Wir war

Dit blogje wordt mss niet echt duidelijk, maar echt een mengeling van gedachten, gedachten die blijven in mijn hoofd rondspoken,…..

Zowel, radio, tv als sociale media had gisteren de mond vol van “Over de streep” een programma in het kader van “Rode neuzen dag”, wat dan weer verwijst naar de psychische problemen bij jongeren,……

Het was ons Tiny die me over de streep trok om het te bekijken,…..dat ik het tijdens mijn lunch bekeek was niet erg slim,….want de aflevering is ondanks het mooie kader en de prachtige manier hoe het gebracht wordt enorm pakkend,….de jongeren laten hun masker letterlijk en figuurlijk afvallen,…….de confronterende verhalen, de pijn in hun ogen,…..

Ook ik was ooit een van hen,……dezelfde verhalen, dezelfde pijn,……door mijn niet altijd vrolijke thuissituatie, het gepest omdat ik een bril met dikke glazen droeg en ook nog eens gezegend was met flaporen en tot op het abnormale verlegen was,…..op een gegeven moment zegt Isch, een danscoach die zich achter de actie zet, de legendarische woorden ” Ooit wordt dit je grootste kracht” en dat is ook zo,……maar het is een lang en moeilijk proces,……aan je uiterlijk kan je veel zelf veranderen, je binnenkant is van een ander niveau,…..en veel mensen slagen er niet in, dat te doorbreken, omdat het trauma te groot is,…….ik heb veel geluk gehad, ik besef dat, ik heb laag per laag afgebroken en hoe oppervlakkig dit mag klinken, toen de buitenkant veranderde, veranderde ook de binnenkant,…..het een kan niet zonder het ander,……de pijn en het verdriet werden inderdaad mijn grootste kracht, om verder te gaan, niet op te geven, voor ik mijn doel bereikte,…….

Maar omdat ik mijn doel al bereikt heb, was het eigenlijk vooral enorm confronterend naar mijn zoon toe,……want ik herkende de pijn in de ogen van de jongeren vooral door mijn zoon, die ook die pijn laat zien in zijn ogen, want hij uit zijn verdriet noch pijn,…..waarschijnlijk ook door schaamte,…..en het doet me als mama pijn dat ik hem niet kan helpen omdat ik niet weet waar ik moet beginnen,…..het trauma start al heel vroeg toen zijn nichtje stierf,…..iets waar hij enorm veel verdriet van heeft gehad en nog heeft, ik hoop wanneer hij oud genoeg is en haar geboortedatum laat tatoeëren hij het een plaats kan geven, onze scheiding waar hij mij de schuld van blijft geven,…….blijft ook een pijnlijk litteken op zijn ziel,……en ik heb hem daar niet voor kunnen behoeden,….ik probeeer hem te omringen met liefde en hem te laten openbloeien, maar hij zal door hetzelfde proces moeten als ik ben gegaan,…….

Ik hoop alleen dat hij die kracht gaat vinden,………

En hoop ik dat men over de streep in elke school organiseert,………..

 

13 gedachtes over “Wir war

  1. Hij zal ook wel op zijn pootjes terecht komen. Zolang jij weet waar het bij jou ‘fout’ liep (thuis dan) en je hem niet op dezelfde manier behandelt kan dat toch niet anders? Met te veel aan liefde doe je hem nooit kwaad.

    Ik moet het programma nog kijken. Ik heb het opgenomen en ben zeer benieuwd na all reacties die ik al gelezen en gehoord heb. Je woordkeuze is trouwens een prachtige woordspeling! Citaat: “Zowel, radio, tv als sociale media had gisteren de mond vol van “Over de streep” een programma in het kader van “Rode neuzen dag”, wat dan weer verwijst naar de psychische problemen bij jongeren,…… Het was ons Tiny die me over de streep trok om het te bekijken,….. “

  2. Je zoon heeft 1 voordeel tov van jou : hij heeft een mama die achter hem staat, die alles zou doen om hem te helpen en die klaar staat voor als hij het nodig heeft.
    Voor de rest moet hij – net als jij – zelf zijn leven maken en leiden.
    En als ouder “moet” je je kind loslaten. Vraag me niet welke van de 2 het moeilijkst is ….

  3. confronterend hé, ik heb echt tranen met tuiten gebleit. Zeker de getuigenis van dat meisje met de autistische broer heeft me heel erg aangegrepen..; dàt waar ik het meeste voor beducht ben in mijn gezin, waarvoor mijne zoon nu al psychologische ondersteuning krijgt…ik hoop zo zo zo dat het bij hem nooit zo ver komt. en idd dit zou verplichte kost moeten zijn op élke school..

  4. ’t Is toch erg hé, hoe wij een spons zijn en ons dat allemaal zo aantrekken. NIet in het minst omdat we zelf een boel negatieve ervaringen van in het verleden meesleuren, en dan ook nog eens omdat onze kinderen zich héél vaak niet goed voelen in hun vel. Het uitspreken, het er over praten, is nog altijd moeilijk en dat blijft lang zo, zelfs na al -tig gesprekken met begeleiders en psychologen. Wat moet je dan nog meer gaan doen…

  5. Kijken zal ik denk ik niet doen. Want dat worden anders weeral tranen en daar heb ik er soms al van te weinig. Maar ik wens idere mens en ieder kind de sterkte om tot een prachtig mens uit te groeien. En zoals hierboven al staat, Mateo verschijnt net iets sterker aan de streep (de start) vanwege zijn mama. De kans dat hij de eindtsreep haalt is daardoor groot.

  6. Van pesterijen op school kan ik meespreken. Het jongetje op de klassieke jongensschool die zich in geen sport interesseerde, maar wel in al wat rond hem gebeurde in de natuur,… De derde in een rij van vier zonen bij wie de kleren van de één naar de andere overgingen, zelf ook niet de grootste spierbal van de klas,… Kinderen kunnen wreed zijn voor elkaar. Maar kijk in jouw geval wat een prachtmeid van je is geworden (letterlijk en figuurlijk). Je zoon staat hetzelfde lot te wachten 🙂 – je wordt nog trotser van vandaag op hem!

  7. Ik heb ooit eens een aflevering daarvan op Nederlandse tv gezien (denk ik) en dat was ZO pakkend… Lijkt me inderdaad niet slecht om dit jaarlijks op alle scholen te organiseren, het kan de opgroeiende jongeren enkel goed doen.
    Ik k

  8. Ik kan me natuurlijk niet voorstellen hoe het voelt om je eigen kind te zien worstelen, en er niet bij te raken of hem niet te kunnen helpen. Maar vergeet niet dat jij een fantastische moeder bent, je hebt alles voor hem over en op een dag gaat hij dat beseffen.

Geef een reactie

