De 10 geboden om tijd te besparen

Tijd,….tijd is er altijd te kort,…..en ondanks alle goede wil ( en nu klink ik als Miami, die te pas en te onpas deze uitdrukking gebruikt) duren activiteiten langer dan voorzien of worden we lastig gevallen door overwachte bezoekers of telefoontjes,…..

En kunnen we altijd wat hulp gebruiken,…..en aangezien Carrie uitblinkt in organiseren ( zijn we hier nu niet aan het overdrijven??), hier een aantal hulpvaardige regeltjes 🙂

  1. Gij zult uw wekker gehoorzamen!  We weten het, die twintig minutjes blijven liggen nadat de wekker is gegaan, zijn de allerbeste.  Maar die twintig minuten bezorgen je ook stress voor de rest van de dag – je begint al met een achterstand!  Meteen je bed uit is dus de boodschap! Of doe zoals Big & Carrie de wekker 20 min vroeger zetten 🙂  YOU SNOOZE, YOU LOSE!!
  2. Gij zult uw outfit op voorhand kiezen!  Weer zo’n absolute minutenvreter ’s morgens: besluiteloos voor je kleerkast staan ( herkenbaar hé).  Het klinkt misschien niet rock-‘n-roll, maar kies ’s avonds al je outfit voor de volgende dag.  De kans op foute combi’s door een slaapkop is een pak kleiner en je hebt nog tijd om te ontbijten.  Carrie hangt altijd een outfit of 3 klaar in de kast ( I know-> freak) maar op besluitloze dagen is dit een zegen!.
  3. Gij zult bezinnen en dan pas beginnen!  Overhaast te werk gaan is nooit een goed idee.  Stel daarom elke ochtend een takenlijstje op, op die manier bespaar je jezelf een heleboel stress.  Dat heerlijke weer-iets-om-te-schrappen-gevoel krijg je er gratis voor niks bij.
  4. Gij zult uw pauze heiligen!  Las voldoende pauzemomenten in om je hoofd wat rust te geven.  Even een koffie drinken met een koekje erbij en een blog lezen kan al wonderen doen.  Carrie vindt werken in blokken van 25min perfect, je aandacht even op iets anders richten en dan weer 25min. geconcentreerd bezig, zodat je je niet laat afleiden door internet, smartphone of collega’s :-).
  5. Gij zult “NEE” durven zeggen! Natuurlijk help je die collega die verdrinkt in het werk graag uit de nood, maar niet als je zelf dreigt te verzuipen, toch?  “NEE” leren zeggen is een ongelooflijke tijdswinst!!!  Hier moet Carrie zelf nog aan werken en wat mijn werk betreft dat wordt gecoördineert van hogerhand en dan moet het ONMIDDELLIJK gebeuren :-).
  6. Gij zult geen perfectie begeren!  Foutje?  Moet kunnen!  Meer dan je best kan je niet doen.  Dit gebod is voor ons vrouwen waarschijnlijk het moeilijkste om na te leven.  Maar als je het een beetje kan, maak je je leven een pakke makkelijker en aangenamer!
  7. Gij zult niet wanhopen!  Zie je door de bomen het bos niet meer?  Niet panikeren!  Buiten tijdeverlies en uitgelopen mascara leveren stress en tranen je niks op.  Bekijk stap voor stap wat je moet doen, niet alles tegelijk.
  8. Gij zult een agenda benutten!  Net als een to-dolijstje is een agenda een must!!  Je kan er niet alleen je werkafspraken maar ook je leuke uitjes met je vriendinnen of weekendje weg met je lief in kwijt of gewoon je takenlijstje van je huishouden :-).  Of je het digitaal doet of op papier maakt niks uit, als je het maar consequent doet,…..maar dat is met alles zo :-).
  9. Gij zult een facebookgrens trekken!  Hoe fijn facebook, twitter, pinterest, instagram en andere sociale media zijn ( zijn er nog???)  Het zijn tijdrovers (klopt :-)), spreek met jezelf een surflimiet af en hou je daaraan.  Time to work, time to surf!!!
  10. Gij zult uw nachtrust eren!!  Hoe graag je ’s avonds ook die romantische film uitkijkt ( zijn die er dan?) of de dansvloer onveilig maakt, je gaat het best op tijd naar bed.  Slaap is belangrijk voor je gezondheid en ook voor je prestaties op het werk.  Een uitgeruste vrouw is er 2 waard 🙂 :-).
20 gedachtes over “De 10 geboden om tijd te besparen

  1. Tien geboden waar ik mij helemaal in kan vinden, en waar ik net als vele anderen soms stevig tegen zondig. Het vlees is soms zwak, nietwaar parochianen 😉

  2. Ik had het vroeger altijd moeilijk met nummertje 5, en dan inderdaad naar mijn baas toe. Maar ik heb ooit een truuk geleerd op een niet zo interessant workshop time-management: je geeft dat het je het zal doen, en vraagt dan uitdrukkelijk tegen wanneer dat klaar moet zijn (een deadline vragen). Of aangeven dat het nu even niet kan, maar tegen wanneer het ten laatste klaar moet zijn. Ik dacht ook eerst dat dat bij mijn baas niet zou werken, maar het tegenovergestelde bleek waar. Zeker eens proberen…

  3. Ik ga er nog eentje aan toevoegen, die ik voor mezelf vaak gebruik ” Het belangrijkste eerst” Kijk rond, kijk naar de klok en bedenk wat nu het belangrijkste is Voor de rest toppie om Carries plan over te nemen.

  4. Gebod 9 heb ik deze week ingeschakeld! Op vrije dagen (maar ook op andere dagen) wordt sociale media enkel drie keer per dag gecheckt ipv om de haverklap. Om 9h, 14h en om 20h 🙂

  5. Zalig blogje!! Ik doe al heel veel van die zaken … Onmiddellijk opstaan, kledij klaarleggen voor gans het gezin (ja, ook die van de man) , ….

    Het evenwicht zoeken tss ‘JA’ zeggen en ‘NEE’ zeggen, vind ik nen hele hele moeilijke… Jongens toch….. Soms zeg ik teveel ja en dan weer teveel nee… pfffff….

    Mij heeft ‘getting things done’ van David Allen zeer goed geholpen voor het ‘time-managen’ 😉

  6. Je lapt het weer, hé 🙂 ! “Een uitgeruste VROUW is er twee waard”. Een uitgeruste man is sowieso nooit iets waard, dan? G. toch…
    Puntjes vier en vijf vind ik de allermoeilijkste – de andere beheers ik als de beste. Behalve twee dan misschien, want wat kan die outfit me schelen 🙂 ?

  7. goeie tips, Carrie, en de meeste hou ik ook in ere.
    Maar met 9. heb ik het wél moeilijk. Niet zozeer voor Facebook (waar we pas onlangs een account aanmaakten), maar ik ben wel verslaafd aan weblogland…

    En is een uitgeruste man er dan 3 waard?

  8. Helemaal mee eens! Heb je misschien ook een tip over hoe ik me aan jouw tips kan houden? 😉 Ik heb namelijk moeite om zo gestructureerd te leven. Aard van het beestje zeker?

  9. Ik ben geen ‘elke .. doe ik .. type’ Het enige standvastige in mijn routine is dat ik nu altijd de zondag een was draai omdat D. zijn voetbalgerief anders een week zit na te stinken omdat hij die vergeet uit te halen. Numero 1 is zó waar, maar zo verleidelijk..

Geef een reactie

