Eerlijkheid siert

Eerlijkheid siert zegt men altijd, wel Carrie moet iets bekennen en mss gaan er veel werkende mama’s zich hier in herkennen,…….wel jullie zijn niet alleen,…..

Net voor de vakantie zat Carrie op haar tandvlees,…..ze was moe, we hielden het echt allemaal een beetje voor bekeken in het Paradijs, door de collega’s maar ook door de stijgende werkdruk,….een kapotte server werkt natuurlijk dat fenomeen net in de hand,….

Om heel eerlijk te zijn, de ballen hoog houden als mama, partner, dochter, kleindochter, werkneemster, vriendin, het vraagt enorm veel van Carrie de laatste maanden,….

En 5 januari komt steeds dichterbij en we krijgen weer het gevoel of onze keel wordt dichtgesnoerd, weer gaan we in de ratrace moeten van het vroege opstaan,….ons zo snel mogelijk naar het Paradijs te begeven waar er een gigantische stapel werk op me ligt te wachten, die enorm zal aangroeien volgende week,…….ook de voetbaltrainingen zijn gestart en hervatten hun normaal schema weer van 3 dagen trainen per week,……en ja, dan zijn er ook weer de files, de tijdsdruk, het snel snel boodschappen doen, want iedereen heeft honger,….en voor je het weet is het weer bedtijd en begint alles weer van vooraf aan,…….

Zijn er dan geen leuke momenten, natuurlijk zijn er die,……maar ze wegen niet meer op het vele werk, de sleur en de druk die een fulltime job met zich meebrengt waar negatieve energie dan ook nog eens hoogtij viert,…..die je helemaal leegzuigt en je nog meer meetrekt in een negatief spiraal,….

24 december was het echt tijd dat het vakantie was, dat het tempo er even wat lager lag, hoewel dat pas vanaf deze week het geval was,…en jullie houden het niet voor mogelijk wat een vrij gevoel het gaf.

Heel mijn to-do list hebben we in de vuilbak gegooid en alleen gedaan wat we graag doen om bij de lege batterijen te vullen,….

Zijn ze gevuld, neen,…..ze zijn halfvol, wat inhoudt dat ze na een aantal weken meedraaien in het circus weer leeg gaan zijn,…..en net dat is wat Carrie bang maakt,……omdat we helemaal niet willen afstevenen op uitgeblust op de bank te eindigen,…….en ik ben er zeker van dat veel werkende mama’s zich onder ons zo voelen,……gebukt gaan onder de vele personen die we moeten zijn, ons zo geven tot we totaal zijn leeggegeven,……of is dat het leven rond 22u doodmoe in de zetel ploffen om 10min later in slaap te vallen?

Hoe krijgen jullie het voor elkaar?  Een fulltime job, kids een partner en een huishouden, hoelang gaan we deze illusie nog in stand moeten houden dat we dit allemaal probleemloos kunnen combineren?  Hoelang laten we de maatschappij nog geloven dat wij supervrouwen zijn?  Of ligt het probleem dan bij Carrie en moeten we niet te flauw zijn en maandagmorgen met opgeheven hoofd vertrekken en denken dat het allemaal wel in orde komt,……wel dat gevoel heeft Carrie niet meer,……hier wordt serieus aan de alarmbel getrokken,….

 

37 gedachtes over “Eerlijkheid siert

  1. Ik heb geen kinderen en ik vind mijn leven nu soms al chaotisch. Laat staan wannee je kids hebt en daar ook nog eens een hoop voor moet doen. Begrijpelijk dat het allemaal wat veel wordt, zeker als de job ook nog eens stressvol is. Zorg goed voor jezelf!!

  2. Alweer de nagel op de kop en veel te herkenbaar, jammer genoeg. Ik wou dat ik hier oplossingen kon suggereren, maar als mama van 2, echtgenote, dochter, zus, tante, meter en fulltime werkneemster worstel ik hier ook zo ontzettend hard mee. Ik weet het ook niet meer. Ik ben net als jij bang voor het moment dat de batterijen leeg zijn en je maar door moet ploeteren. We zijn met heel veel, maar toch worden we niet gehoord… Heel veel steun en sterkte!

  3. Het zijn natuurlijk niet alleen de vrouwen die het druk-druk-druk hebben. Bij mij op het werk is het de laatste maanden onhoudbaar druk, en thuis beginnen de potten niet vanzelf te koken, moet gepoetst worden, moeten boodschappen gedaan worden, moet al eens een handje worden geholpen bij de (schoon)ouders. We doen dat met twee, en de kinderen zijn al uitgevlogen, maar dan nog. Vrijdag schrok ik me een bult hoeveel verlofdagen ik nog staan heb, rekening houdend met de opgespaarde van de laatste jaren. Wanneer moet ik die nemen?

    1. Ik zeg niet dat het voor mannen niet druk is hoewel ik het gevoel heb dat Big het toch makkelijker heeft en meer tijd voor zichzelf opeist. Hij heeft natuurlijk geen kind om voor te zorgen dat het tijdig overal raakt. Want dat zie ik in de kidsweekends wel dat hij het dan wel lastig krijgt 😉

      1. De ene persoonlijkheid is de andere niet. Moeders zijn van nature doorgaans iets “zorgender”, maar dat betekent niet dat er niet wezenlijk veel mannen rondlopen die hetzelfde gevoel hebben als wat jij daar neer schrijft. Ik goochel hier ook naar mijn gevoel met het in de lucht houden van te veel ballen. Maar ik heb met veel (en dus ook lang) vallen geleerd dat ik voroal aan mijn perfectionisme moest sleutelen wou ik mentaal overleven.

  4. Hier ook, geen kinderen maar wel nu alweer het gevoel van: shit de drukte komt weer. Het vliegen van hot naar her. En weet je waarom we het doen lieve schat, omdat we alle dingen even belangrijk vinden. Ik denk dat daar de crux zit: het opgeven van dingen die er voor ons toe doen. Komen we weer, zaken loslaten ( voor mij: moet ik echt 5 keer in de week trainen of is 4x ook genoeg?)

    1. Het trainen, is het enige dat ik voor mezelf doe. Heb schema laten maken van 3 looptrainingen die ik in combinatie doe met de zoon zijn trainingen als ik daarbij mijn spieren 3 keer per week kan sterker maken wat een half uur in beslag neemt ben ik tevreden. Mijn grootste probleem is dat ik mijn huishouden moet kunnen loslaten want het gebeurt dat ik de tijd voor mezelf opoffer omwille van het huishouden en dat is niet goed 🙂

  5. I feel you… Hier 3 kinderen, zoon 4 x per week voetbal (belachelijk), ik full time student, manlief heel drukke job met veel buitenlandse reizen…Mijn huis is een chaos, mijn hoofd ook dikwijls maar ik kan het echt loslaten…wat kan het mij schelen als mijn huis er niet uitziet zoals in een ikea catalogus of VT wonen tijdschrift…Ik studeer hard en fotografeer heel veel en ik doe dat super graag…Maar als ik moe ben en ik wil een film kijken ’s avonds in plaats van te staan strijken of dweilen, wel dan kies ik een film hoor! Kleren met wat plooien kan je ook dragen, who the fuck kan het schelen…mij alvast niet. Je hoeft echt niet bang te zijn van perfectie want je kan en zal het nooit bereiken , zei Salvador Dali…

  6. Lieve Carrie, Je hoeft geen supervrouw te zijn! Gewoon jezelf zijn en jezelf blijven is al super genoeg. Die to-do-lijst wegkieperen was je beste kerststunt ever. Constant over je grenzen gaan daar zal je later de prijs voor betalen, en die is zwaar hoor. Ik kon indertijd ook niet anders, dan werken voor twee, en moest dan nog veel laten liggen. En op een dag zijn mijn zekeringen gesprongen en werd ik gevangen in dat stramme oude lijf van me. En Lieve Carrie, ik wil iedereen daar voor waarschuwen! Ik zou niet willen dat je in mijne club komt zitten. Misschien biedt 4/5 werken een oplossing, of desnoods deeltijds. Daar ga je misschien financieel moeten inboeten, mar krijg je zoveel levenskwaliteit voor terug. Dikke knuffel lieverd! x

    1. Ik weet het Bie, heb hier thuis aan de alarmbel getrokken en ze keken me aan of ik kwam van een andere planeet en het antwoord luidde, waarom zeg je niks, wij kunnen zelf onze boterhammen wel smeren, ik ben benieuwd 🙂

  7. Huh, je weet ondertussen al dat ik héél goed weet wat je bedoelt. Bij mij schiet vooral het huishouden er bij in. Thuis komt er toch nooit iemand op bezoek, dus of het nu twee of vier dagen niet gestofzuigd is, er kraait geen haan naar. De strijk ligt meestal in een grote hoop tot ik echt de moed en de tijd heb gevonden om er aan te beginnen. Dweilen is iets voor de woensdag, als ik thuis ben, want ik werk 4/5. Die dag heb ik echt nodig en dan geraak ik er nog niet. Ik denk wel dat er beterschap komt, thuis toch, want hoe groter de kinderen zijn, hoe zelfstandiger en hoe meer ze kunnen helpen. In een ideale wereld, natuurlijk. 🙂

  8. Vorig jaar ben ik enkele maanden drie keer per week gaan babysitten op de kindjes van de buren (de ouders waren aan het verbouwen). Dat was elke dinsdag- en donderdagavond, en elke zaterdag. In combinatie met mijn werk en hobby’s dacht ik soms: shit, hoe houden ouders dit elke dag vol, jaar na jaar? Chapeau dus voor alle mama’s en papa’s om die ratrace vol te houden. Dus, ik denk zeker niet dat het aan jou ligt 😉
    Daarnaast vraagt onze maatschappij veel: je moet goed zijn in je werk, je moet een paar hobby’s hebben, veel vrienden… Er is amper tijd om eens in de zetel te hangen.
    Zorg alleszins goed voor jezelf!

  9. Ik heb nog geen kinderen en ook nog geen huishouden. Maar ik ben beginnende zelfstandige en ik werk heel erg veel. De ene keer vol goede moed en lukt alles wonder wel, de andere moment is dat erg zwaar.
    Dat ligt echt niet aan jou. Iedereen heeft dat gevoel wel eens, dat het allemaal te veel is.
    Vergeet niet voor jezelf te zorgen. Die afwas of die strijk lopen echt niet weg!

  10. Poeh…dat raakt me, het is zo herkenbaar.
    Terwijl ik probeer dit in een krabbel te krabbelen
    beschrijf jij hier wat ik ook voel en wat ik zo niet
    wens voor het nieuwe jaar moe, moe, moe zijn.

    Dapper dat je aan de bel trekt, het ligt zeker
    niet alleen bij jou…bij mij precies zo. Liefs!

  11. Jij stevent echt recht op een burn-out af… Alarmcode knalrood! Kunnen Big & Chatteo niet wat meer in het huishouden doen? (Voorbeeld: Ik moest vroeger na school patatten schillen en groentjes snijden zodat het eten enkel nog maar te koken was, en dat was al een hele hulp voor mijn ouders!) Ik begrijp dat veel van je tijd in Chatteo & taxi spelen kruipt, kan daar ook niet een mouw aan gepast worden? Hij rijdt eens mee met iemand die in de buurt woont, hij gaat een keer met fiets of bus, ik zeg maar wat? En 4/5 werken, zoals Christa aanhaalt, is dat een optie? Hoewel ik vermoed dat je die vrijgekomen tijd dan nog steeds niet voor jezelf zou gebruiken 🙂
    Niemand heeft wat aan jou als partner, moeder, dochter of anders als jij uitgeblust in de zetel ligt. Praat hierover met Big, hij is volgens mij de enige die jou kan afremmen, en de enige die jou alvast privé wat uit handen kan nemen.

    1. 4/5de is weinig of geen optie aangezien ik mijn werk nu al niet gedaan krijg,….ik ga inderdaad een ouder vragen om af en toe Mateo eens mee naar de training te nemen en de jongens hier meer aan het werk zetten,…en ik moet ook een klik maken dat de strijk echt wel eens boven de mand mag uitgroeien of het niet erg is dat het eens niet gestofzuigd is.

  12. Ik vraag mij soms ook af vanwaar ik de energie blijf halen. Wat ik wel al geleerd heb is, er hoeft niet 3x per week gestofzuigd worden, de strijk mag eens een dag blijven staan, een pizza is ook eens lekker… we (fulltime werkende mama’s) zijn ook maar mensen! Het is geen schande om op tijd en stond even tijd vrij te maken voor jezelf… integendeel!

  13. Meestal weet je diep van binnen wel wat je wil!
    Het fijne is dat als je niet luisterd, je toch altijd daar komt! 😉 alleen gebeurt het vaak niet op een manier die je het liefst zou zien. Toch kan het ook anders!

    Bedenk goed wat jij wil en ga daar bewust een tijdje over nadenken. Maak een wensbord met wat jij het liefst zou zien in je leven. Je bent dan heel bewust bezig met wat jij wil en hoe dat voelt voor jou. Je zult zien dat als jij je daar op focust, de oplossingen ook komen en veel gemakkelijker dan je denkt.

    Ga je voelen zoals jij je wilt voelen en kijk hoe snel alles om je heen zal veranderen!

  14. Zelf ben ik het afgelopen jaar van 32 naar 24 uur gegaan. Dat had ik eigenlijk veel eerder moeten doen. Ik zou ook zeker een gesprek op het werk aan gaan. Lijkt me nogal een stressfactor als je het amper kunt bolwerken.
    Aan strijken doe ik bijna niet.
    Mis het ook niet hoor.
    En weet je wat mij ook helpt?
    De vriezer!

  15. Jouw verhaal is zo herkenbaar..
    Wij hopen om de druk te kunnen verlagen door beide vanaf 1/1 naar een 4/5de werkweek te gaan door ouderschapsverlof op te nemen.
    De kids hoeven dan maar 3 dagen naar de creche ipv 5
    We anticiperen zo ook op aankomende vrije woensdagnamiddag en vroegere vrijdagstop op school (zoonlief start op 20/4 zijn schoolcarriere…..)
    Ik hoop van ganse harte dat we eind dit jaar kunnen spreken van een geslaagde stap!

  16. Alles is herkenbaar. Jij hebt erg veel op je bordje.
    Wat dat betreft ben ik blij dat Yep en ik kunnen leven van het salaris wat ik voor 30 uur per week werken in de week krijg. Daarnaast is het opvoedkundige stuk wel gedaan en krijg ik (bij tijd en wijle) hulp van ’t kind. Oh ja, en het achter mijn ouders ‘aanrennen’ is drastisch verminderd en dat scheelt ook een slok op een borrel.
    Met jouw schema hadden ze mij allang weg kunnen dragen.. 😉
    Sterkte meisje. Er is er maar een die iets aan het schema kan doen en dat ben jijzelf.. x

  17. misschien moet je je perfectionisme wat meer eens laten varen, en sommige huishoudelijke taken wat uitstellen of aan iemand anders toevertrouwen. Met dienstencheques bvb. kan je schoonmaak- of strijkwerk laten doen. Ik weet het, het kost dan ook wat maar zelf heb je er toch wat meer vrije tijd door.
    Verder heb ik nog een site waar je wat tips kan vinden om je huishouden te organiseren: http://www.stofzuigerzen.nl/

    Succes, Carrie!

  18. wat ik hier niet lees in de reacties, en wat volgens mij toch een grote rol speelt, is de frisse tegenzin waarmee je over je werk praat. Je bent er vijf dagen per week, minstens een uur of acht per dag. Dan is het belangrijk dat je graag je job doet, in een stimulerende omgeving en met collega’s waar je bij terecht kan. Dat lijkt me nu niet het geval. Hard werken is niet zo erg, zolang je er ook energie kan uithalen. Uit je comfortzone komen is niet makkelijk en vraagt veel moed. Maar ’t kan ook zoveel opleveren. Think about it!

Geef een reactie

