Motivator

A long time ago,……toen de overgang van de lagere school naar het secundair gepland stond,….werd mijn papa bij het CLB geroepen, dat men toch enkele bedenkingen had over de studiekeuze die ik had gemaakt,…..het klassieke ASO, toen had dat nog een andere naam maar echt, ik kan er niet opkomen,…..men raadde eigenlijk op basis van mijn resultaten eerder een beroepsrichting aan, u moet weten dat de studierichtingen toen nog niet zo een uitgebreid aanbod hadden en je het moest stellen met snit&naad, kinderverzorgster, bakker, slager, automechania,……enz.

Er was in de verte verte niks wat mij warm maakte, dat ik een beetje een onhandig kind was speelde ook niet echt op dat niveau in mijn voordeel.  Koppig als ik ben, weigerde ik dit advies, gelukkig had ik een papa die me vertrouwde en heel goed wist dat me iets tegen mijn zin laten doen, weinig zin had ( van wie zou mijn zoon het hebben :-)),…..

Ik heb mijn secundair doorgewandeld,……..met 1 herexamen voor frans in het 4de middelbaar :-), was ik een topstudent, ik denk het niet aangezien mijn leerkracht chemie bijna stijl achterover viel toen ik hem vertelde dat ik pharmacie had gestudeerd :-),……maar ik was middelmatig,…..middelmatig in alles,……

Toen ik dan uiteindelijk toch besliste om naar de unif te trekken, zonder eigenlijk heel goed te weten waar ik aan begon, ik vergeet nooit het eerste moment toen ik naar de campus moest, daar stond ik dan te draaien, niet wetende naar waar ik moest laat staan dat ik mijn weg ging vinden,…..maar ik was niet de enige,……tijdens een van de eerste lesmomenten was de prof van Wijsbegeerte zo verstandig om tegen ons te zeggen dat hij de kinderen van arbeidsfamilie’s er zo uithaalde en dat ze minder kans op slagen hadden,……ik moet niet vertellen hoe dit mij motiveerde,…….ik slaagde in 2de zit met onderscheiding voor dat vak, met een duidelijke boodschap voor de professor,……:-).

Dit kwam allemaal vorige week weer naar boven, want nu 30 jaar na de feiten, denk ik dat de mevrouw van het CLB gelijk had,……dat een beroepskeuze mij beter had gelegen,…iets creëren, met mijn handen bezig zijn,……het is mss heel laat dat ik dit ontdek,……maar ik word echt gelukkig van koken, bakken, pralines maken, bloemstukken creëren ( de laatste ontdekking :-)), wat allemaal enorme leuke hobby’s zijn,….maar we willen er meer van,…..we willen niet meer bezig zijn met cijfertjes,…..het nutteloos ingeven van gegevens die tot niks leiden,…..we willen iets afleveren, iets maken,…..iets waar ik mijn ziel in kan steken,….en met de chocoladebewerking heb ik dat gevonden,……de puzzelstukken zijn gevallen,…….eindelijk weet ik wat ik wil doen professioneel,……en dat besef maakt me gigantisch gelukkig,…..de stappen zijn gezet,…..nu is het mijn beurt om het af te werken,………

Was het dan geen goede keuze mijn studiekeuzes,…..op dat moment ja en in het labo kon ik mijn volledig uitleven, dat vond ik fantastisch en was de industiële richting ipv ziekenhuisrichting een betere keuze geweest, hoewel ik het ziekenhuis met een enorme passie mijn verantwoordelijkheid voor de cytostatica op mij nam en ik daar helemaal in kon opgaan, maar ook dat heeft met creëren te maken,…….

27 gedachtes over “Motivator

  1. De blijdschap en passie spat gewoon van het scherm. Ik word helemaal gelukkig van het lezen. Ik wilde op jongere leeftijd ook héél graag een technische richting doen (mechanica) maar mocht dit niet van mijn ouders daar dit ‘te laag’ gegrepen was. Ik baal er nog steeds van dat ik hele dagen op de computer moet tokkelen en zo mijn centjes moet verdienen. Ik had veel liever de handen uit de mouwen gestoken, net als jij.

      1. Heel triestig, maar dat soort uitspraken worden nog altijd veel gedaan vrees ik.
        Wij hadden het eerste jaar de eerste les ook zo’n leraar… Die had het meer over studenten uit bepaalde studierichtingen…. (helaas bleken zijn voorspellingen op het einde van het jaar wel waar te zijn geworden… iets wat wij hem eigenlijk écht niet gunden…)

      2. Ik denk dat erin die uitspraak ook een grond van waarheid schuilt, mijn papa was fabrieksarbeider, mijn mama kapster, ik heb echt moeten knokken om te kunnen studeren, zelfs met een parttime job,…maar voor mij was die uitspraak de beste motivatie ooit!!

  2. Ik heb ook één les geleerd: dwing je kinderen nooit tot iets. Knap van je papa dat hij je jouw zin liet doen en niet meeging met het CLB! (Was dat toen niet PMS? 😉 )
    Knap dat de mogelijkheid nu bestaat om alsnog je (creatief) ei kwijt te kunnen. Knap ook dat je dat zelf in het werk hebt gesteld. Ben blij voor jou. 🙂

  3. Bedoelde je het VSO? Ik zat daar ook, en telkens met de hakken over de sloot. Het systeem is nog altijd even belachelijk als vroeger: je moet een keuze maken als je 12 bent, maar welk kind weet op die leeftijd al goed wat zijn talenten en zijn zwaktes zijn, wat je graag zal doen en wat je vreselijk zal vinden… Ik koos destijds voor talen in het middelbaar, was dat na die zes jaar kotsbeu en ging voor de sociale sector. Geen seconde spijt van gehad.

      1. nee eigenlijk niet. is geen gemakkelijke sector. ik voel er niet veel voor om als de zoveelste slecht betaalde freelancer achter elk jobke te moeten jagen…op deze manier proef ik er af en toe wat van, maar blijft het leuk en MOET er niets…

  4. Het PMS, zwijg er mij van. In het 6de leerjaar lagen mijn punten gans het jaar tussen de 7,5 en 9,5 en toch werd mijn ouders aangeraden om mij een technische richting te laten volgen. Waarop baseren die mensen zich eigenlijk? Het enige waar die mensen wel voor gezorgd hebben is dat ik lange tijd ruzie gehad heb met mijn ouders omdat zij (PMS) op basis van een opstel uitgemaakt hadden dat ik me thuis achteruit gestoken voelde. Jà-ren heb ik dat moeten horen want ik was de enige van 3 met astma en eczeem “en of ik niet besefte wat zij (mijn ouders) allemaal wel niet deden voor mij”. Mijn haar komt nog recht als ik er nog maar aan denk, aan die periode.
    Nu, 30 jaar later, ben ik aan mezelf aan het werken en komt dit nog naar boven, niet te doen hé :-)? Maar het komt goed.
    En eerlijk gezegd, jouw “verhaaltjes” zijn een grote hulp, ik kan er mij aan optrekken omdat ik mezelf een stukje in jou herken.
    You rock, girl 🙂 !!!

  5. Mijn neef heeft ook een ‘omgekeerde’ carièrreswitch gedaan. Afgestudeerd als handelsingenieur, een vijftal jaren in deze functie gewerkt en vervolgens zelfstandig aannemer geworden voor chauffages e.d.

  6. Pingback: Studiekeuze |

Geef een reactie

