YNAB

You need a budget,……toen LJ er voor het eerst over schreef bekeek Carrie het eens en vonden we het veel te ingewikkeld,…..waarom zouden we ook zoveel moeite doen, we kunnen de rekeningen betalen, ons spaargeld groeide en wat hadden we te klagen, wanneer we uit eten wilden deden we dat, had Carrie zin in een nieuwe jurk, dan kocht ze die :-),……

Uiteraard wist Carrie die ten huize Sex and the City de financiën beheert wat er binnenkomt en wanneer de “grote” rekeningen komen,…..maar toch was het vaak puzzelen omdat er tijdens de duurdere maanden ook wel eens onverwachte verrassingen waren,…..en dan was de “spaarboek” meestal de oplossing,…..

Vaak had Carrie het gevoel dat het geld verdween, zonder echt het gevoel te hebben, nu hebben we decadent genoten of gigantisch veel gekocht,…

Dus tijd om eens orde te scheppen, want toen ik onze inkomsten ging bekijken en een oud huishoudboekje erbij nam besteeg Carrie toch het gevoel dat we niet het maximale uit ons geld halen,…..de kaft met de “rekeningen” werd erbij gehaald en onze “jaarlijkse kosten” werden in kaart gebracht,…dit was al een mooi werkje op zich,….

Maar hoe gingen we dit nu verder aanpakken???  Toen ook Kelly de oermoeder van het bloggen nog eens schreef hoe enthousiast ze was over ynab en hoeveel gemoedsrust ze vond, gingen we overstag,…..

Carrie schafte zich de trial aan,……begon aan regel nummer een en gaf elke euro een doel :-),….trust me it was not easy, we vergaten de werkvrouw en Carrie gaf zichzelf 2 x kledingsbudget ( wishfull thinking :-)), er kwam dus heel wat denkwerk bij kijken welke “budgetten” we wilde opstellen en hoeveel we dachten dat we nodig gingen hebben per budget,..ik denk dat LJ die overspoeld werd door mijn vragen zot moet geworden zijn, sorry LJ maar eeuwige dank!!!!

De vaste kosten, de budgetten voor de grote rekeningen, dat is allemaal heel duidelijk,……maar we wilden meer, we wilden ook een budget voor Kerstmis ( want oh boy, wat geeft Carrie daar altijd teveel geld aan uit en nu of toch zeker volgend jaar gaan we daar een buffer voor hebben, dus 13de maand kan aan iets anders gespendeerd worden :-)), een budget voor de zoon, een kledingsbudget, een budget voor plezier, een budget voor het onderhoud van mijn wagen een budget voor onverwachte uitgaven zoals een kapotte droogkast om maar een voorbeeld te geven,……je kan het zo gek niet bedenken of je voorziet er een budget voor,……en Carrie heeft zich op dat gebied echt laten gaan :-).

Dit systeem houdt ook in dat je elke uitgave keurig moet noteren, wat toch wel wat discipline vraagt, gelukkig vindt Big dit niet erg en geeft hij keurig aan hoeveel hij in de bakker heeft uitgegeven of hoeveel pintjes hij heeft gedronken tijdens de badmintonavond :-), ook voor Carrie geldt die regel, elke koffie tijdens de lunchpauze wordt ingebracht of elk tijdschrift dat we aanschaffen geven we in, ook de broodjes of extra’s van de zoon horen thuis in een budget :-). En is het bijhouden van ons budget een werkje van 5 min per dag,……

De bedoeling is om uiteindelijk te leven van het inkomen van vorige maand,….een ambitieus plan,…..maar volgens LJ en Kelly zou het voor gemoedsrust moeten zorgen,…die is er nog niet, eerlijk, het geeft Carrie momenteel wat stress, heeft Carrie voldoende budget voorzien voor de boodschappen en vooral het geeft me de stress om binnen een bepaald budget te blijven :-), ondanks de flexibiliteit van het programma :-).  Nu was september ook niet echt de beste maand om te starten, want met de start van het nieuwe schooljaar en de jaarlijkse autoverzekering, is er weinig ruimte om extra budget op te bouwen,……ja, het moet weer perfect van de eerste maand :-).

Carrie wil het 6 maand geven voor we echt evalueren of het het waard is,…..het programma is niet gratis, maar als het Carrie in de mogelijkheid stelt om financiële rust te bieden en nog meer uit ons inkomen te halen en vooral bewust te worden van onze “uitgaven” dan denk ik dat het elke cent waard is,…..

We vliegen er in elk geval met enorm veel moed en enthousiasme in,……

Wat is jullie ultieme plan om te budgetteren?

26 gedachtes over “YNAB

  1. ik heb er al veel over gelezen, maar het lijkt me zo omslachtig. bovendien zijn we er hier allebei te slordig voor denk ik…
    maar: keep us posted! misschien ga ik op een bepaalde dag toch eens overstag!

  2. Ik wil in de eerste plaats terug iets gaan doen waarmee ik een extra centje kan verdienen. Vrijwilligerswerk met een kleine vergoeding. Iets wat niet veel is, maar op een maand toch een verschil maakt. Mijn budget van deze maand is gewoon al op. Maar een deel zit uiteraard in de gemeenschappelijke pot om van te leven. En ik heb mijn kleedje gekocht, mijn wagen volgetankt en mijn rekeningen betaald. Er wordt alleen iets van de spaarrekening gehaald om te gaan shoppen met dochter voor haar verjaardag. Voorlopig heb ik niets aan zo’n programma. Maar hopelijk werkt het voor jullie wel! Succes ermee!

    1. Hoe verdomd herkenbaar dat het budget al “op” is 😀 Vooral te wijten aan de grote rekeningen die binnenkomen in september, september is de hel 😉

  3. Mijn ultieme plan van het moment: gaan samenwonen. 🙂 Zal ons hopelijk een boel besparen, maar om dit nu bij te houden… Ik ben daar een grote kluns in. Mijn vriend is boekhouder van opleiding, maar als ik hem met rekeningen en facturen bezig zie, vind ik hem bijna een even grote kluns, dus ik ga nog niet meteen beginnen over YNAB, denk ik… 🙂

  4. ik ben een ligthversie aan het uitproberen. Ik maakte een ruime schatting van alle “grote jaarlijkse kosten” en deelde dat bedrag door 12. Dat bedrag zat ik maandelijks aan de kant op een andere rekening, zo maak ik een buffer om die grote kosten te betalen als ze zich aanmelden (ik weet ook wel wanneer dat zal zijn sinds ik die kosten in kaart heb gebracht). Het eerste jaar moet je daarvoor wel je spaarboek aanspreken want de grote facturen blijven komen, ook al heb je nog maar één maand facturenkosten gespaard, snappie

  5. Ik heb alles in een excel staan. Inkomsten, gebudgetteerde uitgaven en gerealiseerde uitgaven inclusief sparen in maandstaten en een jaarstaat inclusief realisatie tov budget zodat ik snel zie waar ik te veel geld uit geef. Het budget voor volgend jaar staat al weer klaar. Sommige posten zijn aangepast vanuit de versie van dit jaar.
    Wat mij betreft werkt het prima. Ik werk het overzicht wekelijks bij. Dan wordt er wel eens een euro aan een verkeerde post toegeschreven (ik vergeet nog wel eens de bonnen mee te nemen) maar soit. Dat is niet zo erg.
    Ik zie in de Apple App store de gratis trial versie niet. Alleen een exemplaar van 60 euro. Da’s twee maanden budget boeken/muziek/cadeautjes. Dat gaat ‘em niet worden.

      1. Het ziet er wel gelikt uit… Lijkt mij makkelijk te werken. Wel veel downloaden (jaja, ik weet het). Morgen ga ik wel eens kijken hoe en wat en een budget instellen voor de free trial periode.

  6. Ik heb sinds een groot jaar alles van rekeningen, de ‘boekhouding’, doorgeschoven naar D. Met de boodschap: hier, alstublieft en succes ermee 🙂 ik trek het mij momenteel dus niet aan 😉 Ik haal zelfs de post niet uit. Maar ik vind het wel interessant!

  7. Het was even priegelen met alles wat ik moest downloaden maar ik heb het budget nu ingericht. Het werk simpel en geeft meer inzicht dan mijn excel. Zal wel door de telefoonapp komen.
    Ik ben bang dat mij dit over 33 dagen geld gaat kosten Mevrouw S.

      1. Weet ik nog niet. Ik budgeteer nu op basis van jaarsalaris gedeeld door 12. Aan het eind van het jaar klopt dat maar 10 van de 12 maanden heb ik te weinig inkomen voor mijn budget en 2 van de 12 maanden heb ik veel meer. Dat middelt zich leuk uit. Daar kom ik nu niet echt mee weg (al zit ik nu maar minimaal boven het bedrag wat ik eigenlijk nog uit kan geven deze maand. Gelukkig komt er voor het eind van de maand al weer nieuw inkomen binnen..

  8. Ik heb ook een of andere app geïnstalleerd en gebruik dit nu al een jaartje (na de aankoop van mijn VWke, moest er terug gespaard worden… veel gespaard worden…), sowieso ben ik een spaarder van aard maar toch kan het in mijn ogen altijd beter… en met deze app lukt dat prima… sindsdien ga ik bewuster om met geld en ben ik vooral bewuster van de spulletjes die ik echt nodig heb… en hetgeen eigenlijk niet nodig is 🙂
    Succes!!

  9. Kijk eens aan, ik was hier nog niet geweest. YNAB ? Dat zit grotendeels in het koppeke. Maar misschien moet ik het daar uit halen want het is daar nogal vol. Maar ik zie er het nut niet van in. Less is more. Zeker wat opvolgen en bijhouden betreft.

  10. Da’s graag gedaan hoor!! 🙂
    Ik ben ook begonnen met Excel jaren geleden… Maar YNAB is dan zoveel overzichtelijker! Ik gebruik nog wel Excel naast YNAB ter aanvulling, om bij te houden hoe ik nu weer op dat ene budget kwam, want anders denk ik wel eens na een paar maanden “tiens… hoe zat dat nu weer”. En eerlijk ik wil nooit meer terug naar alleen Excel, een fout is daar zo rap gemaakt 🙂
    En de helpdesk is nog altijd geopend voor meer vragen he… 😉

Geef een reactie

