Fysiek geweld met een psychisch randje

Als Carrie verhalen hoort over vrouwen die mishandeld worden, fysiek of psychisch dan krijgt Carrie een wee gevoel in haar maag, zeker wanneer ze blijven contact zoeken met elkaar, zelfs wanneer er door gerechtelijke instanties een “contactverbod” wordt uitgesproken.

Toen duidelijk werd dat Jejoentje B niet alleen naar Syrië trok om daar zijn agressie kwijt te raken maar het ook op zijn vriendin probeerde was dat geen verrassing, de verrassing hier was dat ze na een aantal maanden samen op vakantie wilde,……

Carrie begrijpt dat niet, dat zijn relaties met een destructief tintje,….

Ooit zat Carrie in zo’n relatie,….het begon allemaal heel mooi natuurlijk.  Want ik was zijn “redder”, hij woonde zijn 28ste nog thuis, moederkindje en van het dominante type :-).  Iets wat Carrie toen heel aantrekkelijk vond.  Dat hij niet zelfstandig was, noch kon autorijden was een detail, want dat zag Carrie toen als ” hij heeft mij nodig”,….hoe ik zo naïf kon zijn op mijn 23ste :-).

Hij gebruikte me en dat mag u in de letterlijke zin van het woord nemen.  Carrie liep haar stagejaar en leefde nog als een student.  Hij werkte uiteraard en werd op zijn wenken bediend door zijn mama.  Dat Carrie niet echt een warme thuis had en geen zin had om terug te keren na het stagejaar zal er wel iets met te maken hebben dat we bleven plakken en hem als een uitweg zag om niet terug te keren.

En zo gebeurde dat ook, we studeerden af, vonden een job en gingen samenwonen,…..en daar was het eerste akkefietje al, menneer vond dat Carrie te lang werkte ( apotheken zijn nu eenmaal open tot 18u30) en wilde dat wanneer hij thuiskwam zijn eten klaarstond, dus maakte Carrie ’s morgens voor haar werk het eten klaar zodat hij het enkel nog in de micro moest opwarmen.  Het volgende kwam al snel, het huishouden bleek ook volledig voor Carrie te zijn, natuurlijk want hij verdiende meer en vond in ruil dat Carrie als compensatie het huishouden moest doen.  En Carrie vervulde die rol braafjes, zonder morren,….

Meneer kwam uit een groot gezin, waar dronken zijn als geweldig werd aanzien,….en dat maakte dat hij ook vaak dronken mee naar huis ging,…..op zich was hij nooit echt vervelend en dat hij de dag erna ziek was en liever sliep daar maakte Carrie ook niet echt een probleem van, want dan was de dag van mij 🙂 :-).

Hij was trouwens ook coach in de sport die Carrie zo graag deed en door het feit dat hij niet kon autorijden, verplichtte hij Carrie om steeds hem te volgen naar een andere club zodat hij ook een chauffeur had, dus bye bye carriere bij de noorderburen,……en we deden dat allemaal heel gedwee,…..

Dat je je zo kan mee laten slepen in het verhaal van de andere is mij nog steeds een raadsel, was ik niet sterk genoeg, was ik van het type dat niet wilde opgeven, ik weet het niet,……

Maar de druppel kwam toen hij op een feestje plots verdween omdat Carrie niet naar huis wilde en opstandig gedrag, dat kon toch echt niet :-).  Toen Carrie later die nacht thuiskwam bleek dat hij zogezegd aangerand was , bleek achteraf dat hij gewoon in een voortuin gevallen was puur van dronkenschap, dat hij later die nacht overgaf in ons bed was voor Carrie de druppel,…..woedend was ik,…en als ik dit schrijf ervaar ik dezelfde woede weer, alle onderdrukking kwam eruit toen en gooide ik voor zijn voeten,……..

Hij werd zo razend dat hij zijn arm ophief om me te willen slaan,……..en dat was het moment dat Carrie de ijskoning rechtstond en voor hem ging staan met de boodschap “ durf mij niet te slaan of ik steek een mes in je lijf“, iets wat ik op die moment echt had gedaan,……

Ik nam mijn autosleutels, ben naar mijn zus gereden die toen alleen woonde en Carrie is nooit meer teruggekeerd, alleen nog om mijn spullen op te halen,……

Nooit heb ik dit verhaal verteld, nooit ben ik hiermee naar buiten getreden, maar nu moest het eruit,…….vrouwen laat jullie niet slaan of psychisch mishandelen,….sta recht en vertrek, want we zijn heus wel sterk genoeg om alleen verder te gaan,…..

 

24 gedachtes over “Fysiek geweld met een psychisch randje

  1. ……………….. jemig…………….. wauw…………… even sprakeloos maar oh zo veel respect voor wat jij toen gedaan hebt. Ik twijfelde er al niet aan maar damn zeg wat ben jij een sterke vrouw Carrie!

  2. Oja, ik herken het helemaal! Bij mij was het vooral psychisch geweld, en ik had altijd gezegd, de dag dat hij fysiek geweld ben ik weg. Maar de dag dat het ook effectief gebeurde kon ik nergens heen, ik had een restaurant, er waren reservaties , je kan daar niet eensklaps mee stoppen. Dan ben ik maar kalm gebleven. Het restaurant nog een paar maandjes laten “uitdraaien” , hem nog een kans of twee gegeven om te ontwennen, ( dat waren er dan al zo’n tien kansen) . Enfin Carrie, je kent mijn verhaal hé

  3. Heel erg knap van je dat je voor jezelf bent opgekomen!!! Je bent echt een sterke vrouw.
    Op één of andere manier is dat voor veel vrouwen heel erg moeilijk en blijven ze in hun verschrikkelijke situatie zitten. Hopelijk draagt deze blog eraan bij dat meer vrouwen voor zichzelf durven te kiezen in zo’n situatie.

  4. Niemand verdient het om fysiek of psychisch mishandeld te worden. Ook mannen moeten zulks vaak ondergaan, helaas.
    Respect is het grote sleutelwoord voor alles. Van zodra je geen respect meer voor elkaar kunt opbrengen blaas je beter de bruggen achter je op…

  5. Respect carrie, dat je hierover durft te schrijven. Want het blijft een taboe.
    Ik heb het op mijn manier ook meegemaakt in het verleden en ik schrik telkens opnieuw hoeveel mensen dit meemaken!

  6. Ohja, ik herken het gedeeltelijk, al kwam de fysieke agressie en het stalken pas nadat ik was weggegaan. Meneer kon het niet verkroppen….Goed dat je voor jezelf bent opgekomen, je komt er altijd sterker uit.

  7. Ik ben één keer mishandeld door een man. Moest worden gehecht en al. Nooit meer dat ik me dat nog laat gebeuren. Ook ik ben ouder en wijzer geworden. En ik heb gelukkig geen boosheid meer in mijn lijf. Wel gehad. Maar snel overboord gegooid. Ik kreeg er een hoge bloeddruk van en dat leek me niet de bedoeling.

  8. De bewijsdrift van vrouwen maakt dat wij met enige regelmaat te lang in een niet-goede relatie blijven zitten. Ik ben heel blij dat jij precies op tijd bij zinnen kwam…. En hoewel het geen mooie ervaring is, heeft ook dit bijgedragen tot de groei naar het mooie mens wat je nu bent..

  9. Ik schrik van het feit dat het bij zovele mensen gebeurt. Mensen die ik sterk en zonnig vind, die in mijn ogen heel krachtig zijn …
    Er is zoveel herkenning over jouw gevoel bij zoveel mensen hier. Het is goed dat het af en toe wordt uitgesproken, opgeschreven. Want herkenning zorgt voor erkenning. Zo voel ik dat.
    Dus dank je wel …en ja, het maakt je sterker en het doet je beseffen dat je meer kan dan je zelf dacht. Maar ik ervaar toch dat het heel erge littekens maakt. Littekens die lelijk en rauw zijn … het remt me nog steeds in relaties met mannen. Soms lijkt er iets dood vanbinnen …

    1. Het is bij mij al 20 jaar geleden,….en ik heb lang boos geweest, maar dat is voorbij. De volgende ex zijn invloed was sterker, omdat het psychisch was en hij het heel subtiel speelde, maar therapie heeft wonderen gedaan en mijn talent om positief door het leven te gaan, maar het echte kwam pas toen Big in mijn leven kwam, het bestaat dus echt liefde, warmte en respect,…..

  10. Ik begrijp dat soort relaties ook niet (nu begrijp ik wel niet veel van relaties, om eerlijk te zijn). Erger is het dat het soort mannen dat dat soort relaties ‘veroorzaakt’ (relatief) veel succes hebben bij vrouwen (of beeld ik me dat maar in?). En ook erg is dat sommige vrouwen maar heel moeilijk hun les leren op dat gebied, zelfs verstandige vrouwen vallen soms meermaals voor dat soort mannen. Jammer … Goed dat jij er uiteindelijk sterk(er) uit gekomen bent.

  11. Gij zijt een sterke he, dat blijkt telkens weer…Maar sommige vrouwen weten niet beter, denken ‘dit is liefde’, ik weet het niet, ik weet wel dat ik mij nooit zomaar zal laten onderdrukken maar bon dat dachten veel van die vrouwen die mishandeld worden, waarschijnlijk ook..
    Chapeau dat je uit die situatie bent geraakt!

Geef een reactie

