Insomnia deel 2

U kon lezen dat ik leed aan slapeloosheid en we vreesden dat het kwam door de plaats van het bed,……

Wel was het dat maar,…..na 1 of 2 goede nachten zit het spel weer op de wagen of beter, word ik nacht na nacht 5 keer wakker, meestal met een laagje zweet over me,….

Ondertussen drijft het me tot wanhoop, want ik ben moe, doodmoe, zou het liefst nu naar huis rijden, de rolluik naar beneden laten en me in mijn bed wentelen, het is niet de oplossing en het behoort ook niet tot de mogelijkheden :-), want ik heb straks examen af te leggen,….mouleren van pralinevormen om precies te zijn :-),….en in deze toestand hoop ik dat het goed komt :-).

Wat is dat toch met me,….elke avond ga ik zoals altijd rond 23u naar bed en val prima in slaap, om dan rond half 2 voor het eerst wakker te worden, bezweet, uit bed, toilet en even afkoelen en opfrissen,….om hetzelfde scenario te krijgen om kwart voor 3, half vier,en met wat pech ook nog om half 5 en kwart voor 6,……en om 6uur loopt de wekker af,……en sleep ik me uit bed,….eens gewassen en aangekleed viel het de afgelopen dagen/weken mee,……maar deze week valt het me heel zwaar, zo erg dat ik erover twijfel om naar de huisarts te trekken en me een week te laten thuisschrijven,……want ik voel dat ik steeds dieper in een put val,…..ik heb altijd gedacht dat ik geen talent had voor depressie en ik wil hiermee de mensen niet beledigen die in een depressie zitten, absoluut niet, want ik voel dat in naar die richting uitga als dit nog lang aanhoudt,…concentratie is 0.0, zou zo in tranen kunnen uitbarsten, neem niks in me op, alles gaat aan me voorbij en toch blijf ik mezelf verplichten om mijn normale leven te blijven leven,……

Is dit mijn lichaam dat zegt dat het genoeg is geweest?  Is er sprake van een hormonaal onevenwicht?  Heb ik een burn-out of beter gezegd bore-out?

Maar ik voel dat er iets moet ondernomen worden, gelukkig kwam ons Zuster Klivia met een mogelijke oplossing, om een anti-allergicum te nemen, die hebben vaak als bijwerking slaperigheid :-), het is allezins het proberen waard.

En anders wordt het volgende week toch een bezoekje aan de huisarts,……

38 gedachtes over “Insomnia deel 2

  1. Ik denk dat een bezoekje aan je huisarts inderdaad aangewezen is. Komen je andere klachten niet gewoon voort uit je slapeloosheid? Je zou van minder emotioneel en wazig worden natuurlijk… Hopelijk vind je een oplossing!

  2. Ocharme jij. Na een refluxbaby weet ik dat niet genoeg slaap je tot het uiterste kan brengen. Het is zelfs een marteltechniek!
    Ik neem zelf sedert zes jaar een vierde van een slaaptabletje (op voorschrift) en dat helpt me door de nacht. Tijdens vakanties probeer ik het te laten en dat gaat ook vlot. Alleen al de rust die je ervaart wanneer je een slaapmiddeltje neemt … Veel succes!

    1. Mijn zoon vond het ook nodig om niet door te slapen tot hij naar school ging, dat van jou was waarschijnlijk nog 100x erger,…..en een slaapmiddel heeft me afgelopen nacht 6 uur laten slapen en dat is al een wereld van verschil 🙂

      1. Niet doorslapen voor hij naar school ging? De 5-jarige slaapt nog steeds niet door: moet elke nacht wel een keer naar het toilet of heeft het koud omdat haar dekens uit bed zijn gevallen of … Maar hé, naar de dokter jij! En goed voor jezelf zorgen.

  3. Ik heb al een tijdje het gevoel, dat het die richting met je uit ging. Ik bedoel hier absoluut niets verkeerds mee.. maar ik herken zoveel van mezelf. Hoe ik ook allerlei dingen ging ondernemen, me steeds voorhoudend hoe blij en gelukkig ik was, .. cursussen volgen, .. Gezonde voeding, opruimen.. ik had het allemaal!
    En dan zijn er ook nog de hormonen. Toen ik jouw leeftijd had begon ik ook last te krijgen van nachtelijk zweten.. Ik hoop, dat dit bij jou zo niet is.. maar ik zat ik een vervroegde menopauze 😦
    Misschien toch maar eens langs de dokter gaan. Laat het alsjeblief niet aanslepen..

    1. Dit vind ik ne moeilijke waar ik al sinds gisterenavond op aan het kauwen ben, met de vraag of ik echt gelukkig ben of doe alsof :-). En nee, als het na het weekend nog niet beter is ga ik maandag om 7u naar de dokter en moet er actie ondernomen worden,..Bedankt voor je bezorgdheid,…..

      1. Misschien is anoniem gaan schrijven een goede uitlaatklep ? Ik val in herhaling, maar ik mis de oude S&theC blog wel een beetje 😉

  4. Hopelijk kan je gauw terug genieten van een goede nachtrust… niks zo vreselijk als niet kunnen slapen… en ik vermoed dat een slaappilletje zo eens af en toe geen optie voor je is?

  5. Ik zou zeker je bloed eens laten trekken. Enerzijds schildklier laten nakijken maar zeker ook je vitamines enzo. Je traint vrij veel en eet vrij strikt, kan zijn dat je niet voldoende eet. Dit zouden ook symptomen kunnen zijn van overtraining.. Jij traint én behoorlijk veel en intens plus dat in combinatie met dat je vermoed ik eerder te weinig eet dan dat je zoals een topsporter eet. Plus je moet er ook rekening mee houden dat je op jouw leeftijd ook sowieso meer tijd nodig hebt om te herstellen. Is het misschien geen idee om eens een maand het trainen te beperken tot 3 keer per week en om toch een paar dagen per week bv pasta te eten en te zien of je je dan fitter en energieker voelt. In ieder geval, Google maar eens op overtraining, is iets dat serieuze gevolgen kan hebben..

  6. Ai, is het toch meer dan het bed alleen 😦 Hopelijk niets ernstigs. Ik zou ook eens langs de huisarts passeren, en niet te veel Googlen want dan lig je op sterven 😉

  7. Misschien toch maar eens googlen op perimenopauze…
    Die aanloop tot de menopauze kan jaren duren.

    Het kan uiteraard ook iets totaal anders zijn, maar mij komen je “symptomen” erg bekend voor. Het meermaals zwetend wakker worden en dan moeilijk terug inslapen, je neerslachtig voelen… Ook wat je schrijft over dat je geen talent hebt voor depressie, dat is exact wat ik vorig jaar dacht toen ik me twee weken aan een stuk vreselijk down voelde. Dat was voor mij echt een eyeopener: “aha, zo moeten mensen zich voelen die depressief zijn”.
    Blijkbaar heeft dat iets te maken met hormoonschommelingen, sindsdien is er vanalles gebeurd in mijn leven waar ik me echt depri over zou kunnen voelen, en toch heb ik bijlange niet datzelfde down gevoel.
    Dus mocht het zoiets zijn, troost je dan: schommelingen blijven niet voortdurend aanhouden, maar schommelen zoals de naam al zegt 😉

  8. Misschien nog ter aanvulling: ik ben 45.
    En inderdaad: heb hier ook geen zin in, maar wat valt er aan te doen? 😉

    Ik zou er graag meer info over vinden – zoals mensen die zeggen dat ze niet genoeg wisten over het leven met een baby en het ontbreken van de roze wolk – zou ik meer willen lezen over hoe het leven kan zijn in de perimenopauze, in combinatie met twee puberende kinderen en een man die duidelijk midlifecrisis symptomen vertoont.
    Humeurschommelingen en verstoorde hormonen maal vier!

    1. Ik word 43, mijne puber vindt nu eindelijk wat rust, mijn lief is nooit uit zijn lood te slaan zelfs niet met een midlifecrisis,….en dan ga ik beginnen. Het is ook iets waar niet over gepraat wordt en wat heel snel wordt afgewimpeld als, je moet erdoor niet zagen,…kan het ook niet meer aan mama vragen, alleen vriendinnen die ouder zijn, die beamen alles wat ik vertel 😦

  9. Ja, raar he, dat er over puberteit zo veel te vinden en te lezen valt en hierover zo weinig…
    Mijn moeder vindt dan weer dat het niet mogelijk is bij mij, want zij was al vijftig voor ze iets begon te merken, dus moet dat bij mij ook zo zijn… Tot ik dan begin te praten met vriendinnen van mijn leeftijd en iedereen we iets herkent.

    Maar het kan ook iets anders zijn uiteraard, dus eerst maar eens langs de dokter?

  10. De “echte” menopauze is blijkbaar wanneer je een jaar niet meer gemenstrueerd hebt, daar zit ik (bijlange?) nog niet aan.
    En zolang dat niet het geval is, geeft bloedonderzoek blijkbaar geen uitsluitsel.
    (dit is ook maar wat ik erover lees, ik wil niet pretenderen ook maar enige medische kennis te hebben)

    1. Ik weet het, precies wat ik hoor van vriendinnen die al eens hun menstruatie overslaan en dezelfde symptomen hebben als ik. Blijkbaar is de menopauze echt het eindstation en zou dan pas weer de rustigere periode aanbreken,…….voel me gelukkig vandaag al iets beter,..

  11. Door stress kan je hormoonbalans verstoord raken.
    Gewoon naar je dokter gaan, je bent heus niet de enige. Misschien is dit zelfs wel op te lossen met Cyclocur.

    En … in sommige meubels (gemaakt uit spaandplaat) kan formaldehyde en in uitzonderlijke gevallen zelfs benzeen vrijkomen.
    Als je je kamer niet goed hebt (kunnen) ventileren, dan kan je daar last van hebben.
    Sommige mensen zijn er ook allergisch aan.

    Alleszins heel veel sterkte gewenst!

  12. Sedistress-pilletjes helpen wel vind ik (homeopatisch) maar je moet daar natuurlijk wel voor openstaan hé, zelf stond ik er eerder sceptisch tgo maar als ik er één neem slaap ik toch wel veel dieper en vlotter in.

  13. Het klinkt naar ‘de leeftijd’. Slaapgebrek maakt dat je brainfog krijgt, labieler wordt, etc..
    Ik zou even naar de HA gaan om e.e.a. uit te sluiten en niet te veel zelf gaan dokteren… Zeker niet met allergietabletjes en zo..

  14. Ow, ik lees je blogje nu pas! Wat naar voor je! Misschien moet je eens heel luid gaan roepen en heel hard op de rem gaan staan! Want soms beangstigd me wat jij allemaal doet! Je streeft zo perfectie naar dat het bangelijk wordt! Ik denk dat het hoog tijd is dat je naar de noodsignalen gaat luisteren en idd, een bezoekje aan de huisarts is een goed begin. Pas aub op! Ik weet waarover ik het heb, want ik deed net hetzelfde als jij vroeger, crossen, crossen , crossen, tot ik erbij ben gevallen en nu nog aan het recht krabbelen ben! Pas op voor die valkuil, ik wens ze niemand toe!

  15. Welcome to my world. Quasi iedere nacht word ik ook wakker na 2 à 3 uur te hebben geslapen. Als ik geluk heb val ik na een kwartier terug in’t slaap, maar meestal hang ik er aan om na een periode van woelen, dan maar op te staan en te gaan tv kijken en iets nuttigs aan te vangen. Soms word ik terug moe en kan ik aan deel van mijn slaap beginnen, maar soms kan ik het schudden en was mijn nacht slechts 3u slaap rijk. Dat gaat dan zo door tot ik na een week stikkapot ben en ik toch eens een hele nacht mag doorslapen, maar dan start de zever opnieuw.

    Ik denk dat slapen en wetenschap nog een deftige weg hebben af te leggen.

Geef een reactie

