Gezond??

De krant en het ontbijt, het hoort bij elkaar,……bij ons thuis toch šŸ™‚ en uiteraard trok het artikel ” wat eten de gezondheidsexperts zelf als ontbijt”?

En mijn ogen werden groter naarmate ik het artikel las,…..eentje at omelet met bonen in tomatensaus ( hebt u het etiket al eens gelezen? Vol suiker) of extra zoetstof op de pompelmoes, worden zoetmiddelen dan aangeprezen door mensen die ons gezond moeten leren eten?? Ā Ik heb daar last mee,….want men weet al heel lang dat zoetstoffen slecht zijn, chemisch,…..en ja ook ik moet afkicken,…..want ook ik heb de suiker vervangen door zoetstof, maar het houdt de trek naar zoet in stand en brengt geen meerwaarde voor je lichaam,….

Een andere prees boterhammen met choco en fruitsap aan,…….daar is mijn verstand te klein voor,……

Dokter Chris Goossens, ooit mijn sportarts die het altijd nodig vond dat wij dames van het team volledig naakt gingen voor onderzoek, vindt dat we maar 1500 calorieĆ«n per dag mogen eten,…..dus lichaam in spaarstand,…..en bijkomen als gevolg,……

De enige waar nog iets zinnigs uitkwam is Sonja Kimpen,…..haar redenering houdt stand,…..ook al eet ik geen brood meer,…….en zeker geen brood van de bakker dat vol rommel zit,…..

En ik wil hier nu niet pleiten voor mijn levenswijze, iedereen doet ermee wat hij wil, maar dat er problemen zijn met onze voeding en het gebruik ervan staat als een paal boven water, was afgelopen vrijdag in een workshop bloemschikken samen met andere 11 vrouwen er waren er 9 obees,…….dus kom mij het tegendeel niet vertellen, maar dat afgestudeerde diĆ«tisten dan ook nog eens suikers, lightprodukten aanprijzen dat vind ik een schande,…..en totaal onverantwoord,…….

Ik hoop dat we ooit zover komen dat de voedingsindustrie wordt aangepakt,….want dit gaat van kwaad naar erger,……je wordt gedwongen alles zelf te maken, want anders word je bedrogen, met E-nummers, smaakversterkers, suikers en bewaarmiddelen,……en alles zelf maken kost veel tijd, ik kan erover meespreken,…..ik ben elke ochtend een half uur tot langer bezig met ontbijt en lunch vers te bereiden,……..niet iedereen heeft die tijd, dat besef ik heel goed en nog minder willen de tijd er ook insteken,..en ook dat begrijp ik want er zijn ook momenten dat ik zoiets heb van, ik pak wel en boterham,……trust me, die momenten zijn er!

Maar ik bijt door, voor mijn gezondheid,…..en omdat het me doet stralen en door het leven vliegen,……dus ik pleit vandaag voor ” gebruik je gezond verstand en eet voldoende groenten en fruit”,……..:-) en stap eens uit je comfortzone ;-).

 

 

 

14 gedachtes over “Gezond??

  1. Die sportarts had een vijs los, zeker? Mocht ik een dame zijn, ik zou voor gene miljoen euro voor die vent naakt gaan…
    De laatste weken ben ik als mede-remedie voor mijn hoge bloeddruk gaan letten op hoeveel zout in de dingen zit die we in de supermarkt kopen. Schandalig veel, echt waar. Resultaat: inderdaad meer werken met verse producten en meer zelf maken.

  2. Ik ben nu zes weken suikervrij. Het enige dat ik nog eet is fruit, soms wat gedroogde mango, en Ć©Ć©n of twee keer in de week een latte (met zoetje). Oh, en bijna elke avond na het eten, samen met een espressootje, een kersenbonbon. Eentje maar. Gaat best goed. Ik mis het voor de meter niet. Kan met gemak gebak en taart en koekjes aan me voorbij laten gaan.

  3. Ik kom altijd boos als ik de diĆ«tiste i h ziekenhuis de maaltijd hoor overlopen: ‘ 2 witte boterhammen als ontbijt?’, ‘en als dessert ’s middags een yoghurt?’ ‘Om 15u als dessert een taartje? ‘ ‘ en ’s avonds als dessert een potje pudding en witte boterhammen’
    Help denk ik dan. (Of ligt dit aan mijn eigen opvattingen?) Ik probeer ook bewust gezond te eten en inderdaad, je moet het zelf maken.. Kruipt heel veel tijd in.

      1. ik heb nooit vettiger gegeten dan toen ik in het ziekenhuis lag. Das eigenlijk te zot voor woorden hƩ

  4. Ik heb dat artikel ook gelezen en je schiet het doel voorbij. Lees wat er staat, probeer te begrijpen wat ze meegeven:

    1. Het is deze dagen “bon ton” om alles en iedereen af te schieten van de voedingsindustrie. Je kan alles suikervrij eten, alles vetvrij, vezelrijk en caloriearm, maar vergeet je tussendoor niet normaal te leven/te eten? Het is net iets teveel heksenjacht geworden en daar willen deze mensen uit het artikel net tegen in gaan. Niet te vet, niet te mager, maar gelijk alles ligt de “waarheid” in het midden.
    2. Omdat er heksenjacht heerst in voedingsland, duiken er overal uit het niets zichzelf verklarende voedingsexperts op, zonder enige kennis, maar wel met het idee om mee graantjes te pikken van de heersende voedingsheksenjacht. Pascale Naessens is daar een geweldig goed voorbeeld van; het is niet omdat je een leuk kookboek uitbrengt en je man Paul Jambers heet dat je nu plots jezelf het diploma voedingsexpert (of iets in die trant) mag geven.
    3. In de jaren 90 was het bruinbrooddieet de top van het diĆ«ten. Iedereen die wou afslanken ging kilo’s bruin brood eten. En nu vandaag zou brood dan weer niet goed zijn? Komaan!
    De mensen uit dit krantenartikel willen duidelijk stellen: “DiĆ«ten moet gezond blijven en een gezond dieet is niet je alles ontzeggen. Dus ja brood, moet kunnen! Suiker heel af en toe ook, zelfs vetten (in de natuur eten dieren ook suiker, ik ken geen enkel dier in de vrije natuur dat op dieet is). En al lees je dat sommige ontbijten met spek, bonen etc, je zal hen niet dik aantreffen!

    Conclusie:
    Ik heb mezelf ook op dieet gezet en tussendoor eet ik, zoals gisterenavond, eerder gewoon. Ik drink zelfs meerdere glazen wijn erbij, ik pas mij aan aan het sociale leven (het sociale leven moet zich niet aan mij aanpassen).
    And guess what?! Deze ochtend vertelde mijn weegschaal dat er weer aardig wat af was? Dank-u-afwisseling, dank-u-met-mate!

    Wat dat is de boodschap: afwisseling en met mate!
    Vandaag en morgen let ik er weer op, en zondag heb ik weer een feestje, en ik ga mij daar niets ontzeggen. MET MATE en AFWISSELING! En daar kom je verder mee dan panlat diƫten en voedingsheksenjachten.

    Jeroen Meeus die heler klonten boter gebruikt is misschien niet ok, maar de andere kant is ook niet ok. Extremen zijn nooit goed.

    1. Ik ben absoluut voor afwisseling, maar ik ben het niet eens dat ik mijn doel voorbij schiet, als je de etiketten leest van verpakkingen, al eens gedaan voor gehakt, ik wil die rommel niet eten, en waarom wordt die suiker toegevoegd? Om ons verslaafd te houden, je kan er niet rond dat er zoveel gezondheidsproblemen zijn en obesitas,…..dat moet toch ergens van komen. En uiteraard geldt het gezond verstand, maar dat strookt niet met boterhammen met choco en fruitsap en ik wil mezelf ook niks ontzeggen, eet nog steeds chocolade, suiker en ja zelfs fastfood, maar inderdaad met mate,…..en ik heb geen probleem met brood buiten dat ik het niet goed verteer maar dat is een ander gegeven, ik heb een probleem met het feit dat er allerlei zaken wordt aan toegevoegd die niet goed zijn voor ons lichaam, ik wil zelf kunnen kiezen wanneer ik wat eet en niet wat de voedingsindustrie me opdringt,….en dat is een wereld van verschil,……en succes met je dieet šŸ™‚

  5. Ik kan niet anders dan het met u eens zijn. Ik ben een paar keer bij een diĆ«tiste geweest (die in hetzelfde artikel aan bod kwam) en die was ook all about lightproducten, nu ik daarop terugkijk, dat is zo mogelijk nog ongezonder dan de ‘gewone’ versies want behalve calorieĆ«n boeten die ook in aan voedingswaarden. Enfin. Ik maak liefst zoveel mogelijk zelf, brood eet ik al heeeeel lang niet meer al kan het af en toe zeker smaken, choco daar doen mijn tanden zeer van na Ć©Ć©n boke :p en ja soms en de laatste tijd steeds vaker steekt het heel erg tegen hoeveel tijd ik steek in de maaltijdvoorbereidingen, het is niet altijd even leuk om te doen, soms wil ik ook gewoon in mijne zetel ploffen šŸ™‚

Geef een reactie

