Jeugdtrauma

Wie kent de vakantieparken niet die in de jaren ’80 heel populair waren,…..de zogenaamde Centerparcs,…..als paddestoelen rezen ze uit de grond, het ene met een nog spectaculairder zwemparadijs dan het andere,…..maar een hype waren ze.  En laat Carrie nu een kind van de jaren ’80 zijn :-).

De firma waarvoor papa werkte gaf enorme kortingen, volgens mij hadden ze aandelen gekocht, om daar als gezin uw vakantie door te brengen,….en mijn ouders die het niet zo heel breed hadden namen dat aanbod gretig aan om toch eens een andere omgeving dan de thuisomgeving op te snuiven :-).

Iedereen is al in zo’n bungalow geweest,…….iedereen weet dat het om te beginnen al verschrikkelijk lelijk ingericht is, meubels zonder gezelligheid en god weet wie er al allemaal in die zetel had gelegen, om nog maar te zwijgen wat ze er hadden in gedaan :-).  Carrie voelde zich er nooit thuis, maar dat kan een Carrie probleem zijn.  Men had de tv voorzien van een uitgebreid gamma kinderfilms en programma’s, mijn zus die 3 jaar jonger is als Carrie vond dat geweldig, vanaf ze haar ogen opdeed ging het filmkanaal aan en dat stoorde Carrie die toen nog helemaal in de ban was van boeken lezen.

In zo’n parken is er altijd het “overdekte” centrum,…..voorzien van een subtropische tint en bijhorende vochtige, vreselijke warmte,…Carrie haatte het,……uiteraard moest je voor alles in het “centrum” zijn,…….ook voor het zwembad,……en degene die een subtropisch zwemparadijs heeft uitgevonden die verdient de dood met de kogel in Carrie’s ogen.  Elke ochtend om 10u daar om pas rond 17u weer naar de bungalow te vertrekken,…..het was de hel voor Carrie, het lawaai, de geur en de ronddrijvende haren, de joelende en huilende kinderen, het vieze eten dat geserveerd werd brrrr ,…….nog steeds gaat Carrie niet graag zwemmen om dezelfde reden 🙂 en ben ik ontzettend blij dat Chattheo geen vragende partij meer is en ondertussen oud genoeg om alleen te gaan, iets wat hij trouwens liever alleen doet tegenwoordig, want als bijna 15-jarige is het niet erg hip meer om met je moeder gezien te worden :-).

Mijn zus vond het geweldig en regelmatig stond ze met blauwe lipjes met tranen in haar ogen omdat ze even uit het water moest blijven,……om dan over te gaan tot hysterische huilbuien wat de sfeer altijd zo geweldig maakte,….u hoort het, het leven zoals het is in het bungalowpark,…….

Het is een jeugdtrauma, want elk jaar 3 weken daar verblijven, het is teveel van het goede geweest,……dat Carrie er in het donker met een rosse jongen vol puisten in het donker van de disco kuste, , zal het trauma wel versterken :-).

Voor Carrie geen bungalow parken meer en al zeker geen subtropische zwemparadijzen,…..

 

15 gedachtes over “Jeugdtrauma

  1. Ik ken het dus niet. Ben er nog nooit geweest. Mijn ouders vonden dat te duur en zijn bovendien ook geen zwemfanaten. Ik weet ook niet of ik er mijn geld aan zou kunnen geven. Ja, 1 dag in zo’n subtropisch zwembad kan leuk zijn voor kids, maar langer lijkt mij niet echt nodig.

  2. Ik ben vorig jaar (of is het al 2 jaar geleden?) voor het eerst in een dergelijk park geweest, in de Ardennen, voor een soort familieweekend. In het “centrum” van het park ben ik maar een keer geweest, nl. om te eten. We zijn er vooral geweest om in de omgeving te wandelen. Zo een “subtropisch zwemparadijs” hoeft voor mij ook niet zonodig, maar als het park in een mooie streek ligt en je kunt er (zoals wij toen) relatief goedkoop terecht, waarom ook niet?

  3. Ik heb daar ooit maar één keer in mijn leven voor gekozen en dat was vlak na mijn miskraam, met onze toenmalige 1-jarige Aimée. Om eens tot rust te komen en weg te zijn van al de mensen die vroegen hoe het met me was. Later éen keer een verblijf gewonnen, en een verblijf gekregen als trouwcadeau. Daar hebben vooral de kinderen van genoten, want ook ik wordt kierewiet van dat lawaai daarbinnen. Steek mij liever op een vliegtuig en nog het liefst zo ver mogelijk!

  4. ik vind het wel eens plezant, maar 3 weken???? Denk niet dat die parken daarvoor gemaakt zijn, om er zo lang te blijven. Een midweek of weekend is al lang genoeg. Zo’n park als uitvalsbasis voor tripjes in de omgeving is wel handig. Als je ’s avonds weer aan komt kan je nog vlug wat spartelen
    en spelen in het zwembad.
    Wel jammer dat de meeste parken verouderd en verloederd zijn.

    En zoals je wellicht las, Center Parcs ga ik nooit meer!

  5. Wij zijn in “het toenmalig nieuwste” centerparcs geweest twee jaar geleden voor een midweek. Les Trois Forets in Frankrijk. Daar geen sprake van verloedering, de chalet was luxe met een sauna en een bubbelbad, tv op elke kamer. Het centrum was wel POKKEduur. Als je ooit naar daar gaat, neem dan een basisset eten mee want zelfs een gewoon brood kost er stukken van mensen. Toch zou ik nog teruggaan, het is ideaal met hele kleine kindjes en de streken zijn meestal heel bosrijk.

  6. Goh…… hoe kan de beleving van exact hetzelfde toch zo anders zijn. Ik herken alles wat je zegt maar die zwemparadijzen: echt ik vond ze het einde!!! Alleen nu ik ouder (volwassen ahum) ben vind ik er niets meer aan 😉

  7. Duidelijk dat je er al jaren niet geweest bent. Bungalows zijn luxe met hele mooie inrichting. Supergoede service sauna in het huisje etc. Heerlijk voor een week niets hoeft. Mss nog eens een blog schrijven als je er eens echt bent geweest en die twintig jaar geleden? 🙂

  8. Ik ben voor het eerst in zo’n park geweest toen ik 19 jaar was! Mee met mijn toenmalige vriendin, haar ouders en haar zus. Ik vond het ook verschrikkelijk hoor Carrie, je bent heus niet alleen. 😉

  9. Als kind deden wij dat niet, want het bedrijf waar mijn vader werkte voorzag geen korting. En zo goedkoop waren die dingen nu ook weer niet (in vergelijking met een tent op een camping). Wij zijn een keer of drie geweest toen dochterlief klein was, en daarvoor zijn ze ideaal. En sommige zijn zeer verzorgd met veel luxe. Andere daarentegen…

  10. 3 weken?? Dat is lang!
    wij zijn dit jaar naar Landal (iets gelijkaardigs) geweest voor 5 dagen en gelukkig was er ook een binnenspeeltuin zodat er niet alleen gezwommen werd… want Flavie zwemt absoluut NIET graag!! Ik vind het zelfs verschrikkelijk! Enkel het bubbelbad kan mij bekoren, maar een hele dag in het bubbelbad… dat is het ook niet hé 😉

Geef een reactie

