Carrie’s tips om de balans in gezond eten te vinden

Ik weet zeker dat 75% van de mensen het goede voornemen hebben om in 2015 gezonder te eten, Carrie is daar nu 9 maand ondertussen met bezig en het lukt goed, met vallen en opstaan, met af en toe een lekkere friet als afwisseling ( met maagpijn tot gevolg :-),…..

Het klinkt zo makkelijk, gezond eten, maar het kan best lastig zijn.  En dat is de waarheid, maar het hoeft ook niet altijd zo supergezond te zijn, Carrie probeert de regel te hanteren 80% gezond, 20% zondigen, want een leven zonder een koekje of mayonaise, het spijt me dat is geen haalbare kaart voor Carrie.  We proberen ook te stoppen met eten als we verzadigd zijn, ook daar loopt het al eens mis 🙂 en dat is het enige waar ik dan spijt van kan hebben omdat het me een ongemakkelijk gevoel geeft,….

Heel de heisa rond de koolhydraten, Carrie eet nog brood, maar VEEL minder dan vroeger :-), ook pasta is vervangen door de volkoren-of spelt versie of wordt vervangen door quinoa.  En aardappelen daar was ik zowiezo niet echt een fan van, alleen de gebakken versie 🙂 en ja daar hoort ook een klot mayo bij 🙂 en daar gaan we dan ook voor als het hier geserveerd wordt,….

Maar u begrijpt vanzelf dat dit niet altijd kan of elke dag,…..

Hier Carrie’s tips voor een gezonder eetpatroon,……

  1. Vereenvoudigen

Overhaast en krampachtig calorieën tellen of geen koolhydraten eten heeft geen zin. Kijk anders naar je eten en gebruik je gezond verstand, eet je graag brood, doen 1 à 2 keer per week en geniet ervan.  Vervang de andere door een havermout ontbijt ( echt aan te raden), of yohurt met quinoa en fruit, als jullie dat lekker vinden een smoothie ( maar hier is Carrie niet echt fan van) en vooral eet al fruit bij je ontbijt,…

  1. Kleine stapjes

Stel een realistische doelstelling voor jezelf. Alles in één keer omgooien zorgt ervoor dat je het niet lang zal volhouden en stiekem gaat smokkelen.  Begin met je koekje om 10 te vervangen door een yohurtje ( weliswaar de gezonde natuurversie) met wat vers fruit, of een rijstwafel of gewoon een banaan.  En bouw verder uit,…..pak dan je ontbijt aan en ga zo door tot je een gezonde levensstijl hebt gevonden die bij jou past en vergeet ook niet je genietmomentjes in te bouwen, zoals dat voor Carrie op vrijdagavond is met een glas wijn en bicky chips :-).

  1. Motivatie

Veel mensen denken dat gezond eten ‘alles of niets’ is. Maar eigenlijk is de basis van gezond eten de juiste balans vinden. Die balans is precies de juiste hoeveelheid voeding die jouw lichaam nodig heeft. Na een maaltijd voel je je voldaan en niet vol.

Het doel van gezonde eetgewoontes is een eetpatroon te ontwikkelen die je je hele leven vol kan houden. Voor de meeste van ons betekent dit dat wij met name heel veel minder moeten eten! En dan vooral minder ongezonde zaken! (lees: suiker, verzadigde vetten, etc.) en juist meer groenten en fruit.  Laat groenten en fruit de basis zijn,…..vul je bord voor de helft met groenten is de stelregel, zowel bij de lunch als bij het avondeten,…..

  1. Balans

Je mag best een keer een muffin en een kop Starbucks koffie nemen in de ochtend, maar eet dan geen donuts tijdens de lunch en hamburgers in de avond.  Denk niet: ‘ik heb gefaald, deze dag is toch al verpest, dus ik kan best nóg wat slechts nemen’. Balance is the key…dus geniet van je muffin, maar eet voor de rest van de dag gezond,….en geloof me dat is makkelijker dan je denkt!!

  1. ‘Ik ga dit nooit meer eten’

Bepaalde producten verbieden terwijl je er heel erg dol op bent werkt niet. Waarschijnlijk zal je dan alleen nog maar aan dat product denken. Hou je erg van zoet, zout of ongezonde voeding? Begin dan met het verkleinen van die porties, en op den duur het verminderen van het aantal keer dat je die producten eet. Als je gezond eet en één keer in de week een hamburger eet, is dat prima. Als je langzaam je ongezonde gewoontes verandert zal je ook minder de behoefte naar ongezonde versnaperingen hebben.

  1. Geniet

Geniet van wat je wel eet. Proef de verschillende smaken. Relax. Neem een hap en proef goed wat je aan het eten bent. Hierdoor krijg je veel meer voldoening uit het eten.   Dat blijft voor Carrie een werkpuntje, vaak heb ik zo’n honger dat ik de neiging heb tot snel en heel snel eten, dat is iets waar ik de komende maanden werk van moet maken,…..

  1. Hoe eet ik?

Luister goed naar je lichaam. Heb je echt trek of toch dorst? Stop met eten voordat je vol zit. Het duurt enkele minuten voordat onze hersenen laten weten dat we vol zitten.

  1. Metabolisme boost

Start je metaboslime in de ochtend met een gezond ontbijt. Eet meerder verschillende kleine en gezonde maaltijden gedurende de dag.  En beweeg, we kunnen het niet genoeg herhalen, bewegen maakt echt het verschil,….en dan hoef je niet als een gek beginnen te sporten, maar neem al eens vaker de fiets of zoek op youtube een leuke work-out die ook geen uren moet duren en aangepast is aan jouw persoonlijk niveau.  Of ga een half uur wandelen na het avondeten, wat is een half uur op een dag hé, niks,….

  1. Ontdekken

Gebruik één van je recepten die jij zelf heel erg lekker vindt of juist heel erg makkelijk vindt om te maken. Voeg hier elke keer nieuwe verse ingrediënten aan toe, die je nog niet eerder in het recept hebt gebruikt. Hierdoor maak je jouw eigen favoriete recept gezonder en creëer je meer variatie, zo heeft Carrie de zoete aardappel ontdekt en ik vind die geweldig lekker, ook zijn we zuivel gaan eten iets waar we niet echt fan van waren :-), quinoa, verse spinazie die ook rauw heel lekker is.

10. Conclusie

Maak je eigen eten, neem een gebalanceerd dieet, eet alle kleuren van de regenboog, begrijp wat je eet, neem een ontbijt, lees de etiketten, drink veel water, wees actief en slaap goed vergeet vooral niet te slapen iets waar we ook al eens durven op te besparen als we het druk, druk hebben, maar is het echt nodig om dat programma te zien op tv of dat boek echt uit te lezen?  Zorg goed voor jezelf,….

14 gedachtes over “Carrie’s tips om de balans in gezond eten te vinden

  1. Vorig jaar ben ik hier ook mee gestart, resultaat: na drie maanden vijf kilo afgevallen. Waarvan er nu weer drie terug zijn, na al dat feestgedruis met bijhorende maaltijden. In februari start ik opnieuw. En reken maar op een paar blogpostjes daarover. 🙂

  2. Het is een spiraal bij ons. Eens we in de goeie flow zitten van gezonder eten, veel bewegen, kleinere dingen meer bewegend uitvoeren (vb: kiezen om een wandeling te maken op zondagmiddag ipv voor de tv te hangen), zet het vanalles in werking, betere ademhaling, beter gevoel, meer courage om door te doen…Maar als de slinger de andere kant uitzwaait dan is het veel moeilijker om uit die zetel te geraken of neen te zeggen tegen die zeevruchten.

  3. Als ik dit lees ben ik dus gewoon prima bezig momenteel 🙂 Al moet ik zeggen dat ik gisteren echt even een junk dag had 😉 En die quinoa met fruit en yoghurt moet ik nog steeds een keer proberen 🙂

  4. Ik ben onlangs nog eens naar ’t frietkot geweest, ik ben daar twee dagen niet goed van geweest, en het ergste was nog dat het me totaal niet smaakte! En bij mij zijn de tussendoortjes het grote probleem (de hoofdmaaltijden zijn meestal gezond genoeg met veel groenten en fruit). Als HSP kan ik echt niet om met honger dus om de 2uur moet ik ‘iets’ eten en ja.. dikwijls zijn dat koeken. Lalala. Ben nu wel van plan om ook eens ‘gezonde koekjes’ te maken, benieuwd of dat lukt!

Geef een reactie

