Goedkoop versus duur

De discussie over hoe duur is gezond eten nu,…….daar gaan mensen soms toch heel kort door de bocht en ja ik weet dat een pizza van dr.Oetker 2.85euro kost degene met salami en waarom weet ik dat, nee niet omdat ik het af en toe nog eet, want ik heb dat nooit graag gegeten, maar uiteraard koop ik het af en toe nog eens voor mijn zoon,  als noodgeval als de training weer eens wijzigt van tijdstip of locatie,……en ik ben ook niet heiliger dan de paus,……

Maar daar gaat het hier niet over,……het gaat over het prijskaartje dat hangt aan gezond eten,……ik kies ervoor om volgens de principes van de Paleo levensstijl te eten en neen ik ga hier niet verkondigen dat dat de ultieme levensstijl is, dat moet ieder voor zich uitmaken, ik weet waarom ik het doe en mijn bloedwaarden vertellen de rest,…….

Op Paleo.be schreef Elke al over het prijskaartje vooral dan omdat beweerd wordt dat je biologisch moet eten om Paleo te eten of nog erger gezond te eten, laten we daar duidelijk over zijn, wij eten niet biologisch en ik haal al mijn groenten, fruit in de supermarkt, net zoals de rest van mijn boodschappen die ik 2 keer per week doe, dus wat tijdsbesteding heel goed meevalt denk ik dan,….want tijd is ook geld,…….

Toen mijn lief besliste om het jaar ook een omezwaai te maken en mee de kaart van de Paleo trok,…….was dat voor mij fijn maar ik moet eerlijk zijn, het bracht wat meer werk met zich mee :-), dat nu ook weer gekanaliseerd is sinds ik minder rekening hou met zijn voorkeuren, eten wat de pot schaft, ook al zijn dat gegrilde groenten uit de diepvries met wat restanten kippenblokjes,….ja, mijn lief is goed gewoon :-).

Maar om terug te komen op de discussie over hoe duur gezond eten is, daar kan ik nu heel kort over zijn,……sinds mijn lief op mijn manier eet, zijn onze boodschapuitgaven gedaald en ik kan dat pefect opvolgen door YNAB! En dus ook staven met cijfermateriaal,…….en ik zag mijn uitgaven met 100euro per maand dalen,…….wat toch niet echt slecht te noemen is denk ik dan,……

En nog een leuke bijkomstigheid,…..mijn lief is niet meer ziek geweest, dus ook niet meer naar de dokter, en dat geldt ook voor mij, sinds ik Paleo eet heb ik zelfs geen verkoudheid meer gehad,…..(hout vasthouden),…..wat ook een besparing is,…..

Dus gezond eten duurder, ik ben niet overtuigd.  En u???

29 gedachtes over “Goedkoop versus duur

  1. denk dat een hoop dingen je ook maar 1 keer aanschaft, zoals bepaalde kruiden enzo. Ongezond is vooral makkelijker maar een beetje meer moeite levert dus heel erg veel op dat blijkt!

  2. Ik kook apart voor mij en de jongens. Dus ik vind het duur uitvallen als ik voor mij gezond meebreng en voor hen iets anders.
    Wat ook wel speelt is dat er voor een eerste keer veel nieuwe kruiden enzo inzitten. Maar ik heb er nu een paar op overschot en in de vriezer gestoken, dus de volgende keer moet ik dat niet meebrengen.

    Ach. In feite is alles duur. Ik sa er altijd van versteld hoeveel geld wij uitgeven aan eten… Soit. Dat is een andere discussie natuurlijk.

  3. Sinds ik de overstap naar ‘gezond’ heb gemaakt zijn wij ook minder geld in de maand kwijt terwijl zo’n oetker pizza echt wel goedkoper is dan alles vers. Iets met op een andere manier inkopen denk ik dan maar…

    Goed bezig meisje.. En wat is dat YNAB toch een uitkomst, nietwaar?

  4. Ik dus ook niet. Héél soms halen wij een frietje: kost 20 euro. Daar kan ik 4 complete en zeer gezonde maaltijden van maken.
    Alles zelf maken is stukken goedkoper dan kant en klare sauzen uit pot en pak.
    Prefab food is hartstikke duur als je het uitrekent wat er in zit.
    Wij eten geen paleo, ook niet biologisch, maar wél gezond en gebalanceerd.

  5. Misschien ligt het wel aan mijn woonplaats, maar ik heb hier een groeten/fruitboer in de buurt die echt heel goedkoop is. Ik haal daar wekelijks een hele bak vol en betaal nooit meer dan 20 euro. Maar inderdaad, haal ik in Lidl een lasagne dan betaal ik daar misschien 3 euro voor, als ik hem vers maak kosten de lasagnebladen alleen al 3 euro voor een pakje 🙂 De vettaks is misschien toch geen zo’n slecht idee al vrees ik dat de mensen die reeds in de armoede zitten er nog slechter van zullen worden….

  6. Ik ben zo’n asociaaltje die op de wekelijkse lunch met de collega’s nooit mee ga uit eten. Ook im let op mijn voeding al heet dat niet Paleo (meer Paolo). Een keer mee uit eten gaan en een week opletten is naar de vaantjes…

  7. Wij, mijn geliefde ik ik zijn nu zo’n drie maanden aan de neo-paleo en bevalt erg goed. In het begin wat maagpijn. Ben ook gestopt met bepaalde medicijnen. Benieuwd hoe de waardes zijn als ik bij cardioloog op controle moet.

  8. Ik zie ons boodschappenbudget enkel omhoog gaan, nu ja, dat vooral de maanden vlak voor ik met paleo begon, maar om de één of andere reden krijg ik het niet omlaag. Om de twee maanden een bestelling bij pit & pit voor 150 euro, de deeleenkoe-koe niet te vergeten (en ik wil daar nog meer vlees kopen)… Voor mij telt het “puur” eten ook heel erg mee bij paleo (anders dan bij jullie dus), vandaar dat wij dit jaar veel meer bio zijn beginnen kopen en ja dat verschil merk ik wel aan de rekeningskes…

      1. Ik koop vooral bioseizoensgroenten die de dag voordien zijn geoogst en ja dat is een enorm verschil, zoveel smaak, zoveel beter van structuur, dat vindt ge niet in de supermarkt.

  9. Gelukkig hoef ik niet elke dag te koken, want als ik hoor van collega’s hoeveel ze uitgeven aan boodschappen! Ikzelf probeer seizoensfruit en seizoensgroenten te kopen, dat valt dan wel goed mee qua prijs.

Geef een reactie

