9x waarom je best vroeg opstaat

Vroeg opstaan, als ochtendtype ben ik er gek op, het is het ultieme genietmomentje wanneer mijn huisgenoten nog in bed liggen. Maar we merken al een tijdje dat Carrie sinds kort kan genieten van langer slapen. Afgelopen weekend werden we pas rond half negen wakker en op zondag kon ik het niet opbrengen om vroeger op te staan om mijn looptraining af te werken. En dat terwijl vroeg opstaan zoveel voordelen heeft en lang slapen tijdverlies is,…..om ons extra te motiveren verzamelden we de voordelen, want Carrie wil zoveel doen dat elk uur telt ;-).

  1. Je hebt meer tijd voor jezelf
    Wie vroeg opstaat, kan zonder stress douchen, het radionieuws beluisteren en wat persoonlijke zaken opruimen. Je zorgt er ook voor dat je niet bedolven wordt aan een plotse overvloed aan dingen die dringend moeten afgehandeld worden… Met andere woorden: je kan op je gemak acclimatiseren, vooraleer het werk echt losbarst.
  2. Je kan je lichaam oefenen
    In plaats van ’s avonds te gaan joggen, heb je nu tijd genoeg om voor dag en dauw aan een gezonde dosis lichaamsbeweging te doen. Ochtendgymnastiek zou namelijk je circadiaans ritme (je biologisch ritme waarvan de cyclus ongeveer één dag duurt) in balans brengen. Zo wordt gezegd.
  3. Vlotter woon-werkverkeer
    Soms kan het verschil tussen vlot woon-werkverkeer en een totale verkeerschaos slechts 15 minuten bedragen. Probeer dus wat vroeger naar je werk te vertrekken. Je zal er een hoop onnodige stress door vermijden.
  4. Je kan rustig ontbijten
    Wie te laat opstaat, heeft hoogstens de tijd om een snelle hap naar binnen te werken. Er zijn er die zelfs niet ontbijten. Heel ongezond. Sta wat vroeger op, en eet in alle rust. Met een volle maag kan je de dingen beter aanpakken dan met een lege.
  5. Je hebt meer tijd voor je gezin
    Werk ’s morgens al een paar taken af, en je hebt ’s avonds meer tijd om met je geliefden door te brengen.
  6. Je bent productiever
    Uit een onderzoek bij 20 CEO’s van een aantal grote bedrijven zoals Pepsi, Motorola, Avaya en Xerox blijkt dat zij allemaal één ding gemeen hadden: allen staan vóór 6 uur ’s ochtends op. Volgens de respondenten komt vroeg opstaan hun productiviteit te goede.
  7. Je functioneert beter
    De wetenschap zegt dat onze hersenen het best functioneren tijdens de vroege uurtjes. Een onderzoek van een Texaanse universiteit heeft aangetoond dat studenten die vroeg uit de veren zijn, betere studenten zijn dan zij die tot een stuk in de dag sliepen.
  8. Je leeft gezonder
    Wie vroeg opstaat, kan zijn dag veel ruimer indelen. Hij (of zij) kan meer tijd besteden aan taken zoals kinderen klaarmaken voor school, de kinderen naar school brengen enz. Dit leidt tot minder stress en bijgevolg een gezondere levensstijl: minder maagproblemen, haaruitval, slechte bloedcirculatie, enz.
  9. De wereld is van jou
    Indien je erin slaagt om dag in, dag uit, vroeg op te staan, kan je de wereld voor een korte tijd van jou noemen… Tot de rest opstaat, welteverstaan…
22 gedachtes over “9x waarom je best vroeg opstaat

  1. Ik volg dit volledig. Indien ik “laat” opsta ben ik niet te genieten. Ik moet eerst mijn ding kunnen doen, zien wat er gepland staat, koffie & ontbijtje dan pas ben ik helemaal klaar voor de start 😊

  2. Toen ik ging werken , stond ik uiteraard ook veel vroeger op. Ik ben geen ochtendmens, en raar maar waar, ik moet recuperen van mijn slaap en rak maar tegen tien uur aan de slag. Maar ja, ik ben dan ook weer een specialleke! 😉

  3. Ik ben eerder een avondmens, vrees ik. Hoewel ik inderdaad merk dat het niet goed is voor mijn gezondheid. Ik ga te laat slapen en moet ’s morgens soms te vroeg opstaan om voldoende slaap te hebben gehad. En dan komen de verkoudheden mij plagen. Maar ik zou eigenlijk wel liever een ochtendmens zijn want zoals veel mensen heb ik in de voormiddag meer energie en zin om dingen aan te pakken dan in de namiddag.

  4. Het zal vreemd klinken maar ik probeer (ook omdat ik het nu kan) om dagelijks vroeg op te staan (6u-6u30) en ’s middags even te rusten. Voor ik zwanger was was dat ongeveer 25 minuten, vaak moet ik tot 20u of 22u werken dus al in de weer zijn van 6u is mij iets te vroeg om te doen zonder dat middagdutje. Mijn productieniveau ligt echt het hoogste tussen 7u en 10u, ook als student waren dat mijn topblokuren. De namiddag doe ik liever iets rustiger aan

  5. Wij zijn staan altijd vroeg op…in de week om 5u40 en als we ons eens kunnen uitslapen, wordt het niet later dan 8u, tenzij we er héél laat of eerder héél vroeg in liggen.

  6. Helemaal mee eens … maar … Soms (en dan vooral als de dagen kort en donker zijn) ben ik moe en heb ik minder energie en dan loont langer slapen ook. Maar normaal gezien ben ik ook om 5u50 op en voor 8u in t weekend

Geef een reactie

