Food waste,……..

We weten het allemaal, er wordt veel eten weggegooid,…en ook al doen we nog zo ons best, ik merk hier in een modaal gezin dat we ook meedoen aan het “teveel” weggooien,……..

Wel er wordt sinds gisteren een actie georganiseerd,…ik las het bij Miss Hersenspinselkrabbels, dat zij actief gaat deelnemen,….en mijn eerste reactie was, wij gooien niet zoveel weg, want ik de motor van het gezin :-), probeer daar echt op te letten, restjes invriezen of meenemen als lunch,…..creatief zijn met restjes,..brood wordt in porties ingevrozen…maar toen ik er begon op te letten, besefte ik dat we toch best wel wat weggooien,……..

Dus besloot ik om deel te nemen,…..weliswaar met een dag vertraging :-), maar we gaan ervoor,….30 dagen voedselwinst,……elke dag weeg je keurig af hoeveel je weggooid en uiteraard noteer je dat :-),…..je vindt al de uitleg op deze site,……voor degene die geïnteresseerd zijn, je kan ook via die site inschrijven waar je ook gaandeweg tips en tricks zal vinden,…..waar ik vooral benieuwd naar ben :-). Dat je ook enkele prijzen kan winnen is een leuke bijkomstigheid, maar de win-win zit hem vooral in minder weggooien, want dat staat gelijk aan minder verspilling,….

Ik heb voor deze week al een strakke menuplanning gemaakt en gaan we een keertje extra langs de winkel met een duidelijk boodschappenlijstje,…..en houden we deze week de koelkast goed in de gaten :-), want vanmorgen startte al slecht,….het wit brood van de kids was al teveel uitgedroogd om in te vriezen, dit hadden we gisteren moeten doen, ja 2 keer foei, want onze kids eten nog steeds wit brood,……

Wat kieperden we vandaag in onze GFT-bak, wat geen niet-eetbaar afval is,…..

  • 289g wit brood
  • 137g restantje eten van de familiediner gistere
  • 97g gekookte pasta die ik deze avond teveel had gekookt :-), ik blijf dat moeilijk vinden pasta koken qua hoeveelheid……

Ik ben echt benieuwd naar hoeveel we werkelijk op een maand weggooien,……wie let nog op die kleintjes???

26 gedachtes over “Food waste,……..

  1. Interessant experiment. Ik kook elke dag vers en ik moet bekennen dat wij regelmatig de overschot weggooien… (Meestal zet ik het restje in de ijskast, om het vervolgens te vergeten…) Iets om beter op te letten!

  2. Hier is het ook een beetje zoals bij blablabal hierboven. We hebben een hond die restjes eet, en de groentenafval gaat naar de kiekens van Elisabeth, meteen ook minder afval in de zak. En toch gebeurt het nog dt ik eens iets moet wegsmijten. Ik probeer er toch op te letten.

  3. Als wij pasta over hebben durven we het de volgende dag nog wel op te eten, hoor. Met wat olijfolie die je er onmiddellijk op doet voor je het in de koelkast zet tot de volgende dag. En dan de dag zelf doe je er wat verse groentjes bij of pesto. Van broodoverschot kan je ook lekkere broodpudding maken.

  4. wij gooien heel weinig weg. Overschot van groenten maken we soep van, wat overigens heel erg lekkere soep oplevert, al die restanten.
    Pasta wegen we af, zo koken we zelden teveel (of te weinig).
    En als er al ’s restjes pasta zijn gaat die naar de kippen van onze dochter, die zijn er dol op!
    Restjes van vlees (heel zelden) gaat naar de poes.

  5. Eten weggooien probeer ik ook te vermijden en ik moet het gelukkig ook maar zelden doen. Brood vries ik altijd direct in en door op de versheidsdatum en/of de hoeveelheden te letten, lukt het me tot nu toe bijna altijd om verspilling te vermijden. Alleen met fruit overkomt het me iets te vaak naar mijn zin dat het begint te beschimmelen. Maar ik weeg het niet af …

  6. Zoals Myriam al zei: pasta kan ingevroren worden of de dag erna als lunch dienst doen met rauwkost, feta, tonijn,… Vroeger kookte ik op gevoel altijd exact genoeg, maar ik ben die gave kwijt dus ik gebruik nu deze 2 opties om het niet te moeten weggooien

  7. Minder voedsel weggooien, kost wat tijd. Ik ben er ook hard op aan het letten. Ik heb er een tijdje geleden ook nog tips op mijn blog hierover gedeeld, moest je interesse hebben.
    Met dat droog brood kan je altijd toast of verloren brood maken. Dat laatste zullen de kindjes ook wel graag lusten 😉
    Met restjes pasta kan je altijd een salade maken voor bij de lunch de dag nadien. De hoeveelheid inschatten, kan je doen door de hoeveelheid ongekookte pasta in kopjes af te meten. Telkens je teveel over hebt, neem je de volgende keer minder pasta totdat je een goede hoeveelheid vindt.

  8. Ik heb mij ook direct ingeschreven. Ik vries ook heel veel restjes in (brood, citroensap, gemalen kaas), maar dan nog verdwijnen er heel wat fruit- en groenteresten in de vuilbak…

  9. Hier wordt zelden iets weggegooid. Voor resten brood heb ik een bak in de diepvries, eens vol maak ik broodpudding (eindeloos mee te variëren met gedroogd fruit, chocoladekorrels, speculoos, peperkoek, … erbij). Pasta verdwijnt bij mij gewoon in de soep, waardoor het een maaltijdsoep wordt.

  10. Pasta koken is ook moeilijk… mij lukt dit ook niet om de juiste hoeveelheid te koken… ofwel te weinig ofwel te veel.
    We gooien inderdaad veel te veel eten weg… alhoewel het ons meer en meer lukt om alles op te eten… kleinere pakjes charcuterie… maar 2 soorten per keer eten… oud brood roosteren of croque’s van maken… en proberen ‘gepast’ te koken… wat soms heel moeilijk is!

Geef een reactie

