Money

Als ik ’s morgens in de wagen stap zet ik automatisch Radio 1 op, dat trek ik door op kantoor, ik vind praatradio namelijk aangenamer om te luisteren dan muziek, ja, het behoort tot mijn afwijkingen,….

Om 9u start Hautekiet,….en ik zit daar echt voor klaar :-).  Door alle rumoer tegenwoordig in het Paradijs zet ik zelfs mijn hoofdtelefoon op,…letterlijk afgesloten van de wereld, noem het vluchten of noem het zelfbescherming, maar het is mijn manier van overleven tegenwoordig op mijn werk.  Gelukkig zit ik in een ruimte apart en kan ook de deur gewoon dicht, iets wat ik zelden deed, nu is de deur gewoon dicht,……ik vrees dat de grenzen bereikt zijn,……

Maar terug naar Hautekiet, deze week als onderwerp “geld” en ik moet zeggen, boeiende materie, er blijft altijd wat taboe rondhangen :-), maar de getuigenissen waren open,…….en het was leerrijk,…..vooral naar erfenissen toe :-).

De laatste dag was de hamvraag “maakt geld je gelukkig“,………en dan moet ik voor mezelf zeggen,…..nee, maar het helpt wel!

Ik ben opgegroeid in verdoken armoede,…..en dat heeft littekens nagelaten, niet door het gebrek aan geld zelf, maar door de spanningen en de ruzies die het met zich meebrachten, wat de oorzaak van het geldgebrek was, heb ik nooit geweten en ik vrees dat ik het ook nooit zal weten of ik moet papa ermee confronteren en ik vrees dat mama aan de basis lag,….en wil ik de wonden wel weer openrijten??

Het heeft voor altijd mijn kijk op geld gewijzigd,…..je hebt geld nodig, geld om je te voorzien in basisbehoeften,……iets waar ik als kind gebrek heb aan gehad,…..maar vooral het gevoel van onveiligheid was het zwaarste om dragen,….

Als puber ging ik snel bijwerken, op mijn 13de had ik al een krantentoer, met dat geld kon ik toch af en toe iets leuks kopen wat maakte dat het nog minder opviel voor de buitenwereld,….”schone schijn”, het is een talent als een ander,…..maar met de paplepel ingegeven, want nooit heeft iemand geweten in welke omstandigheden ik opgroeide,…….

En dat maakt dat ik wel vind dag geld gelukkig maakt,…..want het niet moeten rekenen, het vullen van je kar in de supermarkt zonder te moeten opletten hoeveel je spendeert, wanneer je wasmachien het begeeft je het onmiddellijk kan vervangen,…..het zijn zaken die mij gelukkig maken en vooral die mij een gevoel van veiligheid geven.  Ik heb er hard voor gewerkt om uit de cirkel te stappen,….en het gaat mij niet om de materiële zaken integendeel want die gooi ik allemaal uit mijn leven,…..het gaat over veiligheid en de vrijheid niet te moeten tellen,……

Want geen geld hebben, het is een enorme niet te onderschatten stressfactor,….

15 gedachtes over “Money

  1. Al lezend bedenk ik, mijn ouders zijn met neits gestart, maar waren spaarzaam. Ik heb nooit het gevoel gehad iets te kort te komen. Het gevoel dat je daar beschrijft ken ik dus niet. Maar ik kan me wel iets inbeelden bij je conclusie. Het is een ongelooflijke luxe (in drukte in het hoofd) te weten dat als er een bord op de grond valt of een glas kapot gaat we het zonder zorgen kunnen vervangen. Jaja, geld geeft rust.

  2. Geld maakt niet gelukkig. Geen geld hebben ook niet. Dan heb ik liever wat geld zodat ik mij geen zorgen hoef te maken over vandaag, morgen en overmorgen … Die rust draagt bij aan mijn geluk.. Dus geld maakt niet gelukkig maar het kan voorwaardenscheppend zijn..

  3. Ik ben het met je eens, geld maakt op zich misschien niet gelukkig, maar het helpt wel als je je daar al geen zorgen over hoeft te maken. Armoede heb ik zelf gelukkig nooit gekend, maar ik kan me voorstellen hoe zwaar en moeilijk het moet zijn. Wat goed dat je je daar nu geen zorgen meer over hoeft te maken!

  4. Ben het hier heel erg mee eens! Ik heb vroeger ook zwarte sneeuw gezien en was elke morgen bang om deurwaarders te hebben. Die angst is voorbij en het is zo’n bevrijding. Constant in angst moeten leven dat je niet alles kan betalen is vreselijk. Geld maakt wel degelijk gelukkig. Luxe is iets anders, daar kunnen we zonder en hoeven dit niet noodzakelijk om gelukkig te zijn. Comfort daarentegen, een warm huis, gezonde voeding……..

  5. Ik weet daar helaas alles van. Het is té makkelijk van mensen om te zeggen dat geld niet gelukkig maakt vind ik. Die hebben wrs nog nooit armoede gekend en de stress die dat met zich meebrengt. Een beetje geld maak wel degelijk gelukkig. Het geeft iig rust in de tent en dat is lekker.

  6. “Geld maakt niet gelukkig”, enkel de rijke mensen zeggen dat. En ja de bomma die is niet gelukkig, die klaagt altijd dat ze niks heeft, ik word daar onnozel van. Maar dat is ook een andere discussie 🙂
    Ik heb zelf nooit iets te kort gehad, en ben daar heel dankbaar voor, want bij klasgenootjes zag ik wel dat het ook anders kon…..
    Erfenissen? Daar ben ik nu wel nieuwsgierig naar 🙂

  7. Volgens mij zijn het inderdaad de mensen die geld genoeg hebben die zeggen dat geld niet gelukkig maakt. En ze hebben deels wel gelijk, het maakt niet gelukkig maar het vergemakkelijkt wel als je genoeg hebt om rond te komen. Dat is een zorg minder dan als je altijd op alles moet beknibbelen en rekenen om rond te komen…

  8. Mijn ouders waren jongeren in hun jeugd, en hebben toen echt geldtekort gehad. Zo erg, dat ze hun hele leven extreem spaarzaam zijn gebleven. Hadden zij bij wijze van speken ‘tien miljoen frank’ op de bank hebben staan ,ze zouden het nog hebben opgespaard. Alles is relatief… Tekort hebben is zeker een groot probleem. Ben blij dat je het nu toch beter stelt…

Geef een reactie

