Nostalgie

Toen Carrie gisteren in den Delhaize de chocolade sinterklaasfiguurtjes zag staan werd ze overmand door nostalgie,…..

Sinterklaas,…..of eerder zwarte Piet is een hot item momenteel,……Carrie vindt heel de discussie van de pot gerukt, het is een legende een mythe, heeft totaal niks met racisme te maken, maar blijkbaar heeft men geen andere prioriteiten, maar we wijken af,……mijn gal moest ik even spuwen :-).

Nu gaan we even terug de tijd in,…….in het jaar 2000, Chattheo net geen 8 maand maar mijn familie vond het nodig om de Sint te laten komen :-).  Carrie die zelf met een licht trauma zit opgescheept, nadat ze te weten kwam dat de Sint een illusie was, wilde het liefst onmiddellijk opbiechten aan Chattheo dat de brave man een mooi sprookje is maar dat de geschenkjes afkomstig zijn van mama en papa.  Ik kreeg zoveel tegenwind  van mijn omgeving dat Carrie toch besloot om deel te nemen aan het verhaal,…….en toen ik het gezichtje van Chattheo zag wanneer hij me “de vraag” stelde en Carrie ook dezelfde illusie moest ontnemen, wist ze dat haar instinct toen goed zat,……jaren later bevestigde Chattheo zelf dat hij boos op Carrie was geweest omdat ze zo had gelogen,……

Maar dat wil niet zeggen, dat de periode dat Chattheo nog “geloofde” dat Carrie het niet geweldig vond,……want dat deed ze,…….en zorgde gisteren ook voor het nostalgisch gevoel.  Weken was ze bezig met het juiste speelgoed uit te kiezen,…….de nodige chocoladefiguren ( er werd ook voor pure chocolade figuren gezorgd, die Carrie dan kon laten smelten in warme melk, oh wat kon Carrie daar van genieten).  De avond zelf was het een heel ritueel,…….schoen zetten met suikerklontje, water en wortel en borrel voor zwarte Piet,…..Carrie schreef dan ook altijd een brief terug en dat vond Chattheo geweldig dat de Sint hem een brief had achtergelaten,…….maar het meeste plezier beleefde Carrie aan het in elkaar zetten van de Playmobiel, Lego of racebaan,……want gewoon een doos klaarzetten was te eenvoudig,……het kasteel, het politiestation, de racebaan werden keurig in elkaar gezet en uitgestald,……en versierd met letterkoekjes, mandarijntjes en chocoladefiguren,……

En die tijd is voorbij,…….weg,……..en gisteren deed het me beseffen hoe leuk ik deze fase vond,….Sinterklaas,…….de mooiste illusie ter wereld!

 

22 gedachtes over “Nostalgie

  1. Geweldig hé! Wij deden dat ook, alles in elkaar steken, al moest dat dan letterlijk s avonds laat gebeuren, lees s nachts omdat we dan in het restaurant woonden en dan soms lang aan het werken waar. Ik vond het ook jammer dat de illusie voorbij was. En de twee jaar jongere wist het sneller dan zijn zus.

  2. Ik durf dat nu nog doen. Tafel volstrooien met snoep en nicnacjes en een klein cadeautje voor’t ventje. Mijn Ventje. De grote. Nu we er een kindje bij hebben, beginnen we er voor echt aan natuurlijk.
    Toen ik nog thuis woonde en zelfs nu nog, doen mijn ouders dat nog altijd. Voor mijn broer en zus. Die kinderlijkheid: laten we ze niet verliezen…
    Liefs, Me, Myself and We.

  3. Ik kijk daar zo naar uit met Jules. Dit jaar komt de Sint trouwens ook al…. ben een beetje over the top gegaan in dreamland. En ja ook al is hij maar 8 maanden dat gaat ons niet tegenhouden. Ik krijg trouwens ook nog altijd Sinterklaas van mijn ouders en grootouders. En ik geef het ventje en de hond ook iets in hun schoentje. (nu ja, de hond heeft geen schoentje 🙂 )

  4. Volledig mee eens… zo mooi om die verraste gezichtjes te zien als ze al hun speelgoed zien.
    Een klein manneke dat zo op kijkt naar de Sint en met een bang hartje kijkt naar Zwarte Piet… super!
    Hier is het geloof er ook niet meer… wat natuurlijk het speelgoed kopen vergemakkelijkt, ze mogen nu zelf kiezen… geen gedoe meer: wat willen ze nu eigenlijk het liefst?

  5. ik vind Sint-Maarten (hier is dat dendienen) ook de meest geweldige periode in het jaar. Mandarijntjes, chocolade, mariatjes, en speelgoed. Al heb ik dit jaar geprobeerd om het Sint-Maarten cadeautjes te downsizen. Eén geschenk van ons en één iets van de meter. Want dan is er nog eens sinterklaas ook (die zoon van mij eet van twee walletjes) en nog eens kerst. En bij ons komt hij altijd in real life. Dit jaar is het tutjesafgeeftijd. Ik ben eens curieusss

  6. het is inderdaad een mooi gebruik. Magische momenten toen de kinderen nog klein waren en uitkeken naar wat de “Sint” hen gebracht had.
    Uren gezweet aan het in elkaar steken van een barbiehuis en een knexx-reuzenrad!

  7. Ben het helemaal met je eens, die discussie… zucht!

    Hier heb ik net ons jongste mannetje in een eerlijk toegegeven
    deelgenoot gemaakt van het niet-bestaan en dat blijft toch een
    rare gewaarwording dat hij opeens al groot genoeg blijkt te zijn.

    Gelukkig gelooft onze kleine prinses voorlopig nog dus wij
    vieren het sowieso nog volop hier. Doen jullie helemaal niets meer?
    Wij hebben met de volwassenen onderling nog altijd een suprisespeciale
    strijd in wie het ergste voor de ander kan bedenken, zorgt voor veel lol!

  8. Ik heb vorig jaar nog een brief geschreven naar de Sint met de vraag om een nieuw (lees : strak) lijf te krijgen. Nu heb ik een gans jaar gedacht dat ik niet braaf geweest was, want mijn cadeau is niet gekomen. Maar hier lees ik nu dat hij niet bestaat.
    ‘k Zal nog eens braaf zijn … snif !

  9. Ja, gewoon mee doorgaan!! Ik zou niets liever hebben dan op 6 december beneden komen en de hele living vol niknakjes, guimauvkes en Legohuisjes te vinden 🙂 🙂

  10. Lijkt me idd een leuke periode als je zo voor de verrassing kan zorgen! Maar kinderen worden groot hé :-). Later over x aantal jaar zijn er kleinkinderen waar je dat plezier weer mee kan hebben :p

  11. Waar ik woon is dat een echte hype (ja hoe zou dat komen 😉 ) dus deze tijd is zowat een dubbel gevoel voor mij. Ik heb hetzelfde gevoel als ik een ballon in de lucht zie hangen daardoor ook 😉

Geef een reactie

