Veiligheid

Als ik kan fiets ik zo vaak mogelijk naar het Paradijs,……uit praktische overweging ( je wil niet weten hoe vaak ik stilsta van aan mijn deur tot in de garage) als uit ecologische overweging en niet te vergeten het geeft me wat extra beweging,…….vanmorgen nog meer want de wind was nog niet gaan slapen,……

Jullie lezen ook de krant,……niet belangrijk de welke :-),……daar verschijnen regelmatig meldingen over dodelijke ongevallen met fietsers en nee ik ga hier geen debat openen over het vluchtmisdrijf, kan en ga daar niet over oordelen, want ik weet niet wat ik zo’n situatie zou doen want het menselijk brein zit raar in elkaar,…….

Maar waar ik wel voor wil pleiten is de veiligheid,…..ik, ja ik fashionista van de bovenste plank draag een lelijk fluo vestje en heb beide lichten aan op mijn fiets, maar ik denk dat een zwaailicht op mijn hoofd een beter idee is,…..en ik rij zelf ook met de wagen en ik moet hier eerlijk bekennen dat ik soms ook fietsers te laat opmerk, vooral door de donkere kledij en een extra lichtje zou zeker geen kwaad kunnen ook wat de straat verlichting betreft,……..

Maar elke dag moet ik heel fel anticiperen op automobilisten die me niet zien of willen zien, die nog liever je de pas afsnijden dan gewoon even hoffelijk te stoppen, ook is het fietspad geen parkeerplek,……oh ja en jullie hebben zijspiegels, gebruik ze dan ook even bij het uitstappen,……want wij hebben ook niet altijd de reflex om weg te draaien,…….

Maar ook voetgangers gaan niet vrijuit, blijkbaar is de scheiding tussen voetpad en fietspad niet duidelijk, ik beken, in sommige gevallen ook niet, maar wees je toch een beetje meer bewust dat je je in het verkeer bevindt.

Het verkeer is al druk genoeg zeker mijn route, hou rekening met elkaar, ook voor degene die denken dat ze de nieuwe Johan Museeuw zijn, het stad leent zich niet tot het trainen voor de komende Tour De France,……

Denk aan iedereen zijn veiligheid,……er zijn zoveel verkeersslachtoffers en het is altijd iemands kind,…….ik wens het niemand toe dat iemand zijn kind verliest,…..en ik wil ook niet de politie niet aan mijn deur,…….noch zelf onder een auto belanden,……..

Wees voorzichtig iedereen,……….

8 gedachtes over “Veiligheid

  1. Chapeau dat je durft fietsen in zo’n grote stad als Antwerpen! Want idd, het is levensgevaarlijk. En ik ben alert voor fietsers want ooit stak er een kind pardoes over met zijn fiets. Ik heb dan zo moeten remmen en zo verschoten dat ik heel bang ben om ooit een fietser aan te rijden. Ik mag er niet aan denken!

  2. Ik doe alles op de fiets, heb nl geen rijbewijs. Ik heb altijd mijn lichten aan, wacht bij stoplichten, neem nooit zomaar voorrang, kijk goed uit en steek mijn hand uit als ik de bocht omga.
    Het enige dat ik niet doe en ook zéker niet van plan ben, is met een helm op de fiets stappen. Dat gaat me echt te ver.

  3. Telkens weer vind ik dat ook de overheid in gebreke blijft bij het uitdenken van fiets- en voetpaden. Maar los daarvan, ik probeer op te letten, zowel als fietser als automobilist. Have a safe year-end !

  4. ik rij ook al een tijdje met de fiets naar het werk, maar ik kan het doen via rustige binnenwegen. Een heel verschil met druk stadsverkeer. Daar moet je als fietser wel op je hoede zijn en vooral vooruitziend. De gebrekkige infrastructuur voor fietsers in België is natuurlijk triest…

  5. Ik erger mij aan al deze dingen maar ook enorm aan het feit dat er amper oversteekplaatsen zijn voor fietsers. Zelfs als je naast je fiets gaat staan stoppen auto’s niet voor je aan een voetpad. Als fietser vind ik dat de overheid ons serieus in de steek laat.

Geef een reactie

