Het goede voorbeeld

Afgelopen zondag was er ontbijt op school van de bonuszoon, om de school te steunen we schreven ons in voor het “gewone” ontbijt,……:-).  Ik wist al op voorhand dat het pistolets waren en een koffiekoek,…..:-), iets wat ik nooit of beter gezegd zelden nog eet, alleen als het niet anders kan, wil ik er niet teveel spel rond maken.  Ik ben degene die afwijkt van eetpatroon, niet de modale burger :-).

Maar toen we het ontbijt voorgeschoteld kregen, had ik het toch lastig,….2 pistolets, witte uiteraard met meer lucht dan voeding en snee kaas een snee hesp ( van bedenkelijke kwaliteit), een potje confituur, choco, boter, een koffiekoek ( gelukkig ene die ik enorm graag lust :-)), een potje volle yohurt met fruit ( je kent het wel, de chemische variant geen vers fruit), 4 paaseitjes, fruitsap uit het pak,…..u ziet, de suikerrush was een feit voor ik nog maar 1 hap nam :-).

Het rare was dat het vooral de structuren in mijn mond zo anders voelden dan ik gewend ben, ik at de pistolets en de koffiekoek, paaseitjes, yohurt en fruitsap deelde ik uit aan de liefhebbers, net zoals de confituur en de choco,….gelukkig had ik thuis iets gegeten dat me echt voedt, zodat ik niet met honger van tafel ging,……en het grappige is dat ik echt dacht dat het me ging smaken, maar ik vond het zelfs een beetje vies,…..:-)

Maar wat mij vooral stoort is, moet de school niet een beetje een voorbeeld functie hebben ( ik ben aan het afgeven op het onderwijs hé, maar dit is puur toeval),….maar dit ontbijt is zooooo ongezond en bevat geen enkele voedingswaarde en ik weet zeker dat er veel gezinnen op deze manier ontbijten, ik deed het jaren ook, pistolets liefst boterpistolets en dan een koffiekoek, weggespoeld met koffie,  suiker en melk,…..

Het voelt als een kruistocht, maar op deze manier leren onze kids toch niet wat gezond eten is en ik denk dat veel ouders dat niet weten,……ik las in de krant dat tegen 2030 ( geen 15 jaar meer) 89% van de vrouwen overgewicht zouden hebben, dan moeten er toch bellen gaan rinkelen, zet de sirenes maar open,…..

 

11 gedachtes over “Het goede voorbeeld

  1. Ik denk dat het echt nog heel lang gaat duren vooraleer er kentering komt in scholen en zo. Het moet allemaal goedkoop zijn. het gaat er niet beter aan toe in de ziekenhuizen waar ook daar budget een grote rol speelt. Komt er dan nog eens bij dat in de meeste keukens niet eens meer ongekuiste groenten mogen binnenkomen vanwege de hoge HACCP normen. Dan krijg je gekuiste groenten binnen die met allerhande poederkes bestrooid zijn om te bewaren.

      1. ik vroeg in mei vorig jaar ook fruit als ontbijt en ik kreeg 1 kiwi! Gelukkig bracht Wim fruit voor me mee als tussendoortje of ik was uitgehongerd!

  2. Weet je, ik denk dat veel kinderen (of toch pubers) niet of amper ontbijten (soms ook naar voorbeeld van de ouders), dus misschien doen ze al een poging om ze toch maar tot een welbepaald ontbijt te verleiden, in plaats van een snelle kom cornflakes, waar ook niks in zit… Het kan inderdaad beter, maar ik vrees ook dat het nog lang zal duren.

  3. Ze moesten waarschijnlijk inderdaad aan hun budgetten denken… En stel u voor dat ze daar allemaal van die ‘rare’ pannenkoekjes zouden serveren, of fruit met noten godbetert, neen dan krijgen ze geen klanten meer, hoe erg het ook is. Voorbeeldfunctie, ’t is erg dat iedereen nog altijd aan die gewone voedseldriehoek blijft vasthouden…Op vakantie met 6 andere mensen zat ik met mijn 3 stukken fruit & amandelen als ontbijt tussen de koffiekoeken en het brood, eentje durfde zelfs zeggen dat het gezonde aantal stukken fruit per dag maximaal 3 stuks is, ik heb maar niks gezegd, eet gelle maar lekker verder mayonaise en chips en brood…

Geef een reactie

