Tolerantie

Tolerantie, iedereen heeft er zijn mond van vol,…..die tolerantie valt al eens weg op sociale media,…maar goed, dat is een aparte discussie,…..maar ik wil toch nog even kwijt dat vrijheid van meningsuiting niet gelijk is aan het oor- en veroordelen,……

Maar hier gaat het nu over heel de discussie wel of geen tolerantie betreffende alcohol,….ik begrijp de hele discussie niet,…..laten we gewoon de 0 tolerantie invoeren, dan is het voor iedereen duidelijk,……..wie rijdt drinkt geen alcohol,…

En nee, ik ben niet heiliger dan de paus, heb ook gereden met een glas wijn op,…ben je dan dronken, neen,….maar aangezien niemand echt kan inschatten hoeveel hij of zij mag drinken om niet positief te blazen,….

En bij 0 tolerantie valt er niet te discussiëren, nee is nee,…..en ja de discussies gaan weer hoog oplaaien,….net zoals dat het geval was bij het sorteren van het afval en het niet meer roken op café en in restaurants,….en uiteindelijk passen we ons toch aan hoor,…..

En voor degene die niet overtuigd zijn, ga eens praten met mensen die hun kinderen hebben verloren in een ongeval waarbij de andere partij gedronken had,……

Tot zover mijn pleidooi wat 0 tolerantie wat alcohol betreft in het verkeer,….

15 gedachtes over “Tolerantie

  1. Eerst en vooral: rijden onder invloed van alcohol of andere drugs kan voor mij niet. Zelf rij ik niet als ik nog moet drinken 🙂 of hooguit een consumptie, maar ik zou het toch op 0,5 promille willen houden. Anders zit je de dag na een avond met wat alcohol misschien al in de problemen of zou je al positief testen na het eten van een likeurpraline of coctailsaus waar whisky in zit.

  2. Goh, ik hou het toch graag op 0.5, zodat “iets” nog kan. Want op restaurant gaan en gans de avond water drinken lijkt me niets. En er is inderdaad een hemelsbreed verschil tussen een glaasje gedronken hebben of over de aangegeven limiet zitten. Laten we elkaar dat ene glaasje wijn of twee gewone pilsjes elkaar gunnen. Ik hou het voor mezelf op nul als ik zelf moet rijden, want zelf met één glaasje op durf ik niet rijden. Het alcoholbeleid is een goeie zaak maar nefast voor de horeca. Wij blijven steeds meer thuis in het weekend om thuis eens van een flesje wijn te genieten.

  3. Ik vind, dat ze die nultolerantie al veel sneller hadden moeten invoeren. Zoals je zegt.. dan is er geen discussie meer mogelijk. Duidelijk voor iedereen.
    Als iedereen om beurt een keertje niet drinkt.. dan heb je nog heel wat andere keren, dat je wel een aperitiefje, wijntje.. kan drinken. Toch?

  4. Als ik dat lees dan denk ik aan al die dopingmensen en aan meetfouten en aan god weet wat allemaal. Persoonlijk ben ik voorstander om mensen met meer dan 0.5promille per definitie aansprakelijk te stellen. Een mens doodrijden met meer dan 0.5promille in het bloed zou moeten gecatalogeerd worden als moord.

  5. Ik volg het nulding, zoals je zegt, je wordt het wel gewoon. Mensen zelf laten beslissen op dat vlak heeft in het verleden al vaak getoond wat dan gebeurt. Ik weet dat ik het zelf bij één glaasje kan houden, maar ik weet evengoed dat er anderen zijn die het niet kunnen laten… En daarvoor “offer” ik graag ook dat ene glas op als ik daardoor mijn kinderen veiliger kan op pad sturen later.

  6. ik volg Annelyse hierboven, wat ook aansluit in wat Sven Ornelis in z’n column schreef voor Het Laatste Nieuws vandaag.
    Het is niet omdat er enkele onverlaten totaal bezopen nog met de wagen rijden, dat je iedereen moet straffen.
    En ook, ze kunnen nu nog die controles niet bijhouden. Waarom zou het dan plots beter gaan door 0-tolerantie in te voeren?

    1. Volledig mee eens, Billy, maar ik vrees dat dat straffen van iedereen (zij het dan in een rijbewijs met puntensysteem) er door zo’n zaken zéker zit aan te komen. We zijn goed op weg om een auto langzaamaan onbetaalbaar te maken voor de gewone mensen 😦

  7. Ik ben zelf heel gevoelig voor alcohol; ik voel dat al na twee glazen. Dus als ik bob ben, drink ik max 1 glaasje bij het aperitief en dan de rest van de avond niets meer. Gelukkig drink ik graag water bij mijn eten 🙂 Ik vind het vreselijk om te zien hoe andere mensen veel meer drinken, een paar glazen, en nee misschien ‘voel’ je dat niet direct, maar je reactiesnelheid daalt echt drastisch, ik weiger bij mensen in de auto te stappen die hebben gedronken… Zooo scary dat andere chauffeurs er helemaal anders over denken en zichzelf onkwetsbaar wanen.

Geef een reactie

