Niet wassen

Het is al een tijdje aan de gang,…..eindelijk heeft beautyland door dat alle produkten die we dagelijks gebruiken om ons te wassen, te smeren en te parfumeren eigenlijk meer overbodig zijn dan nodig en wel eens een aanslag op onze huid zouden kunnen zijn,…

Carrie had al een tijdje last van een enorme jeukende hoofdhuid en ik was aan de reacties te lezen niet de enige,….we vonden ook een oplossing of althans een voorlopige :-), de symptomen waren beter, veel beter, maar helemaal verdwenen nee,……maar mijn haar werd wel opmerkelijk beter van kwaliteit en minder snel vet,…..maar we wasten het nog te vaak, zeker in de periode dat ik nog liep,…..want het was not done om je haar niet te wassen na we helemaal bezweet terugkeerden,…….en ik geef toe, de geur van frisgewassen haar is heerlijk, net zoals in bed kruipen waarvan de lakens net ververst zijn,….we wasten ons haar dus 3 keer per week,…….wat altijd goed gepland moest worden, aangezien mijn haar al een behoorlijke lengte heeft en we niet graag met de haardroger werken, maar ook in het kader van alles voor een mooie vollere niet beschadigde haardos,..en dat Carrie wel leukere manieren kent om haar tijd door te brengen dan met de haardroger een half uur in een vochtige warmte door te brengen.

Nu het lopen geen factor meer is :-), werd het tijd om het haar wassen een beetje terug te schroeven, we gingen van 3 keer naar 2 keer wassen per week en nu zitten we op 1 keer wassen per week,……met de hulp van een beetje droogshampoo :-), iets wat de volgende stap is om af te schaffen.

Toen het deze week bekend werd dat Eline de Munck zich een maand niet ging wassen, noch deo of make-up gebruiken, was Carrie’s eerste gedachte, brrrr.  Maar al snel gingen we verder lezen,…..en dan vooral richting mijn haar,……..en overal vind je enorme positieve reacties om het helemaal niet meer te wassen,…en vooral de positieve effecten op de hoofdhuid, geen jeuk meer, geen wondjes van het krabben, je haar zou stugger worden en beter vallen en vooral minder vet tot het vanzelf ophoudt,……en ik hoor jullie denken en de geur, wel ik vond nergens dat je haar gaat stinken wanneer je het niet meer wast,….

Veel las ik over het wassen met natriumbicarbonaat en appelazijn tot ik bij haar terechtkwam en zij haar haar enkel met water wast, volgens deze methode :-).

  1. Van tevoren hoofdhuid masseren en helemaal vanaf de aanzet overal borstelen met een echt haar borstel
  2. Onder de douche hoofdhuid masseren met goed warm water, warmer dan waar je normaal mee doucht,
  3. Uitspoelen met koud water.
  4. Nat kammen met een grove kam.
  5. Licht afdrogen aan een t-shirt.
  6. Aan de lucht laten drogen.

Toen ik haar update las na 2 maand geen shampoo meer te gebruiken, was het argument, “een badhairday bestaat niet meer in mijn wereld” het argument om overstag te gaan,….

Woensdag wordt Carrie’s haar voor het eerst gewassen met gewoon water :-),……

Ik ben benieuwd, maar geen irritatie of jeuk meer,…….ik wil er alles voor proberen, I really do!!

35 gedachtes over “Niet wassen

  1. Oh wauw, respect! Laat zeker weten hoe het gaat, want ik ben erg benieuwd. Soms probeer ik een wasbeurt over te slaan en dan doe ik alleen mijn “frou-frou”/”pony” (je weet wel) om het toch ergens op te laten lijken. Het mijne wordt ook snel vettig en ik was het zeker 3 x per week. Maar ik heb geen last van jeukende hoofdhuid…

  2. Ben heel benieuwd! Ik was het ook soms gewoon met water als ik douch, gewoon als ik de gel er wil uitkrijgen. Maar meestal was ik het dan s morgens voor echt om te brushen.Zag ooit een uitzending over voeten wassen.Daar is zeep heel slecht , krijg je zweetvoeten door. Sindsdien zeep ik mijn voeten ook niet meer in. Als ik douch komt er wel zeep over, uiteraard. Maar echt ingezeept worden ze niet meer. Mijn schoonzus die er nog heel jong uitziet voor haar 50 , gebruikt al jaren geen zeep meer. Elke dag douchen met water. En het is een modebewuste dame die er graag goed uitziet. Ze heeft een stralende huid overigens.

  3. Ik was mijn haar hoogstens een maal per drie maanden. Alleen dus als de kapper het wast voor het knippen. Ik heb 25 jaar een paar kapsalons gehad en adviseerde mijn klanten ook vaak het niet neer net shampoo te wassen. Zeker mensen die al ver haar hadden. Meestal met get resultaat dat na een tijdje het zelfs droog werd.
    Enen nog een opmerking over dat borstelen. Doe dat wel voorzichtig anders beschadig je echt het haar.
    Dus niet bedenken. Gewoon nee doen met Carry

    1. Nee nee ik doe mee,…..ik ga mijn shampoo en al die andere rommel die er nog staat :-). En ik kam het nooit als het nat is, pas als het droog is,……..maar ik zal nog beter mijn best doen om het zo voorzichtig mogelijk te kammen :-), dank je voor de tips!

  4. ik was mijn haar elke dag. Ik werk in een erg stofferige omgeving, en mijn haar niet wassen zou ondenkbaar zijn vrees ik.
    Of het zou helpen met enkel water weet ik niet, maar ik las er de laatste tijd wel meer over dat het helemaal niet nodig zou zijn om al die shampoos te gebruiken. Het overwegen waard dus

  5. Ik was mijn haar tegenwoordig ook weer wat minder en dat bevalt mij prima.
    Ooit had ik dreads en die spoelde ik eens in de twee weken met een beetje azijn-water (1/10). Geen geurtjes geen niks. Beviel prima..
    Wassen met enkel water valt de ene keer goed uit, de andere keer wat minder. Maar minderen met al die zooi kan echt geen kwaad..

  6. Ik gebruik al een paar jaar geen shampoo meer, maar wel conditioner want anders zou ik mijn haar kapot trekken bij het kammen (schijnt beter te zijn dan borstelen) omdat het zo in elkaar klit. Van dat heel warme water ben ik niet overtuigd, ik hoor altijd dat dat niet goed is.
    En voor de rest smeer ik betrekkelijk weinig; ik heb altijd al gevonden dat dat nergens goed voor is, al die chemische ‘brol’ op uw vel smeren. Mijn dagelijkse douche zou ik wel maar moeilijk kunnen missen.

  7. super, ik ben benieuwd! Mijn haar stinkt wel als ik het twee dagen niet heb gewassen 🙂 (maar ik heb dan ook een baby die regelmatig een kwakje spuug in achterlaat)

  8. Ik ben benieuwd! Wassen met bicarbonaat heb ik een tijdje gedaan, mijn haar begon idd veel beter te worden maar mijn hoofdhuid kon er absoluut niet tegen.

    Nu gebruik ik shampoo van evo, is met veel zachtere ingrediënten en ik ben er tevreden van.

    Ivm je haar nat kammen, mijn kapster heeft mij verteld dat als je stijl haar hebt dat dat geen kwaad kan. Enkel als je echt een krullebol hebt is het slecht om je haar nat te kammen 🙂

    1. Dat bicarbonaatgedoe en appelazijn, ben ik niet voor te vinden,……ik ga het proberen met alleen water en conditioner en we zien wel 🙂 en kreeg van een collega ook nog de tip over een shampoo van Eucerine, als ik het daarmee red om het 1 keer per week met te wassen is het voor mij ook prima, momenteel loopt het oké, maar ik wil niet met een vetbol rondlopen 🙂

    1. Het is een kwestie van gewoonte heb ik gemerkt, vroeger waste ik mijn haar 4 keer per week, dan naar 3 keer en zo naar 2 keer en dan 1 keer per week,…..en als ik het nu kan trekken naar 1 keer om de 14 dagen dan ben ik gelukkig :-), heb het afgelopen maandag gewassen omdat ik hitte beschermer had gebruikt en mijn haar daar vreselijk op reageerde en ik heb dinsdag gigantische jeuk gehad ondanks het feit dat ik speciale shampoo had gebruikt,……..

Geef een reactie

