YNAB

Toen we vorige maand startte met YNAB, had ik veel verwachtingen maar ook wat stress :-),…..ja de perfectionist stond maar weer eens recht :-), het duurde ook even voor ik het systeem een beetje doorhad, ja mijn blonde kant durft al eens opsteken :-), maar LJ was altijd een geweldige hulp 🙂 en je vindt ook enorm veel antwoorden op de site van YNAB zelf,….en aangezien niet iedereen dezelfde accenten kan en wil leggen is er veel ruimte om het programma te personaliseren,…..

Zowel LJ als Miss Litith zijn fans van het eerste uur,…..wel ik ben vanaf maand 1 fan,……:-) en ik zal je vertellen waarom :-).

Zoals regel 1 het voorschrijft gaf ik alles in wat we ontvingen van geld, onze lonen, kindergeld en alimentatie,….en maakte ik verschillende rubrieken en begon elke rubriek geld toe te kennen, ik moet u de uitgaven niet vertellen zekers,…..huur/lening, electriciteit, boodschappen, telefoon, internet, tv,…….maar ook spaardoelen, persoonlijke uitgaven, zelfs mijn katten en mijn zoon krijgt een budget toegewezen,…….:-), ja ik ben een freak, als ik aan iets begin, smijt ik me volledig en doe ik het tot in de puntjes,…….that’s me,….

Waarop baseerde ik me, op pure logica en de wijsheid ik opbouwde in jarenlang het huishouden leiden,…want ja, ik leid het huishouden, zowel praktisch, financieel ( ik kick op de term financieel directeur 🙂 :-)) als emotioneel ( ik zorg, ik troost),……ja een duizendpoot is er niks tegen 🙂 :-),..en eerlijk, ik ben er ook goed in,…..als iemand hier en organisatorische maniak nodig heeft, give me a call 🙂 :-).   Tussen de bescheidenheid door :-), mijn budget,……ik deelde elke eurocent mooi op,…..en glimlachte naar het resultaat,…..ik glimlachte al minder in de helft van de maand, omdat ik toch hier en daar moest schuiven met de budgetten, want met negatieve cijfers in oktober starten dat is in mijn hoofd een no-go.  Boodschappen heeft duidelijk een ruimer budget nodig ( als iemand hier tips heeft om te besparen hoor ik het graag, wij tikten af op 900 euro voor een gezin met 3 à 4 mensen), het budget plezier had dan tot mijn grote verbazing weer een minder ruim budget nodig, ja het gaf inzichten je uitgaven noteren,….ook wat de grote rekeningen betreft en allerlei andere uitgaven,……

We zijn zo in de ban van YNAB, dat we keurig als eerste taak ’s morgens onze uitgaven ingeven en tijdens een uitstap worden ze keurig genoteerd in de notities, het vraagt wel wat discipline maar het is het zo waard,…..want wij hielden echt veel geld over op het einde van de eerste maand (geld dat anders gewoon zou zijn opgemaakt), maakt u nu geen illusies aan een maand buffer zitten we nog lang niet, maar dit is een langtermijn project en de motivatie om binnen een bepaald budget te blijven, dat werkt voor mij,…..uiteraard zijn er onvoorziene kosten soms, maar ook daar heb ik een budget voor 🙂 :-),ja ik heb freak-neigingen,…en als je budget niet is opgebruikt neem je dat gewoon mee naar een volgende maand,……en zo bouw je op,……langzaam maar zeker,…..

Mijn grootste probleem was, wat doe ik met de overschot,……zet ik dat apart op een rekening, want de verschillende rekeningen in ons huishouden maken het niet echt gemakkelijk :-), maar ook die heb ik mooi in kaart gebracht zodat er een mooi overzicht is,…..en dat laatste is het belangrijkste, het overzicht, waar het geld zich bevindt is van ondergeschikt belang, hoewel ik daar lang met geworsteld heb,…..want die overschot wilde ik ook fysiek zien,….Belachelijk, ik weet het 🙂 🙂

En aangezien we allemaal zo’n fan zijn gaan we hier nog een stapje verder mee,……wij (een aantal mensen gaan meewerken) richten een Facebook pagina op, om tips & tricks te delen, onze ervaringen te delen om nog meer uit ons budget te halen :-),…….dus als jullie ons willen vergezellen,……je vindt ons hier,…..en wij zouden het super vinden dat jullie ons allemaal liken en het nog fijner vinden dat jullie ons komen vergezellen,….want baas zijn over je budget geeft een enorm fijn gevoel,…….

 

23 gedachtes over “YNAB

  1. Ik heb geen tips… We wonen nu eenmaal in een ander land met andere supermarkten en zo…

    Ik schrik wel van het bedrag…. Ook al eten jullie er met een tot twee mensen meer van. Aan de andere kant: Yep is een grote eter en duwt vaak voor ongeveer twee personen onder zijn neus door (hij kan het hebben in tegenstelling tot zijn moeder).

    Om je een idee te geven: In september (vanaf de 6e) hebben wij 333,- aan eten uitgegeven. Voor deze en volgende maand staat 475,- per maand op het budget. Deels omdat ik in november een liefdadigheidsetentje op de planning heb staan en dan wat reserves wil hebben.

    Ik ben wel heel blij met jouw tip voor YNAB. Heb er al veel aan gehad…

    1. Mijn lief en mijn zoon eten ook veel en ik koop veel groeten, fruit, noten en vlees er gaat veel geld op aan vlees,….wil dat toch eens bekijken of het echt niet minder kan :-), is soort van uitdaging hé en ik heb er ook al veel aan gehad aan YNAB en dat gaat het nog doen als we er langer met bezig zijn,……

      1. Vlees is inderdaad duur en eigenlijk heeft een mens maar 3 maal per week tussen de 75-100gr nodig. Zeker als er veel noten gegeten worden.
        Jou kennende gaat het je echt wel lukken om te besparen. Geleidelijk aan is denk ik ook beter dan rigoureus. Dan krijg je opstand in de tent. 😉

  2. Oei oei. Nog maar eens veel bewondering voor wat je doet. Ik zie dat absoluut niet zitten. Wij zitten nu eigenlijk wel in een situatie waar het handig zou kunnen zijn, want nu we eindelijk samenwonen, is het spannend uitkijken naar het verschil in budget. Gaan we nu wél iets overhouden? Maar ik zie dat totaal niet zitten om zo veel bezig te zijn met het budget, ik heb echt niks met cijfertjes en word er horendol van!

  3. Brrrr, absoluut niets voor mij! Ik kom niet rond met mijn invalideuitkering, punt. En eerlijk, ik wil daar niet elke dag aan herinnerd worden. Ik betaal al mijn vaste kosten in het begin van de maand, zet een klein bedragje op mijn spaarboek, maar ik moet het gedurende de maand, gegarandeerd terug afhalen. Maar ik blijf proberen. Hier komen we er ook niet met 750 euro , alleen om te eten en te drinken, de vaste kosten, zoals electriciteit en zo, zitten daar nog niet eens bij. Maar iedereen is hier volwassen en eten en drinken dan ook als volwassenen. En gezond eten kost ook geld en daar wil ik niet op besparen. Ik koop wel vlees in de groothandel en als het in promotie staat!

  4. Ik heb toevallig gisteren een berekening gemaakt rond voeding en losse geldopnames: 700 euro in september! Maar er zat wel een duur vríendenetentje tussen (120 euro). Ik zet elke maand 250 euro apart om grote kosten door het jaar te betalen. Sparen doen we bitter weinig maar na 10 jaar samenwonen zijn we nog altijd niet failliet 😅

    1. Zo heb ik het ook jaren gedaan hoor en er is ook niks mis mee,……en wij sparen maar niet genoeg 🙂 wij geven ook gemakkelijk geld uit,…..en als je dat zo zwart op wit ziet staan dan word je je daar ook bewust van,…..en wij geven teveel geld aan eten uit, true,…..ga dat moeten bekijken!

      1. ik weet eigenlijk niet of het TE veel is voor je voeding. Je leeft heel gezond, kookt altijd vers en hebt 1 (soms 2) opgroeiende pubers die vermoedelijk ook al een grote portie eten. (met mijn kleuter die een half stukje vlees en tien erwten eet is dat niet te vergelijken). Reken erbij dat ik zeker één tot twee keer tijdens de week warm (gratis) op het werk eet, bijna alle ontbijten en avondmalen (gratis) op het werk eet dan kun je niet beginnen met vergelijken denk ik. Ik schrok van die 700 (alléé 580 eigenlijk) euro, maar aan de andere kant….tjah, op mijn voeding wil ik ook niet echt besparen.

  5. Ik heb voorbije maand ook mijn uitgaven allemaal eens genoteerd, en ik kwam op enkele tientallen euro’s van het bedrag dat ik in gedachten had. Maar ik zit met mijn financiën vrij goed momenteel.

  6. Ik lees overal over YNAB, en ik wil daar ook mee beginnen, maar hoe moet dat als je allebei een afzonderlijke spaar- en zichtrekening hebt, en dan ook nog eens een gezamenlijke rekening, en maaltijdcheques? 😦

Geef een reactie

