Berlijn Deel 2

Berlijn,….je houdt me in de ban, nog steeds loop ik op wolkjes,…….

Deel 2 van onze ontdekkingstocht, na een “stevig” ontbijt vertrekken we met het openbaar vervoer richting “Staatsopera”, het begin van “Unter den Linden”een majestueze laan die je leidt naar de “Brandenburger Tor” een soort van triomfboog :-), aan de andere kant bevond zich ” fashionweek” en dan besef je pas, hoe saai wij ons kleden 🙂 :-), het was een leuk intermezzo voor we door het park “Grosser Tiergarten” wandelden, prachtig aangelegd park en verborgen tuinen,….het was echt genieten door het park,….

We liepen nog eens langs de “Holocaust memorial”, dit blijft een enorme indrukwekkende plaats er hangt daar een speciale sfeer,……

Na een broodnodige lunch en waarom vermeld ik dit, we aten eindelijk de beroemde curryworsten van Berlijn, niet te eten volgens Carrie maar de rest van het gezelschap kon het absoluut appreciëren, over het niet voedzame aspect gaan we niet uitwijden :-).

Dan werd het vervolg van onze dag ingezet, “Potsdammer Platz” ( zie foto), het futuristische Berlijn, maar weeral een magische plek, weer een andere kant van Berlijn.  Weeral indrukwekkend het overdekte plein.

SONY DSC

Dan was Checkpoint Charlie aan de beurt, volgens velen niks te zien, wel Carrie vond het iets hebben,….onmiddellijk stelde ik me voor hoe het moest zijn, het deed me een beetje aan mijn beveiligde werkomgeving denken, ook ik moet zo’n punt voorbij :-),…..

SONY DSC
SONY DSC

En dan was het “Jüdisches Museum” aan de beurt,……en laten we zeggen dat de tijdelijke tentoonstelling “Isaak en Ismael” me enorm raakte, vooral de kamer met de afgehakte handen stevig aan elkaar vasthoudend de muren bekleed met veren, het was heel pakkend.

 

SONY DSC
SONY DSC

Net zoals de kamer met de metalen gezichtjes, die symbool staan voor de overleden joden, mensen die erover wandelden gaven de kamer nog meer sfeer door het koude geluid,…Carrie kon er niet op lopen, het gaf me rillingen.

SONY DSC
SONY DSC

De avond viel en er werd afgesloten met “happy-hour” cocktails en tapas-avond in Ventura, vlakbij waar we logeerden en het restaurant lag in een superleuke buurt, waar we nog vele restaurantjes ontdekten en waar we elke avond op wandelafstand gingen eten,…..als topper op vrijdag de Umami, Japans restaurant dat elke dag zowel binnen als buiten volledig bezet en we moesten reserveren voor we konden aanschuiven een belevenis allezins :-).

Donderdag was het regenachtig en koud en we besloten de planning door elkaar te gooien, het openbaar vervoer bracht ons naar “Schloss Charlottenburg” weeral een imposant gebouw, waar we volgens Carrie jammer maar helaas  niet binnengingen, ik had het graag gezien,..maar het gezelschap wilde naar de winkelstraat,…..de windowshop straat want Hermes en Louis Vuitton blijven boven budget :-), het werd steeds guurder en we doken  de KaDeWe in en mensen daar is de Inno een piepklein magazijn tegen, wat een oppervlakte aan kleren, schoenen en accesoires, om over de afdeling delicatessen nog maar te zwijgen,….ongezien is het,…en Carrie had ogen te kort om alles goed in zich op te nemen,…..

Maar kijk vooral wat ik zag, op de schoenenafdeling, de echte “Assepoester”muiltjes! Onnodig te zeggen dat Carrie instant verliefd was zeker, Jimmy Choo, you did a great job!

Assepoester muiltjes

 

Vrijdag werd er een bezoekje aan de zoo gepland,…leuk gezellig park en diertjes kijken, altijd fun,…

SONY DSC
SONY DSC

 

SONY DSC
SONY DSC

In de namiddag stond er een fietstoer “Alternatief Berlijn” op onze planning,…..en dat was toch wel een beetje een “speciale” toer die ons bracht naar een ander Berlijn, letterlijk het alternatieve, waar veel kunstenaars hun plek hebben gevonden en krakers zich mengen onder de bevolking, voor degene die denken dat de punkers zijn uitgestorven, nee hoor ze zitten allemaal in Berlijn.  Wat Carrie ook enorm opviel was dat er veel locals rondliepen met gigantisch veel tattoo’s en toch spotte Carrie maar een tattoo shop :-),…..het kan ook zijn dat de kleurboeken mee verdwenen zijn met de muur en ze daarom hun lichaam volkleuren, nee Carrie is geen fan van lichamen vol tattoo’s en al zeker niet bij vrouwen, wat niet wil zeggen dat ik mensen met tattoo’s verafschuw hé en ik het soms echt mooi kan vinden,….

Zaterdag, de laatste dag,……we hadden een vroege boeking voor de Reichtag en koepel, iets wat Carrie per sé wilde zien do not ask me why,…om 8u stonden we al aan te schuiven :-),……en Carrie werd niet teleurgesteld, prachtige koepel en wat een uitzicht,…..het is gratis dus als je Berlijn bezoekt boekt u een momentje Reichtag,…..

SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC

Berlijn, het heeft mijn hart gestolen zoveel ruimte, groen, plekken om te genieten overgoten met gezellige restaurantjes en coffeeshops, supervriendelijke hartelijke mensen, leuke winkels en net wat anders dan de grote ketens, het is allemaal wat orgineler dan wat we hier dagelijks zien,……Carrie had voor het eerst het gevoel, hier zou ik kunnen wonen,……ondanks het feit dat ik geen letter Duits spreek, dat zegt genoeg zekers,……..

13 gedachtes over “Berlijn Deel 2

  1. Ik ben van mijn leven nog nooit in Berlijn geweest, en eerlijk gezegd zei het me ook weinig. Maar jouw verslag heeft me er anders over doen denken. Toch maar eens boeken denk ik zo.

  2. Dat gevoel had ik met Parijs… Berlijn staat op de planning voor volgend jaar, nu ja is mee in de running met misschien een Spaanse stad, ik weet nog niet wat het gaat worden maar door jouw verhalen erover word ik keihard overtuigd 🙂

Geef een reactie

