Experiment

Toen ik op een gezellige zaterdagavond een beetje mijn leestlijst aan het wegwerken was, belandde Carrie naar goede gewoonte op de blog van Marion en haar kladblog, ondertussen al uitgegroeid tot een vaste waarde in blogland,…..omdat ze zich onderscheidt, ze durft en dat wordt duidelijk gelezen,……

Dat ze er een ander leven op nahoudt dan Jan modaal ( en begrijp dit niet verkeerd, in de positieve zin bedoelt Carrie dit) is verfrissend, ze laat zich niet binden door regels, maar kleurt zelf haar regels in en dat vindt Carrie zo bewonderingswaardig,…ze doet letterlijk en figuurlijk haar eigen ding, dat dit niet vanzelf is ontstaan en duidelijk voor tegenwind heeft gezorgd op alle vlakken daar is Carrie zich bewust van.  Maar ze doet het maar,…..vechten tegen een eetstoornis, overvallen worden door angsten en hidradenitis, met alle gevolgen van dien bovendien, vooral op sociaal- en financieel vlak.  En toch houdt ze het hoofd recht en gaat ze voor zichzelf met haar wetten en haar koers!

Haar blogje over eigen ritme vond ik uitermate boeiend,……want ja, we worden geleid door het ritme dat de maatschappij ons oplegt, we worden ’s morgens tussen 8-9u ergens op kantoor verwacht, voor sommigen zal dat zelfs vroeger zijn,….we nemen hier gemiddelden 🙂 ( oh Miami zou zo trots op me zijn als hij dit las :-)) en staan we vrolijk op tussen 6u en 7u ’s morgens, waar we dan onszelf onder de douche gooien om dan verder over te gaan naar het voorbereiden van de lunches die we mooi voorverpakt meenemen naar kantoor en dan ontbijt, omdat we honger hebben of zoals Marion het zo mooi zegt, of omdat het is aangeleerd, want het is gezond ontbijten, het hoort zo,…..maar hebben we echt honger??  Carrie wel, maar of het is aangeleerd via de Pavlov methode of werkelijk honger is, eerlijk, zelfs Carrie weet het niet!

Want kent iemand eigenlijk nog zijn eigen natuurlijk ritme??  Je natuurlijk bioritme?? Want volgens mij leven we allemaal via de klok,….opstaan, eten, gaan slapen,……alles in functie van de maatschappij en het ritme dat zij ons oplegt.

Wel Carrie gaat in haar vakantie die er spoedig aankomt ( als u dit leest zit ik in de laatste werkweek), eens testen wat haar natuurlijk ritme is, hoewel dat ook niet eenvoudig zal zijn aangezien er al een aantal zaken zijn waarvoor ik zowiezo mijn bed uit moet, de werkvrouw om er maar een te noemen :-).  Maar we gaan het wel proberen, op te staan, te eten en te gaan slapen op Carrie’s eigen ritme,…..ik ben vooral benieuwd of ik inderdaad de ochtendmens ben of het aangeleerd gedrag is,….

Zo aftellen,…..naar mijn vakantie en naar mijn eigen ritme,…..

 

11 gedachtes over “Experiment

  1. Ik heb daar eens een boek over gelezen: Oerritme, van de moeder van een vriend van het lief, die is diëtiste, en schreef dus een boek over je natuurlijke ritme. Bepaalde delen waren interessant om te lezen, bijvoorbeeld het deel over (vrouwelijke) hormonen.
    Gaan slapen als je moe bent, eten als je honger hebt, ik zou dat ook eens moeten testen…

  2. Te gek zeg, dat ik je geïnspireerd heb om dit eens te gaan proberen. Ik ben erg benieuwd naar volgende week. Je lieve woorden aan mijn adres zorgden voor tranen in mijn ogen, lieve Carrie. Je hebt deze moeilijke dag weer een stukje aangenamer gemaakt. Dank je wel. XXX

  3. Laat het ons zeker weten hoe het meevalt! Ik heb hier de luxe dat ik min of meer mijn eigen ritme kan volgen. Hoewel ik dan wel rekening moet houden met de mensen rondom mij die wel op schema moeten leven. Maar ik hoef alvast niet op te staan om lunchpaketten klaar te maken. En ik zal eens gaan lezen bij Marion, ze lijkt me een toffe dame!

  4. Veel succes met het experiment. Mijn voorkeursritme: gaan slapen zo ergens tussen 2 en 4 uur ’s nachts en een 8-tal uur later opstaan. Helaas is onze maatschappij daar niet zo op ingesteld …

  5. Ik denk niet dat je je eigen ritme gaat vinden tijdens drie weken vakantie met nog meer mensen in huis… 😉 Dan wordt je hoe dan ook toch een tikkie geleefd…

Geef een reactie

