De praatmuur

Aangezien we weeral in de maand maart zijn beland dienen zich ook de eerste verjaardagen zich op,……vorige week de bonuszoon en in de loop van deze week de paps,…..

Door de drukte afgelopen week, was ik er nog niet toegekomen om een verjaardagscadeau voor papa te voorzien,….en was mijn laatste kans gisteren, iets waar ik niet echt naar uitkeek, shoppen op zaterdagmiddag in het shoppingcenter, maar nood breekt wet,…..

De bonuszoon wilde graag mee, aangezien hij ook nog een spelleke wilde voor zijn verjaardag en aangezien iedereen toch centen voorziet,….maar uiteraard had hij ook nog een verborgen agenda,…..want hij ziet in zijn bonusmama de nieuwe vertrouwenspersoon en de fashiongirl, wat ik uiteraard ook ben 🙂 :-), hij wilde ook graag nieuwe kleren namelijk,….wat geen makkelijke opdracht is, aangezien hij door zijn gestalte nog bij de kinderkleren hoort, maar door zijn omvang eerder richting mannenafdeling moet,….

Maar moeilijke opdrachten zien we als een uitdaging en we gingen ervoor, want ook de bonuszoon heeft recht op mooie kleren,….en wees maar zeker dat we die vonden 🙂 :-), zelfs een goed passende jeans,…..na 2 uur shoppen hing de tong op de tenen :-), maar de doelstelling was bereikt, hij straalde de bonuszoon,…..

Een cola zero hadden we echt wel verdiend 🙂 en toen kwam de tong weer los,….en de info die we kregen plaats me in een moeilijke postie,…de bonuszoon vertelde weer over hoe moeilijk hij het heeft met de scheiding van zijn ouders en vooral met de weerslag op zijn mama, die volgens hem ook in haar verdriet en teleurstelling blijft zitten.  Hij voelt zich enorm in de steek gelaten door zijn papa, die door de mama heel goed op de hoogte is gebracht van haar kant van het verhaal,…..met details die je beter niet aan je kind vertelt, want het bonuskind blijft daar ook met zitten en het doet zijn beeld van zijn papa geen goed,….hij staat emotioneel ook een stuk verder dan leeftijdsgenoten en maakt verbanden die mij met open mond liet luisteren, hij maakte een hele mooie opmerking, “mijn mama heeft haar verdriet weggegeten en daardoor voelt ze zich nog slechter en onzekerder in haar vel”, geef toe voor een 12-jarige een knaller van formaat,…….

Moet ik dit delen met mijn lief of hou ik alles voor mezelf omdat dit me in vertrouwen is verteld,……langs de ene kant moet hij weten hoe zijn zoon zich voelt, langs de andere kant gaat het iets oplossen?

Dit is weer een geval van volwassen mensen die de consequenties van hun daden overdragen op hun kids,…….

9 gedachtes over “De praatmuur

  1. Voor je dit bespreekt met de papa zal je nog eens heel goed met de bonuszoon moeten praten. Want noch hij noch de papa zullen de problemen van de mama kunnen oplossen, dat zal vanuit haarzelf moeten komen. Maar om de relatie tussen vader en zoon te normaliseren, zal er gepraat moeten worden. Daar kan jij eventueel een rol in spelen, maar enkel als de zoon dit toelaat. Doe je dit achter zijn rug om en zonder toestemming zal hij zich verraden voelen en verliest hij misschien het enige klankbord bij wie hij zich veilig genoeg voelt… succes en sterkte!

  2. Ik vrees dat de mama haar zoontje als vertrouwenspersoon “gebruikt” en dat het arme joch daardoor veel te veel op zijn jonge schouders krijgt. En het zou wel eens kunnen dat hij dat op een moment zal weigeren en enorm rebelleren, of hij zal zich nestelen in zijn rol als “redder” en dat is al even nefast voor hem. Jammer dat zij blijft steken in haar verdriet en ik ben bang dat jullie dat niet zullen kunnen verhelpen. Maar ik zou het wel tegen Big vertellen.

  3. Ik sluit me aan bij Nele’s reactie hierboven: er moet gepraat worden, maar zorg dat je het vertrouwen van je Bonuszoon niet kwijtraakt, het is duidelijk dat hij het erg nodig had om erover te praten. Het arme kind, echt erg hoe scheidingen kinderen zo kunnen belasten 😦
    Welkom terug, trouwens!

  4. Kan je niet gewoon tegen Big zeggen dat je een goed gesprek hebt gehad met Bonuszoon, maar dat je het gevoel hebt dat het eens goed zou zijn dat hij ook eens met hem praat? Dan heb jij niets verraden.

  5. Ik vind zeker dat jouw man evenveel ervan moet weten als jij, al is het maar om jou daarin weer te ondersteunen. Maar in zo’n situatie als nu zou het misschien verstandig zijn om eerst de jongen te zeggen dat je hier graag met je man over wil praten, omdat je een/jouw relatie alleen maar zuiver kan houden door geen belangrijke zaken achter te houden. Zeer waarschijnlijk zal hij daar ja op zeggen, want hoe funest een slechte relatie is, heeft hij al aan den lijve ondervonden. Maar als het toch een nee wordt, dan zal je dat moeten respecteren. Wat niet wegneemt dat je jouw man dan wel kan vertellen dat bonuszoon jou niet mis te verstane dingen heeft verteld, maar niet wil dat je het aan hem doorvertelt.

  6. ik denk dat dit vertellen aan Big, het vertrouwen tussen jou en bonuszoon alleen maar gaat schenden. Tenzij hij er zelf akkoord mee gaat dat je het bespreekt met Big natuurlijk.

  7. Ik zou het delen, maar zoals anderen zeggen praat erover met je liefste en bespreek dan samen wat een goede aanpak zou zijn die jij dan weer met de bonuszoon kan delen. Hij hoeft niet te weten dat jij met zijn vader gesproken hebt.

  8. Bonuszoon heeft toch wel geluk met jou als stiefmama hé :-). Mooi dat hij je vertrouwt, ik zou wel zeker proberen van dat vertrouwen niet te schaden. En het er met hem over hebben om te vragen of hij samen met jou zijn gevoelens wilt aankaarten met zijn papa. Want als jij er met je vriend over praat gaat dit niet veel oplossen. Als bonuszoon erover kan praten, en er kan een emotioneel moment zijn met zijn papa , dan kan dat al wel een eerste stap zijn richting het helen van zijn wonden 🙂

Geef een reactie

