Nieuw projectje

Toen mijn vriendinnen me vorige week donderdag vroegen naar mijn “goede voornemens”, moest ik antwoorden dat gezond blijven mijn grootste voornemen was, bij hen volgde de lijst met meer aan zichzelf denken en vooral een sociale media/phone detox,……

Uiteraard ging mijn molen weer draaien,…..en ben ik best tevreden met mijn leventje,…….en vooral blij met de evolutie naar mijn minimalistischere levensstijl,…..omdat het mijn leven eenvoudiger maakt en het geeft meer budget voor doe-dingen, zoals workshops en zaken die ik wil leren.

En ik heb beslist om daarin een stapje verder te gaan,…..en het wordt een grote uitdaging,….ik ga voor een minimalistische garderobe gaan,……..

Dat houdt in:

  1. Tussen de 30 – 50 stuks maar in je kast ( ja, ik krijg ook wat stress als ik het lees), ik koos persoonlijk voor de gulden middenweg, 40 stuks, omdat 40 een mooi getal is en die mijlpaal bereiken een grote omwenteling in mijn leven gaf.
  2. Draag gedurende 3 maanden ( en seizoen) enkel deze 40 stuks
  3. Er wordt tijdens deze periode ook niet geshopt ( nog meer stress, ga ik dat wel kunnen aan impulsaankopen weerstaan)
  4. Je mag shoppen in de laatste week van het seizoen voor de komende 3 maand of seizoen.
  5. Er is geen regel hoeveel je mag kopen in de toegestane periode, maar het is een minimalistische opdracht, dus less is more,……ik heb ook dit vastgelegd dat ik me ga houden aan min 5, max 10 nieuwe stuks,…..per seizoen.

Wat omvat de 40 stuks:

Tops, broeken, rokken, jurken, truien, vesten, jassen en schoenen,……

Wat zit er niet in en mag je zoveel hebben als je wil :-), juwelen, accessoires, handtassen, sporkleren, lingerie,…..thank god :-).  En kleren voor speciale gelegenheden,….dus ook niet de kleren waarin je schildert :-).

Hoe gaan we het aanpakken?

  1.  Kleerkast leegmaken,……en stapels maken, met absolute blijvers, kleren waarvan ik weet dat ik ze ga dragen,……een stapel met de “maybe’s”, kleren die minder vaak worden gedragen, omdat ze minder van kleur of pasvorm zijn.  De “verdwijners”, de kringloopwinkel gaat er goed met zijn :-).  Er gaan keuzes gemaakt moeten worden :-), veel keuzes 🙂
  2. De “maybe’s” verzamelen in een doos,…..en indien ze na een jaar niet terug in rotatie gekomen zijn, weg ermee :-).
  3. Een garderobe samenstellen voor het eerste seizoen dat loopt van januari tot maart die bestaat uit 40 stuks en het gaat echt een uitdaging worden,….welke jurkjes, welke jeansbroeken ( want ik heb bootcut, boyfriends, skinny en straight modellen :-), I know),….truien, vestjes,…..wat is belangrijk, wat niet :-).

Dit is de doelstelling:

  1. 5 paar schoenen
  2. 5 t-shirts
  3. 5 blouzen/hemden
  4. 4 jassen/vesten
  5. 2 jeansbroeken, 1 comfie joggingbroek, 1 legging
  6. 1 rok
  7. 5 jurkjes
  8. 10 truien/vestjes
  9. 1 blazer

Spannend,……ik hoop dat ik dit voor mekaar krijg,…..mijn maag krimpt al wat samen,……..maar we gaan ervoor,….

Wordt vervolgd,…….

 

26 gedachtes over “Nieuw projectje

  1. Waow zeg, dat is idd een hele uitdaging! Sinds ik zoveel ben afgevallen heb ik alles nieuw moeten aankopen en ik vrees dat ik al over hetgene zit wat jij beschrijft. Van broeken heb ik twee blauwe jeans, een zwarte jeans , een opgekledezwarte jeans, een zwarte ribfluwelen voor de winter, een bordeaux . Ik mag er niet aan denken maar 2 broeken te hebben want ik ben nu eenmaal een broekenmens! Heel veel sterkte, al zal ik ook proberen om niet te veel zomerkledij bij te kopen , heb verleden jaar alles nieuw gekocht.

  2. Ik heb even geteld. Ik kom op 70 stuks kleding uit, zomer en winter, incl. de feestjurken. Misschien toch maar weer eens wat verder gaan opruimen. Er liggen/hangen spullen bij die ik al jaren niet aan heb gehad. Bedank voor de tip.

  3. In eerste instantie dacht ik: piece of cake, zoveel kleren heb ik niet eens. Tot je eens serieus begint te tellen… Maar ik moet wel toegeven dat ik zoveel kleren niet draag. Dit vind ik een hele leuke, ik denk dat ik er een eigen versie van ga maken…

  4. ben benieuwd hoe het je zal meevallen. Ik heb er ook eens aan gedacht om me aan het experiment te wagen, maar vanaf juli leef ik 14 maand met één capsule wardrobe … dus ik ga nu nog even profiteren met zoveel mogelijk van wat ik heb te dragen. Ik probeer wel al bijna een jaar bewust minder te kopen en gewoon te dragen wat in mijn kast zit en dat lukt vrij goed.

  5. Pfieuw, da’s nie simpel… Ik ben zeker geen loop-mee-met-de-mode madam, maar dat zijn toch wel echt weinig dingen. Toevallig heb ik vandaag onze kleerkasten onder handen genomen, vóór ik dit las. Ik ben tevreden met het resultaat. Een Bernadette is het enige wat nog op mijn wish-list staat, maar het mag ook een andere zachte warme trui zijn.

      1. Ik las het nog een keer: da’s per seizoen? Dan is het een makkie voor mij. Ik dacht voor een heel jaar. Mission accomplished. Met verve, al zeg ik het zelf 🙂

  6. Succes! Trouwens sowieso een goede tip om te zien of je alles draagt: hang alles aan een rek met een touwtje aan de linkerkant. Wat je gedragen hebt, hang je (na wassen) links van dat touwtje. Dat touwtje schuift dus op naar rechts en zo kan je proberen enkel nog kleren van rechts van het touwtje te dragen.

  7. Als je elke drie maanden mag gaan shoppen voor 40 nieuwe stuks doe ik mee 😀 Haha nee, grapje. Ik vind het een mooie uitdaging! Heb zelf in mei vorig jaar heel veel spullen weggedaan – niet enkel kleren, maar ik ben al een jaar niet meer gaan shoppen, buiten één slippertje in september. En kijk ik heb nog altijd (massa’s) kleren om te dragen… Hoe minder kleren je hebt, hoe makkelijker een outfit kiezen wordt, toch? Ik merk dat ik heel vaak hetzelfde draag (ik heb maar 3 broeken die passen, en één rokje dus dan is de keuze sowieso beperkt), outfits waar ik me comfortabel in voel. Maar het kan altijd nog beter. Dus ik ga je project hier goed volgen! Succes! 🙂

  8. Amai, lijkt mij moeilijk… Ik ben geen grote ‘shopper’ maar als ik iets leuks vind, wil ik het wel.
    Elk jaar wordt de kleerkast hier onder handen genomen en hetgeen ik vorig seizoen niet aangehad heb, vliegt weg!
    Heel veel succes… ik ben benieuwd… 🙂

Geef een reactie

