Wakker liggen

Het is weer zover,……de zorgen rond het puberzoontje zijn weer gestart,…….de punten blijven te laag, taken, lesvoorbereidingen, hij blijft weigeren om veel inspanning te doen,…..zijn kaften zijn weer helemaal vernield,……rilatine wil hij niet meer nemen wegens teveel bijwerkingen,……nota’s volgen elkaar op in een hoog tempo, met steeds dezelfde commentaar, de zoon stoort de les en is met allerlei zaken bezig behalve met de lesinhoud,…..

En alles glijdt weer langs hem weg,…….school is stom, school is saai en nutteloos, want meneer heeft uiteraard een visie, hij wil iets nuttig leren :-), zoals budgetbeheer, ja af en toe heeft hij briljante ideeën,………alleen niet van toepassing in het huidige “schoolsysteem”, waar hij duidelijk niet in past, ligt dat aan hem?  Ik denk dat het een combinatie van beide partijen is die niet matchen,…..waarmee ik het huidige onderwijs zeker niet wil bekritiseren, integendeel, heb altijd geloofd dat wij een geweldig schoolsysteem hadden,……voor de doorsnee leerling, voor de slechte leerling, maar niet voor de “randgevallen” of kids die het anders zien 🙂 :-).

Hij komt nu af met de richting “kinderverzoring”,……..dat hij goed met kids omkan is een feit, zelfs het zorgende heeft hij in zich,…..tot daar volg ik zijn redenering, maar dan houdt het op,….eerlijk, ik zie hem geen kots opkuisen, noch pampers verversen,………om over het eten maken en geven nog maar te zwijgen,…..of ik moet me stevig vergissen,…..aangezien het BSO-niveau is waar algemene vakken bijna onbestaande zijn vrees ik dat dit zijn drijfveer is,….dat hij verschillende taken zal moeten maken is nog niet doorgedrongen,…….en veel stages zal moeten lopen en dat zijn gebrek aan vlotte communicatie hier enorm zal opvallen, ofwel het zal aanscherpen, alles heeft 2 kanten.

Wat doen we hiermee hé,…..gaan we weer mee in zijn verhaal, want het patroon herhaalt zich hé, hout&bouw wilde hij ook niet verder doen, met hetzelfde gedragspatroon als gevolg, dan gaven we toe aan sport,…..en gingen we enorm goed van start en dachten we dat we het licht hadden gezien, dat licht doofde naar het einde van het schooljaar en is nooit meer gaan branden dit schooljaar,….

Ik weet het niet meer, de ene kant zegt, laat hem maar eens voelen wat de consequenties van zijn keues zijn en hem laten doen zoals hij bezig is en zelfs niet meer aansporen om het minimum te doen, maar dan houdt ook op het taxi spelen en de menu aanpassen aan zijn wensen, noch extra-kes voor broodjes en uitjes met de vrienden,…..( lees, dit is vreselijk moeilijk voor me,….ik blink niet echt uit in negeren noch loslaten),……of gaan we heroriënteren na de kerstvakantie, met de hoop ( we blijven hopen) dat hij zich eindelijk goed in zijn vel gaat voelen,…..

De nachten van wakker liggen zijn niet te tellen,……gelukkig loopt het niet op tot torenhoge spanningen of ruzies, ik ga er nogal gelaten met om,…..omdat wat ik ook doe, niks helpt,…hij is wie hij is, bijzonder eigenwijs ( lees: zoals zijn moeder) en heeft op alles en iedereen zijn visie, die soms heel eng is,……een ruime blik moeten we niet verwachten, maar hij leeft wel erg volgens het principe leven en laten leven,…..zolang iedereen hem maar met rust laat,……

Ik wil ook alles vermijden dat we te maken gaan krijgen met spijbelen en rondhangen, want dat gaat de zaak alleen maar erger maken,…..schoolmoe sta ik ook niet echt om te springen,…..ik heb moeite met ouder worden, maar het liefst zou ik al 5 jaar verder zijn,……of een blik in een glazen bol hebben waar ik een glimp kan opvangen of hij zichzelf weet te redden……

Waarom vertelt iedereen de horror bevallingsverhalen, maar niemand de hel van de puberteit,……..

 

 

20 gedachtes over “Wakker liggen

  1. Het lijkt of hier mijn verhaal verteld wordt. Allemaal meegemaakt. Eerst kantoor/verkoop, dan kunstonderwijs, daarna kappersschool en tot slot een opleiding (7de jaar) beveiliging. Wij gingen dus mee in zijn verhaal. Of dit goed of slecht is.. daar kan ik je geen antwoord op geven. Maar misschien is het je een troost.. hij werkt nu toch al meer dan een jaar in een kapsalon als mannenkapper.
    Courage!

      1. Dat gevoel heb ik ook lange tijd gehad en af en toe steekt dit nog wel eens de kop op. Maar geloof me.. ik volg je blog al een tijdje en falen als moeder doe je zeker niet!

  2. Och meiske toch, ik had het ook kunnen schrijven, dat weet je. Al tijden hou ik me in om mijn frustraties op een blog te gooien, want hier is het nog steeds hetzelfde liedje. Ik vraag me af, moeten ze eerst zesentwintig worden of zo, vooraleer ze het “licht” zien en snappen dat ze er op die manier niet gaan komen? Het is mij ook om het even wàt hij doet, zolang hij maar een doel heeft, een richting weet, en gemotiveerd is. Maar nee. En we blijven er mee zitten, en wakker liggen. En zelfs al woont hij nu niet meer bij mij, ik ben er nog steeds constant mee bezig en kan het niet loslaten. Wie o wie, helpt ons!!??

  3. Ik zit hier ook maar te zoeken om je toch wat goeie raad te kunnen geven en vind ook geen pasklare oplossing. Misschien kan hij even terug naar de psychologe en ik zou hem toch eens concerta voostellen en eigenlijk zou hij helemaal de keuze niet mogen hebben in medicatie nemen of geen nemen. Hij is nog geen 18 en tot dan beslis jij over zijn lichamelijke en geestelijke gezondheid. Misschien kan hij zich bewijzen door deze zomer speelpleinwerking te doen, dat lijkt me een goed begin om te testen of hij met kinderen kan omgaan, ook als er etterbakskes tussen zitten. Veel sterkte ermee meid. Ik wou echt dat ik meer kon doen. x

  4. Wat verzorging betreft : tenzij het bij jullie anders is denk ik dat er geen opleiding kinderverzorger bestaat. Het is een zorgopleiding, dwz kinder- EN ouderenzorg. Pas in het 7° jaar kunnen ze de keuze maken voor ofwel ouderenzorg of kinderzorg. Het is ook pas na het 7° jaar dat ze een diploma secundair onderwijs krijgen, anders krijgen ze gewoon een getuigschrift.
    Mijn dochter zit sedert dit schooljaar in een zorgopleiding (komt van TSO Handel) in haar geval is het een schot in de roos. Voor alle vakken haalt ze zeer behoorlijke tot excellente resultaten. Cru gezegd : ze is te slim voor deze opleiding, maar te lui voor een andere. Momenteel heeft ze een eerste week stage, er waren al wat opmerkingen van de begeleidende leerkracht, maar ze doet het heel graag.
    Wat je zoon betreft : ik wou dat ik een pasklaar antwoord op je verhaal had, maar helaas …
    Hoewel, kan je er geen chocolatier van maken ? 🙂 Je weet nooit dat hij de passie krijgt als hij jou bezig ziet …

    1. Wel dat was niet helemaal duidelijk, ik wist dat het vroeger personenzorg was en je daarna moest kiezen (7de jaar), maar ben wat gaan opzoeken en daar worden de richtingen apart vermeld, maar ouderenzorg zie ik hem helemaal niet doen. En troost je, hij zou ook te slim zijn en te lui voor,……chocolatier, ook daar heeft hij geen interesse in,……

  5. Ewel, Gitta, ook wij hebben het meegemaakt. Waarschijnlijk hadden ook wij onze apenjaren, maar daar weten we niks meer van :). Onze kinderen hadden het ook. Het in opstand komen tegen alles en iedereen, regels aan hun voeten vegen, nergens voor gemotiveerd zijn, blablabla. Wij maakten er ons veel meer zorgen in dan zij (herkenbaar?). Maar we zijn hen blijven duwen in een richting die we hen zelf lieten kiezen en waarin ook wij geloofden. En het is goedgekomen. Spijtig dat je hen de laatste week niet hebt mogen meemaken. Enorm trots zijn we op wat ze zijn geworden. Van jouw zoon zal het niet anders zijn. Nog wat op de tanden bijten…

  6. Herkenbaar, al staan wij nog maar op het randje… Raad kan ik je jammer genoeg (nog) niet geven. Alleen blijkt mijn mama dan toch (weer) gelijk te krijgen: kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen…

  7. blijkbaar zijn er dan toch nog (serieuze) hiaten in het opleidingssysteem.
    Het enige wat ik kan aanraden is een gesprek met het CLB.
    En verder heel veel geduld met je kind. Zijn eigen weg zal hij hoedanook wel vinden, Gitta!

  8. misschien jeugd-en gehandicaptenzorg? (A2 opvoeder), dan komt hij van school met een diploma waarmee hij meteen kan gaan werken in een heel gevarieerde sector (zelfs kinderzorg)

  9. Misschien dat STW dan toch interessant is voor hem want dat had hij al eens vermeld hé? Als hij interesse heeft in toch dat sociale/zorgzame/maatschappelijke. In STW krijg je al meer van die maatschappelijke vakken en ‘softe’ vakken, maar ze krijgen toch nog voldoende theoretische basis mee om hogeschool te doen. En de theorie zou normaal gezien ook niet te moeilijk mogen zijn :-). En veel meisjes dus dat gaat hij ook leuk vinden :p.

  10. Klinkt bekend wat je nu schrijft, maar misschien moet hij gewoon nog iets vinden dat hij graag wil doen en waar hij een toekomst kan mee opbouwen. Ik heb er ook zo’n traject opzitten (door m’n draai niet vinden en tegenslag) maar heb toch hogeschool gedaan.

    Nu ja, ik heb diploma’s, maar daarmee geraak ik er nog niet als je m’n blogje leest, dus het kan nog alle kanten uit, alhoewel ik je rusteloze nachten héél goed kan begrijpen…

  11. Oh, ik zou ook niet weten wat doen… als moeder wil je het beste, maar dat is meestal niet wat zij willen.
    Ik hoop dat hij op tijd en stond een goede keuze kan maken… zodat er geen slapeloze nachten meer zijn…

Geef een reactie

