Dankbaarheid in een chocolade vaas

Door het opruimen kom ik ook de spullen tegen van mama, die ik wilde bewaren, haar portomonee, haar zonnebril,….net zoals ik het petje van mijn grootvader ook niet kan weggooien,…..

Volgens het boek van Marie Kondo, wil dat zeggen dat je je vasthoudt aan het verleden en in dit geval klopt dit ook,……dit zijn aandenken van 2 belangrijke mensen in mijn leven,….en ook al leven ze verder in mijn herinneringen ik kan en wil nog geen afstand doen van deze fysieke stukken,……en ze geven me altijd een mooie glimlach als ik ze bekijk,…..ik stak ze dan ook in een mooie doos, gemaakt door een vriendin van mijn bomma,…..helemaal handgemaakt met stof,…..ik gaf ze dan ook een mooie plek bovenaan in mijn kast waar ik zonder opstapje niet bijraak,…..samen met mijn mooie handtassen,……

Maar dat is niet wat ik wilde vertellen,…….

Er zijn nog inzichten dankzij het boek,……ik vond de gelijkenis heel frappant,….eindelijk vond ik de reden van mijn maniakale drang naar orde en netheid,……hij is ontstaan uit drang om waardering te krijgen van mijn ouders vooral met betrekking tot mijn moeder,…..onnodig te vertellen dat deze pogingen vruchteloos waren,….

Nu geeft een opgeruimd huis me rust,…rust die ik zo gemist heb in mijn jeugd en een stuk van mijn volwassen leven,….

En ondanks alles,……mis ik mijn mama, ze heeft me onbewust meer gevormd dan ik ooit beseft heb,……en ik ben lang niet gelukkig geweest met mezelf en heb haar lang de schuld daar van gegeven,……nu ben ik dankbaar en blij met wie ik geworden ben,….het was geen makkelijk traject,……maar het was het waard,…….

Dank je mama, deze maak ik volgend jaar zelf,……lijkt me het perfecte eindwerk!

Chocolade vaas met bloem

5 gedachtes over “Dankbaarheid in een chocolade vaas

  1. Ik snap het! Ik had ook zo’n relatie met mijn vader en ik probeerde vooral veel te werken in mijn leven, want werken was het zaad van de aarde volgens hem, de gevolgen zijn desastreus, maar ik heb uiteindelijk rust gevonden en kan nu ook dankbaar terugblikken.
    Btw, die vaas is super! Go for it!

  2. Dikke knuffel! Het is een heel mooi vaasje, net écht ipv van chocolade… en een prachtig eindwerk gaat dat worden!
    Ik heb ook zo’n herinneringdoosje met een paar ‘prullen’ in die Kondo meteen zou buitenkieperen, het is al gebeterd tgo vroeger toen ik schoendozen vol ‘herinneringen’ bijhield, hoezo vastklampen aan het verleden 0:-)

Geef een reactie

