Marie Kondo

Opruimen, orde,…..het is mijnen dada,……dat is al langer duidelijk :-),…….

Ik ben  al een tijdje fan van de opplooi methode van Marie Kondo,….en sinds de nieuwe kleerkast is heel mijn kast zoals zij het zo mooi kan uitleggen, behalve wat t-shirts betreft, die hang ik gewoon op.  Want door nog steeds gebruik te maken van een beperkte garderobe heb ik ook veel ruimte, wat mij alleen al  gelukkig maakt,……er is zelfs plaats genoeg om mijn handtassen uit te stallen, ja ook daar heb ik flink in gesnoeid en alleen degene gehouden die ik echt gebruik, 5 stuks om precies te zijn.

Alles wordt door deze manier overzichtelijk en je ziet echt liggen of hangen wat je hebt,…..

Toen ik onlangs in de Bib passeerde, zag ik haar boek staan,……”Opgeruimd” en dit weekend heb ik mezelf de luxe nog eens gegund om in de zetel te kruipen met haar boek,…..en haar verhaal,…..is zo herkenbaar,……als kind was zij ook constant aan het opruimen, ook het gerief van haar huisgenoten iets wat ik met opengesperde ogen las, want ook ik ruimde constant mijn ouders hun gerief op, klasseerde hun administratie, ordende de keukenkasten,……en na een week was alles weer zoals het oude,……iets wat mij als kind enorme frustraties opleverden en dat kon je bij haar ook goed lezen,……

Maar iets waar mijn mond helemaal van openviel was de omschrijving die ze aan zichzelf gaf,……het organiseertype: een excentriekeling die stil en onopvallend zit te werken in een hoekje van het lokaal en de boekenplanken opnieuw inricht,……..ze had geen betere typering van mezelf kunnen geven dan dit,…..dit is hoe ik was in mijn jeugd en nog ben :-).  Ik heb dus opruimgenen :-),…..

En sinds ik mijn kleerkast heb geminimaliseerd is er nog veel gevolgd,…..elke kast en schuif werden aangepakt,…..met als resultaat dat alle overbodige zaken werden weggegooid, ik ben nu niet zo zweverig dat ik elk object vastneem en me afvraag of ik er blij van word :-),…..iets wat je volgens haar moet toepassen maar ik word niet blij van een knoflookpers maar hij kan verdraaid handig zijn,…..

Iets wat ik wel ga gebruiken uit haar boek is om elke avond je handtas leeg te maken en de inhoud in een schuif of doos te leggen ( btw: ze is geen fan van fancy opbergmateriaal, maar gek van schoendozen :-)), de papiertjes, zakdoekjes en andere rommeltjes in de vuilbak te kieperen, het bedanken mag je van mij overslaan 🙂 en ’s morgens enkel het gerief dat je die dag nodig hebt eruit te nemen,…..ik denk dat het mij gaat behoeden van mijn handtas veel te vol te proppen,……en mijn werktas schoon te houden,…..

En mss is opruimen dan toch een van mijn kerntalenten :-), hebt u het al door dat ik weer goed slaap, mezelf wat rust heb gegund en weer sta te popelen om te ondernemen :-)??

22 gedachtes over “Marie Kondo

  1. De energie straalt alvast van deze post af :-). Ik zou mijn handtas ook beter wat beperkter houden, want bij mij is het een rommeltje van papiertjes, lege doosjes muntjes, strips waar al geen medicijnen meer inzitten, enz… Al lijkt het me wel gevaarlijk om de hele inhoud eruit te halen. Ik ben nog in staat om met mijn slaapkop met een lege handtas te vertrekken ’s morgens ;-).

      1. Ik maak me er niet druk om. Vind het heerlijk, al die spulletjes! 🙂 Terwijl ik een super geordend en opgeruimd persoon ben.

  2. Ik kom dat boek zovaak tegen de laatste tijd dat ik het ook maar eens ga bestellen. Moest wel even glimlachen over dat legen elke avond van die handtas. ik kan me voorstellen dat als je veel in je tas hebt zitten dat er snel bij inschiet. gelukkig is mijn tas niet vol maar wel heel rommelig.Ik kan bv nog wel eens een sultana in de tas doen er een uit eten en dat heel fijn de overige twee in die verpakking laten zitten. Jaja je raad het al. tas vol kruimels ! Ik raak wel weer heel erg geïnspireerd door deze post ! Krijg er al bijna zin in om morgen te gaan beginnen met opruimen. Groetjes Diana

  3. Zelf ben ik een enorme sloddervos, al heb ik al veel tijd verloren met zoeken en vinden. Toch is er één moment dat ik verwoed begin op te ruimen: als ik kwaad ben. Waarschijnlijk ergens een vijs los in mij, ik wil schoon schip maken en doe dat dan letterlijk ofzo 😉

  4. Oooo wat had ik nu graag een foto van je kleerkast ter illustratie gezien! 0:-)
    Ben ook een Kondo-fan, ik las vorig jaar dat boek en ging er toen ook mee aan de slag. Intussen zijn we 12 maanden verder en zijn de principes wat vervaagd, ik moet dringend nog eens door een aantal spullen gaan en declutteren, het begint te kriebelen zeker als ik dan zo’n postje lees hier 🙂 🙂

  5. Dat had ik nu niet verwacht, dat uw handtas zo’n rommel zou zijn 🙂 Ik maak de mijne niet elke avond helemaal leeg, mijn ‘bag organizer’ met dingen als mijn portefeuille moeten daar dan ’s ochtends toch weer direct in dus dat vind ik nutteloos werk. Maar ik haal er wel elke avond uit wat ik de volgende dag niet opnieuw moet meezeulen en die spullen gaan wel direct terug op hun vaste plaats.

    1. Mijn handtas is niet rommelig, daarvoor is ze te klein :-), maar ik vergat soms wel papiertjes, extra stylo’s en lipsticks eruit te nemen, maar het experiment heeft voor mij denk ik ook weinig nut,……alleen wissel ik nu wel sneller van handtas,…..dat is het enige.

Geef een reactie

