-).

Het grappige is, dat we beide de geur van sigarettenrook niet meer kunnen verdragen en we er met ons verstand niet bijkunnen dat we ooit gerookt hebben (lees: veel gerookt hebben),……

Zijn er hier nog rokers, want ik denk dat het een beetje een uitstervend ras is,….bekeerden of totaal geheel onthouders :-)?

 

26 gedachtes over “Roken

  1. Ik heb op mijn vijftiende twee pakjes gekocht. Eentje nadat het eerste op was. Maar in feite meer om uit te delen en bij te hebben en erbij te horen dan echt te roken. Ben ik dan een ex-roker? Ik vind van niet. Een probeerder ja… Ben ik blij dat ik er nooit echt mee begonnen ben. Want man: dat stinkt!
    Enneuh: goed voor jullie!

  2. Ik heb nooit gerookt en ben daar eigenlijk wel trots op. Al is daar eigenlijk weinig verdienste aan, ik heb zo al last genoeg met mijn longen dat ik al niet goed tegen de rook van andermans sigaretten kon, laat staan dat ik ze zelf wilde proberen. Dat iedereen toen overal gewoon zat te roken, was een marteling voor mij. Ik juich het rookverbod dan ook echt wel toe. De echtgenoot was een roker, maar dat heeft gelukkig niet lang meer geduurd toen we een koppel werden. Wat de liefde al niet kan doen :-). Nu vindt hij het zelf ook stinken, raar he!

  3. Ik heb ooit een sigaartje van mijn vader geproefd, maar ben er nooit aan begonnen. Nochtans rookte vroeger 9/10de van mijn medeleerlingen op school, rookten mijn drie broers en mijn vader als een Turk,… Nee, ik heb het altijd vinden ‘stinken’ en vond het absoluut niet lekker. Ook was onze slaapkamer naast die van mijn ouders. Van zes uur ’s morgens was het al een gehoest van jewelste.

  4. Ik heb gerookt van mijn 17e tot mijn 25e. En daarna nog ergens een jaartje. Nu reeds 5 jaar rookvrij en nu voorgoed. Langzaam ben ik aan het veranderen in zo’n ouwe zeikerd. Ik kan het amper meer verdragen. Komt ook door de spreekuren die ik draai, met al mijn COPD patiënten. Je schrikt je soms echt kapot als je die mensen ziet blazen, hoort ademen, hoesten, rochelen en hijgen.

    1. Ik heb die neiging ook, dat ik er niet bijkan dat mensen niet stoppen als het hun gezondheid schaadt,…..en weet je wat mijn ogen openden. De mensen aan het ziekenhuis, die doodziek met baxters daar staan te roken, ik wilde absoluut geen van hen worden!

  5. Sigaretten … blijft iets raars. Zelf nooit gerookt, buiten die jeugdzonde dan, maar ik vond het maar niets, dus het was snel gedaan.

    Mijn ex, dat is een ander verhaal. Iedereen in het gezin rookte daar als een ketter. Tot er op een dag longkanker bij haar pa werd vastgesteld. Zes maanden later was hij dood. Moeder en dochter stopte onmiddellijk met roken.
    Ik leerde haar rookvrij kennen en ze was zo een anti-roker geworden dat iedereen de volle laag kreeg als je nog maar een sigaret durfde boven te halen in haar buurt.
    And guess what? Nu rookt ze zelf weer en zegt ze zelfs tegen onze zoon dat roken uiteindelijk niet zo een kwaad kan als de media wel beweren 😦

  6. Ik heb 20 jaar gerookt. Tot ik in 2013 onverwacht zwanger raakte. Toen drastisch geminderd. Kort daarna miskdaam gehad en een week weer volop gerookt. Daarna was ik er klaar mee en ben gestopt. Ben wel gestopt met elektrisch roken (dampen) door nicotine level af te bouwen naar 0. Na 3/4 maanden volledig gestopt en nooit meer sigaret aangeraakt, vind het ook vreselijk stinken ( behalve pakje verse shag, da ruikt heerlijk 😋)
    Nu ml nog…

  7. Ik heb op zatte avonden tijdens het uitgaan wel eens aan iemand z’n sigaret gelurkt maar ik heb er zelf nooit eentje gerookt, zo een paar trekjes was genoeg, de smaak achteraf is afschuwelijk, precies of je hebt een asbak in je mond 🙂 Ik ben zoooo blij met het rookverbod in cafés en op restaurant! Nu nog op terrassen waar eten wordt geserveerd en we zijn er helemaal 🙂

  8. Eigenlijk ben ik blij dit hier te lezen. Ik heb ook jaren gerookt, tot ik er nu zo’n zeven jaar geleden van dag op dag mee gestopt ben. Hoe langer ik van de sigaretten af ben.. hoe meer last ik heb van die geur. Zo stinken, dat dat doet! Ik ga soms zelfs weg op een terras, omdat er iemand zit te roken.. Maar eigenlijk durf ik dit niet goed te zeggen, want dan roepen ze meteen.. en gij dan vroeger? … Maar nu merk ik, dat jij dit ook hebt 🙂

      1. Als ze die ooit oprichten.. dan zal ik vast een van hun beste agenten zijn 🙂

        Laat nu net mijn jongste beginnen roken zijn. Gek word ik er van! Ik kan het dan ook niet laten om elke keer een opmerking te maken. Ik kan me voorstellen, dat dit niet fijn is voor hem, maar ik blijf doordrammen in de hoop, dat hij stopt :-/

  9. Zelf rook ik niet maar het lief wel … En dat zorgt best wel eens voor de nodige discussies tussen ons. Sinds kort rookt hij elektronisch dus ik hoop dat hij er binnen afzienbare tijd helemaal met stopt.

  10. ik heb ook heeeeel veel gerookt. Ik zat aan een pakje daags toen ik opeens besliste om ermee te stoppen. Amaai dat was een serieus zware periode, maar kijk sindsdien (nu ongeveer 11 jaar geleden denk ik) niet meer gerookt. Toch blijf ik dat wel lekker ruiken vinden. Als ik één trekje zou nemen zou ik direct weer verkocht zijn denk ik.

  11. IK heb ook gerookt, van mijn 15 tot mijn 35 ste of zo. IK vind het zo jammer dat mijn dochter de klik niet maken, het is zo slecht voor haar gezondheid en ze heeft er echt lelijke tanden door gekregen, echt zonde. Maar na al die jaren heb ik af en toe nog zin om te roken, en ik weet dat ik geen trekje mag doen of dat ik terug verkocht ben. Dus ook geen trekje meer voor mij!

  12. Jawel, ik ben hier de enige roker die nog overblijft 🙂 Niet dat ik er fier op ben, integendeel, ik vind het zeker voor een vrouw marginaal en schaam mij eigenlijk ook wel voor het feit dat ik rook. En toch blijf ik doordrongen van het idee dat ik het leven niet aankan zonder nicotine, zoals anderen dat idee hebben over alcohol of drugs. Hopelijk kan ik ooit (liever gisteren dan vandaag) de switch maken in mijn hoofd!

Geef een reactie

