Schimmen

Toen mama in no-time van ons werd losgerukt, bleef Carrie achter met een intens verdriet, het deed me zelfs lichamelijk pijn die eerste dagen,……als in een roes zijn die dagen ook voorbij getrokken,…..en toen ik op dag 2 tegenover papa uitte dat het me zo verlamde het besef haar nooit meer te zien was zijn antwoord een koude douche, want elke uiting van verdriet werd afgedaan als “en ik dan“, ik besef heel goed dat het voor papa een enorme leegte was, maar ik begreep dat ik met hem niet over mijn verdriet kon praten, nog steeds niet,……mama wordt in onze kleine familie een beetje doodgezwegen, de struisvogelpolitiek die mij al heel mijn leven achtervolgt,………

Gelukkig kan ik er met Big wel fijn over praten om met mensen die hetzelfde hebben ervaren,…..Big zit nu ook in hetzelfde straatje met zijn papa die ook wordt geconfronteerd met het vieze K-woord,…….gelukkig heeft hij de tijd gekregen om extra aandacht te geven aan,…….maar het zal enorm pijn blijven doen,…….

De laatste tijd zie ik mijn mama overal op straat en heb ik de neiging om hard “mama” te roepen, terwijl ik heel goed besef dat het onmogelijk is dat ik ze zie,…….terwijl haar stem begint te vervagen,…..alleen haar geur, die blijft me enorm bij,…..en kan ik zelfs ruiken wanneer ik aan haar denk, of denk dat ik haar zie,……

Onlangs droomde ik dat zij en mijn zus vermist waren op het strand,…….ikzelf vond de weg weer niet en telefoon bedienen lukte ook niet,……iets wat ik regelmatig droom,……en dan blijf ik lopen tot ik helemaal in paniek ben,……en vaak word ik dan wakker, nu niet,……ondertussen had ik papa weer gevonden en die liep van me weg om naar de kantine van de korfbal te gaan, terwijl ik wilde dat hij bij me bleef,…….en weer ging ik lopen, bezweet en in tranen,……terwijl er steeds meer mensen op het strand rondliepen en ik bleef “mama” roepen,…….tot er plots uit de zee mijn mama naar me toezweefde ( anders kan ik het niet noemen), klein detail, mijn mama was bang van water en kon amper zwemmen, en me probeerde kalmeren terwijl ik maar bleef vragen waar mijn zus was,…..niet hoe het met haar was,…..want dat is wat me het meeste raakt, ik zou er alles voor geven om met haar nog eens te praten en toch was schreeuwen waar mijn zus was, het enige wat ik deed,…….

En toen werd ik wakker of beter gezegd wakker gemaakt door Big, omdat ik zo in paniek aan het roepen was,……..helemaal in de war verdween in zijn armen,……maar ondersteboven van mijn droom,…….en dat ik mijn mama had gezien en aangeraakt,………

Damn mama,…..als een schaduw achtervolg je me,…..wat wil je me vertellen??

14 gedachtes over “Schimmen

  1. Bij mij is de rouw om mijn moeder abrupt gestopt toen mijn man drie maanden later stierf. Meer dan een jaar later kreeg ik dat terug op me gesmeten en moest ik er alsnog door. Ik vind het niet abnormaal wat je meemaakt. Ik heb zowel met mijn overleden vader als met mijn moeder, het gevoel gehad dat ze nog rond mij waren lang na hun dood. Ik heb het proberen opvatten als ‘ze waken over mij’. Op een gegeven moment heb ik luidop gezegd : “’t is goed nu, ik red het wel alleen” en dan is dat weg gegaan, maar soms voel ik nog signalen (helemaal geruststellende) en er zijn nog mensen in de familie die dat zo aanvoelen.

  2. … dat het goed met haar gaat. Ze wil “gewoon” weergeven dat ze altijd bij je zal zijn en over je zal waken, dat je mag doorgaan met je leven en dat je goed bezig bent…

  3. Dat je terug mag verder gaan en dat zij het goed stelt, dat ze wil dat jij weet dat je geen zorgen hoeft te maken over wat was, maar kan verder kijken en genieten naar wat is… Zou ik er van maken (zeg ik als buitenstaander.. Kan het me natuurlijk niet voorstellen.. Maar mijn mama haar vriend overleed abrupt en ze had het gevoel dat hij nog bij haar was. Tot ze opeens het ‘signaal’ kreeg dat ze verder kon en dat ze zich geen zorgen meer hoefde te maken…)

  4. Zo herkenbaar dit, je ziet haar, denkt aan haar en
    als je naast je kijkt, zie je haar terug in de vrouw
    die op haar lijkt. Soms gebeurd het dagelijks dan
    weer tijden niet en uiteindelijk zorgt het, steeds
    vaker voor een grote glimlach omdat het zo is…

    Sterkte voor jou…

Geef een reactie

