Vasten

Traditioneel starten 40 dagen voor Pasen allerlei uitdagingen, zoals 40 dagen zonder suiker, 40 dagen zonder vlees,….of voor de die hards,…..40 dagen echt vasten :-).

Toen we op Paleo.be lazen over het Paleo vastenproject, moet ik eerlijk toegeven dat ik dacht, is dat nu echt nodig om nog strikter te gaan.  Maar mijn mening veranderde toen ik afgelopen dinsdag een webinair volgde over de 80/20 regel in Paleo, die ik ook zo graag verkondig :-).  Nu zijn mijn ogen dinsdag wel opengegaan,…..die 80/20 regel is mss eerder 30/70 en in sommige weken wel 40/60 :-),…..want laten we eerlijk zijn, ik drink nog veel koffie met zoetstof en melk ( 3 -4 koppen per dag), elke dag een stukje chocolade, eet regelmatig Paleo baksels die “gezonder” zijn, maar pure verwennerij,….en laten we op cafe de cola zero niet vergeten,….

Maar door deze eye-opener denk ik dat het tijd is voor het volgende niveau vooral dan stoppen met zoetstoffen elke dag chocolade, paleo baksels tussendoor en dan is deze uitdaging die  start op 10 febr. tot 26 maart een mooi moment ( ik ben stiekem dit weekend al begonnen :-), omdat ik er genoeg van had 🙂 en ondanks dat er niet zoveel veranderd is voel ik al verbetering)

Ze houdt in dat je 6 dagen per week strikt Paleo eet,…….en trust me het wordt een uitdaging 🙂 en dag 7 eet je wat je wil,……die 7de dag zal wisselen van week tot week,…..naargelang de agenda :-),……

Wat houdt het in voor mij,…….op de strikte dagen

  • Geen zoetstof meer
  • Geen chocolade
  • Geen tussendoortjes ook al is het paleoproof ( en dat is en blijft een moeilijke)
  • Geen cola zero op cafe/restaurant
  • Geen paleobaksels
  • Geen koekje bij de koffie,…….
  • Geen alcohol ( ik dronk slechts 2 alcoholconsumpties afgelopen maand en 2 keer dacht ik, mmm, dit voelt niet goed, mijn lichaam reageert er raar op tegenwoordig, dus dat wordt easy)

Het lijkt eenvoudig, maar ik weet nu al dat het een struggle wordt, maar ik denk oprecht dat het goed voor me zal zijn,…..vooral het evenwicht dat ik dan eindelijk ga vinden tussen de 80/20,…..

Maar zo wordt voor mij het “vasten” als ritueel mooi ingevuld,……

32 gedachtes over “Vasten

  1. Ik drink zelf ook veel te veel cola zero en ben dat nu aan het afbouwen. Dagen zonder cola zero zijn het nog niet, maar inmiddels beperk ik me al tot 1 glas per dag (en ik kom van véél meer). Mijn doel is toch om het enkel sporadisch meer te drinken. Jij hebt alleszins een knappe uitdaging voor jezelf opgesteld. Veel success!

    1. Nochtans vandaag niet echt een topdag, maar we zetten door :-),….en jij hebt ook karakter, als je echt iets wil, kan je alles,……mij gaat het hier om eindelijk van dat zoet en de drang naar zoet af te raken, ook al is het gezond zoet, dat mag en kan, maar af en toe niet elke dag,…..

      1. Tuurlijk, mij gaat het hier vooral over het afkicken van zoet en de trek naar zoet,……want dat is mijn valkuil,…en het is maar voor 40 dagen waarvan ik er 8 van mag eten wat ik wil,……

  2. Zoals ik al eerder zei: ik hou dat niet vol. Ik begin telkens met goeie moed, maar dan zijn er altijd weer domme excuses om het niet te doen. Erg, ‘k weet het. Alle bewondering voor jou hoor!

  3. Ik ben ook afgestapt van paleobaksels, al bak ik ze nog als ontbijt voor Wim. Ik doe het momenteel met fruit, shake, en soep als tussendoortje. IK heb het ook moeilijk om koffie te laten, gelukkig zonder melk of suiker. Maar mijn grote dooddoener is de alcohol in het weekend. We zijn geen zuipschuit, maar gaan al eens een graag een streekbiertje of twee proeven en een fleske wijn is met zijn twee ook rap leeg. En nu met valentijn hoort daar echt wel een aperitiefke of een glaasje bubbels bij. Al hou ik het meestal niet bij een glaasje, en dat is uiteraard mijn valkuil. Ik probeer wel zo goed mogelijk paleo door te eten in het weekend. Ook nootjes en gedroogde vijgen zijn mijn zwakke plek. Ik heb veel meer honger dan vroeger nu ik met bepaalde medicatie ben gestopt, heel vervelend. Ik ga nu wel vanaf maandag mijn middagmaal vervangen door een glutenvrije shake, ik moet en ik zal er die drie kilo terug van af krijgen. In elk geval dikke duim voor jou! Chapeau!

  4. Super sterk!! Ik wou dat ikzelf zo’n karakter had. En ook alleen al om die drang naar zoet kwijt te geraken. Ik kan niet 1 paaseitje nemen.. neen, de hele zak moet eraan geloven.
    Misschien moet ik gewoon meedoen 😉

  5. Ik ben de pedalen een beetje aan het verliezen de voorbije dagen, als ik dat hier zo lees voel ik enkel bewondering, gij gaat dat kunnen… Chocolade blijft mijn zwakke punt, van de rest kan ik makkelijker afblijven, maar een dag doorkomen op slechts drie maaltijden, aaaargh, ik heb nu al honger en moet nog 2,5u wachten op de lunch, how will I live 🙂
    Veel succes!

Geef een reactie

