Waarvan spijt hebben,….

Spijt, wie kent dat gevoel nu niet?  Als iedereen eens heel eerlijk in zichzelf zou graven vinden we allemaal wel iets waarvan we spijt hebben,…

Wat zijn de vijf zaken waar mensen het meeste spijt van hebben wanneer ze op hun sterfbed terugkijken naar hun leven?

Een verpleegster die jarenlang heeft gewerkt op de palliatieve afdeling heeft de vijf meest voorkomende zaken opgesomd:

1. “Ik wou dat ik een leven had geleid zoals ik het wou, niet een leven dat anderen van mij hadden verwacht”.

Veel mensen leven hun leven om ‘succesvol’ over te komen in de ogen van anderen. Het gevolg: we betalen huizen af waar we de hele dag niet aanwezig zijn omdat we werken om dingen te kopen die we vaak niet nodig hebben. We zijn teveel bezig met het leiden van een leven zoals anderen dat verwachten. En dat is bijzonder vermoeiend.

2. “Ik wou dat ik niet zo hard had gewerkt”.

Dit is een wens die vooral mannelijke patiënten uiten. Ze hebben spijt dat ze niet genoeg tijd hebben doorgebracht met hun partner, hun kinderen of om gewoon leuke dingen te doen.

3. “Ik wou dat ik de moed had gehad om meer mijn gevoelens te uiten”.

Veel mensen kroppen hun gevoelens op. Ze trekken zich teveel aan wat andere mensen van hen zouden kunnen denken. Hierdoor zitten ze continu gevangen in een mentaal korset dat hen belet zichzelf te zijn.

4. “Ik wou dat ik meer in contact was gebleven met vrienden”.

Onze drukke levensstijl maakt dat we soms vriendschappen uit het oog verliezen. Dat is bijzonder spijtig, want mensen zijn sociale wezens die niet kunnen zonder anderen.

5. “Ik wou dat ik mezelf meer geluk had gegund”.

Veel mensen zitten vast in patronen en gewoontes. Ze vergeten dat ze die af en toe eens kunnen doorbreken, om te lachen, gelukkig te zijn of iets nieuws te doen en ontdekken. De tijd gaat snel voorbij, en er zijn zoveel leuke en interessante dingen die je kan doen.

Wat denken jullie? Zijn er nog zaken waarvan mensen spijt kunnen hebben?  Carrie denkt van wel,……..:-).  Maar we zijn er ook van overtuigd dat het een nutteloos gevoel is, want op dat moment handelde je naar best vermogen en leek die keuze u de beste,……

Leef alsof het je laatste dag is,…….dan heb je nooit ergens spijt van,………

 

19 gedachtes over “Waarvan spijt hebben,….

  1. IK beken dat de 5 opgesomde dingen misschien vroeger van tel waren voor mij. Maar ze zijn alle vijf niet meer aanwezig in mijn leven. Maar over wat heb ik nu echt spijt? Dat ik niet opstandig was in mijn jeugd, omdat ik de welbeminde dochter wou zijn, maar het uiteindelijk nooit ben geworden.Vandaar dat ik nu die vijf punten overboord heb gegooid!

  2. Vijf typische en sprekende voorbeelden van ‘spijt’. Je vraag is een beetje persoonlijk om op het Internet te beantwoorden, maar zoals je zegt heeft iedereen wel zo’n zwakke eigenschappen waaraan hij wel zou willen werken, maar waarbij het eigen karakter protesteert om ertegen in te gaan.

  3. Ik denk als ik dit blogje een jaar of 3 terug gelezen had dat ik op ieder punt een gevoel van weemoed gehad had. Precies daarom ben ik dingen anders gaan doen en dat bevalt prima. Idd leven, iedere dag alsof het je laatste is 🙂

  4. Achteraf praten is inderdaad altijd makkelijker, terwijl je op dat moment handelt op gevoel en wat jou het beste lijkt, maar we hebben geen reset knop dus als bepaalde handelingen verkeerd lopen dan kan je daar achteraf wel spijt van hebben, logisch. Maar we hebben nou eenmaal geen glazen bol en niet alles zal altijd perfect lopen.
    Het meeste spijt zou ik hebben van dingen waar ik van droom, maar die ik uitstel waardoor het er nooit van komt.

  5. Ik heb jaren gewerkt in een hospice en heb met vele mensen gesproken hierover. Mijn conclusie was dat je relatie met jezelf de allerbelangrijkste is. Dat laatste stukje doe je toch alleen en als je tevreden bent met wie jij bent dan is dat een heel stuk makkelijker! Vandaar ook mijn blognaam gelukkig mezelf zijn. En dan komen automatisch die regels van hierboven terug in je leven. ♥

  6. Er zijn toch een aantal zaken waar ik spijt van heb… maar we zijn hier en nu… het verleden ligt achter ons… ik kan het nu alleen maar beter doen 🙂

Geef een reactie

