Sweet sixteen

De zoon is een millennium baby en een eenvoudige rekensom maakt dat hij op 9 april 16 wordt,……sweet sixteen!!

Aangezien hij ook een deel van mijn genen heeft geërfd, staat hij in de startblokken om de wereld te verkennen en vooral de wereld die zich ’s nachts afspeeld.

En dan starten de onderhandelingen,…..en nee ik ben niet het type moeder dat haar zoon aan zich wil binden, noch eentje die constant ongerust is,…..ik weet nog hoe het voelde om zestien te zijn,…….me klaar te maken om uit te gaan, de spanning, het plezier,……het onbezorgde,……

Maar terug over de onderhandelingen,…..ik zette laag in met 1 keer per maand uit te gaan,…..zijn ogen vertelden wat woorden niet konden :-),…..en voorzichtig kwam er van zijn kant 2 keer per maand dan,……..:-), daar kan ik met leven, vooral als hij dan goede keuzes maakt en het goed verdeeld over de mama- en papa weekends,…..kwestie om niet altijd in het holst van de nacht uit je bed te moeten om het party-animal op te halen.

Maar waar ik nog niet helemaal uit ben en daar gaan de onderhandelingen weer moeten opgenomen worden, wat is het uur dat je hem gaat ophalen?  Is 1u te vroeg? Of is 2u te laat??

En wat doen we met het zakgeld, want uitgaan kost geld, veel geld,….hoeveel moet je rekenen voor een avondje stappen?  En geef je het aan het begin van de maand?  Of geef je het bij het uitgaan?  Ik ben ook van mening dat hij een weekendjobke moet zoeken,….

Ik zit met zoveel vragen hierrond en ik hoop dat er een aantal lezers met pubers me uit de nood kunnen helpen. Hoe doen jullie dit?

Een nieuwe fase, de fase dat de kids zich losmaken en ik begrijp dat volkomen, maar damn ik ben al niet zot op veranderingen, maar met deze wijzigingen moet ik toch even de knop emotioneel omdraaien,……en langs de andere kant ben ik blij dat hij zich losmaakt,……….want dit hoort bij het proces richting volwassenheid.  Het wordt een evenwichtsoefening in ja en nee zeggen,….ik hoop dat ik de kracht heb om steeds de juiste keuze te maken.

32 gedachtes over “Sweet sixteen

  1. Ik heb zelf nog geen kinderen, maar ik kan je wel meegeven hoe mijn ouders dat deden met mij. We spraken op voorhand een uur af wanneer ik opgehaald werd en daar moest ik mij aan houden. Soms was dat 2u, soms 2u30. Ik ging altijd met dezelfde vriendinnen mee, die mijn ouders ook kenden en wiens ouders ons ook af en toe kwamen ophalen. Zo werden de lasten toch wat gedeeld. Ik kreeg een vaste som zakgeld in de week en daar moest ik ook het uitgaan mee betalen, ik kreeg daar geen apart geld voor. Ik ging niet elke week uit en dus kon ik het mooi opsparen. Ik wist duidelijk wat de voorwaarden waren en maakte daar geen misbruik van. Ik hoop dat het met je zoon even vlot zal gaan!

  2. Het is bij ons al een tijdje geleden, maar van ons kregen ze een basis aan zakgeld waarmee ze het moesten doen. Samen met de raad in de vakantie een studentenjob te doen, waarmee ze hun budget konden uitbreiden. ‘In mijn tijd’ 🙂 moest ik daar 3/4den van afgeven thuis, maar zij mochten alles houden…

  3. Ik had twee pubers die niet graag uitgingen in de zin van feesten tot de vroege uurtjes. Ja, ik begrijp het zelf niet goed, want ik was er dol op. Maar ze zitten liever met één of meerdere vrienden of vriendinnen een babbelken te doen. Ze kregen een zakgeld per maand, niet veel, en dan nog een extraatje als ze naar een fuif gingen. Mocht ik het opnieuw doen, dan kregen ze zakgeld en moesten ze voor de rest gaan werken. Maar bon, wij zijn het al met al rustig doorgekomen. Hoop voor jou hetzelfde.

      1. Ja, dat is het wel. We doen het allemaal met de beste bedoelingen, net zoals onze ouders dat waarschijnlijk ook bij ons deden, en toch kan er zoveel mislopen…. Maar meer dan ons best kunnen we niet doen hé

  4. Hilarische tip in deze: op een bepaald moment legden we onze gsm in de gang, met de wekker ingesteld vijf minuten nadat hij moest thuis zijn.
    Bedoeling was dat die tijdig werd afgezet zodat wij niet zouden wakker worden…

    Alle gekheid op een stokje: Ik denk dat 1 u, half 2 wel mooi is voor een zestienjarige. En als hij zich daaraan houdt en zich verder gedraagt, kan je dat stilletjesaan wel wat optrekken…

  5. Hier gaat de net zeventienjarige 1 à 2 x per maand uit, ze krijgt € 7,50 zakgeld/week en schijnt daarmee toe te komen. Af en toe halen wij op, af en toe andere ouders, wordt meestal goed afgesproken (tussen de ouders). Uur is 2 u. Wat mij wel vreselijk irriteert is dat die pubers, ondanks alle communicatiemiddelen die ze hebben, er niet in slagen duidelijke afspraken te maken. Afspraken veranderen meestal nog 1 u voor vertrek, jong jong Waren wij ook zo 🙂 ?

  6. Wet je hoe ik dat deed met mijn eigen kinderen? Elk jaar maakte ik met hun verjaardag nieuwe voorwaarden bekend, een beetje meer vrijheid en anderzijds een beetje meer verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld, vanaf 16 , meer uitgaan, maar vanaf dan hun eigen kamer kuisen. Lijkt me een fijne deal, aan jullie om er aan uit te raken aan welke jullie grenzen en vrijheden jullie toe zijn. Wat zakgeld betreft ik ben al lang niet meer mee wat de norm is.

  7. Veel fijne tips allemaal. Mijn zoon ging/gaat bijna nooit uit, en elke keer als hij ergens heen ging, was hij veel vroeger thuis dan verwacht. Zijn vrienden moeten allemaal nog de bus of de trein halen, dus dan blijft hij alleen achter. Wel zo handig, en vooral ook omdat hij niet drinkt noch rookt.

  8. In mijn tijd was dat zakgeld, een vast bedrag per maand. En ik deed daar mee wat ik wou. Op was op, en niet liggen zagen als de maand nog maar half was. Je hebt geen hoe snel je leert doseren met geld.

    En afhalen was er niet bij. Ik had een fiets en er was de bus. Meermaals ben ik zelfs te voet naar huis gegaan. Een aardig stukje van’t stad naar huis, maar tegen dat ik thuis kwam was ik wel al half nuchter 😉

  9. Pfff… Yep verdiende in de tijd dat hij uit ging zijn eigen geld… Ging alleen in de weekenden dat hij bij mij was. Hij ging op vrijdag en zaterdagavond (van zijn 15e tot zijn 17e) en moest om 2 uur thuis zijn (half uurtje fietsen). Elk kwartier te laat thuis was een weekend niet op stap gaan…

  10. Het meest ‘educatief verantwoorde’ lijkt mij om hem in het begin van de maand een bedrag te geven waar hij het moet mee doen. Is het in week 3 al op, dan heeft hij misschien een beetje pech, maar leert hij toch vooral hoe het in mekaar zit tegen wanneer hij op eigen benen moet staan. Hatelijk op het moment zelf, maar hij gaat daar zeker de vruchten van plukken later. Ooit zal hij u dankbaar zijn 🙂 En dan maar hopen dat de papa op dezelfde lijn zit en hem niet stiekem wat extra geld toestopt natuurlijk…

    De tijd dat ik begon uit te gaan, ligt al zo ver achter mij dat het uur van thuiskomst ondertussen wat achterhaald is waarschijnlijk 🙂

  11. Hier een dochter van veertien die af en toe naar een fuifje wil. Nog sporadisch weliswaar… Maar over de zakgeld kwestie: 20€/maand, echt voor alleen extraatjes (zwemmen, cinema’ke, een nieuwe tas of een nieuwe halster :)) want €5/week is echt niet veel. Een extraatje voor de Sint en voor Pasen, en eentje voor Flanders Horse Expo, hier in huis een extra feestdag 🙂 Grote bedragen verjaardagsgeld mogen de helft naar eigen goeddunken gespendeerd worden, de rest op de spaarrekening. Af en toe geeft ze al eens een paardrijlesje of helpt ze bij klussen in de paardenstallen waar ze rijdt, dat geld mag ze houden. Van zodra het kan (zal pas volgende zomer zijn), een vakantiejob van minstens twee weken.

  12. Mijn neefje van 16 gaat meestal om de week uit, gewoon op de fiets met vrienden, dus hij hoeft niet te worden opgehaald. Volgens mij krijgt hij nooit echt een tijd mee. De ene keer wordt het twee uur, de andere keer een uur of vier. Qua geld weet ik niet hoe of wat precies. Hij heeft wel een tijdje een baantje gehad en is nu op zoek naar iets nieuws. Zelf ging ik bijna nooit uit omdat mijn gezondheid toen al te slecht was.

  13. toen ik 16 was in 1995, had ik geen uur … Ik mocht thuis komen wanneer ik wilde. Mijn moeder rekende op mijn gezond verstand.
    Ik had de tijd van mijn leven… Ik kon altijd en overal bij zijn… Ik ging naar huis als de vrienden naar huis gingen.
    Ik kende precies ook wel goed mijn grenzen als ik er nu over nadenk…
    Ik vond het ook altijd heel erg voor vrienden, die niet zo veel mochten , als ik… dus bleef iedereen bij mij slapen… Ik was de ideale dekmantel 😉
    Het waren zo’n fijne tijden…
    Toen ik 17 was ging ik op kot in Antwerpen en ik kende toen de uitgangswereld en alles wat daarbij hoort, al erg goed…
    Ik denk dat het belangrijkste in dit verhaal is dat je zoon zijn grenzen moeten leren kennen en dat je hem ruimte moet geven om die te ontdekken.
    Ik hoop als mijn kinderen die leeftijd hebben, ik dit ook kan…
    Qua zakgeld; ik heb geen idee – ik had altijd genoeg.
    Toen ik op kot ging in 1997, kreeg ik 1000 BEF/week. Hier moest ik alles mee betalen; eten – drinken – schoolspullen -….
    Mijn kot kostte 3000 BEF / maand (het was wel erg schraal!!)

      1. Ik weet het …. Ik weet ook niet of ik het zelf zou kunnen. Op mijn 14 kroop ik al uit mijn raam , op weg naar t jeugdhuis … Ik had/heb wel een geweldige groep vrienden … We waren er echt voor elkaar. We zorgden voor elkaar . We maakten plezier … Meer dan 20 jaar later is dit nog steeds . Ik denk dat daarom mijn ouders zo gerust waren , ze kenden heel de groep ! Dit hoop ik ook voor mijn kinderen …

  14. Ik ben als puber/tiener nooit uitgeweest, dus op dat vlak hadden mijn ouders het héél gemakkelijk. Ik zou persoonlijk het zakgeld niet (te veel) optrekken, uitgaan kost snel veel geld want drank is duur, maar daar moet hij dan maar zelf voor gaan werken, dan leert hij ineens dat plezier maken geld kost, en vanaf 16 mag dat hé. Voilà dan leert hij met geld opgaan én kan hij uitgaan, als dat niet het nuttige aan het aangename koppelen is! Maar u kennende (en is dat niet iets typisch voor alle mama’s) gaan er nog veel slapeloze uren volgen, gij gaat niet gerust zijn tot hij veilig in zijn bed ligt. Ik ben nu al benieuwd naar zijn avonturen, kan hij ook geen blog beginnen? 🙂

  15. O jeetje…ik zou het niet weten… ik hou mijn hart al vast als het mijne toer is, met twee 16-jarigen in huis! Dat gaat nog wat worden… maar dan weet jij er alles van om tips uit te wisselen 😉

  16. Ik denk dat 2u de dag van vandaag een schappelijk uur is. Anders ook eens horen bij de ouders van zijn vrienden? Ik kan begrijpen dat hij liever niet de eerste is die naar huis moet, maar de laatste is ook niet nodig he 😉
    Bij ons ook een vast uur en op dat uur werden we opgehaald door mijn moeder. Ik zeg nu al dat ik later mijn zonen ook liever ga ophalen, voordelen : je ziet met wie ze op stap zijn én hoe zat ze zijn 😉
    Mijn zus was eens te laat en mijn moeder is haar bij de ingang van D eruit gaan halen, in haar pyjama. Sinds die dag is zus noooooit meer te laat bij de auto gekomen 😀

Geef een reactie

