Zakgeld

geld

Carrie heeft jullie “gedacht” nodig over een “educatieve zaak” :-).  Het zakgeld van Chattheo, daar gaat het hier over :-).  Momenteel krijgt hij 25 euro per maand,…dat geld krijgt hij op de eerste van de maand,…iets wat zijn keuze is geweest, toen het zakgeld werd ingevoerd.

Maar afgelopen week las Carrie in de krant dat voor de leeftijd van Chattheo (14)  40 euro per maand het gangbare is,…iets wat Carrie veel geld lijkt, maar als ik dan nog even ga bekijken wat ik hem in de week extra toestop,…..want ik geef extra geld voor een broodje of om op woensdag iets lekkers te kopen ( terwijl er uiteraard nog veel in onze kast ligt, tegenwoordig vaak verantwoord snoep, iets wat natuurlijk niet naar de zin van Chattheo is, maar in het belang van onze gezondheid en de vele uren sport die hij beoefent een noodzaak).

Nu het school en het voetbal weer in volle expansie zijn heeft hij geen tijd meer om naar cinema te gaan of af te spreken met vriendjes.  Iets wat hij in de vakantie wel regelmatig deed ( dat Carrie het daar niet altijd makkelijk met had is een detail, hoewel hij zich altijd keurig aan de afspraken hield, of toch bijna altijd :-)).

En dan stelt Carrie zich de vraag,…..40 euro zakgeld per maand,….prima maar laat ik hem alles ervan betalen en dat alles houdt dan in,……broodje voor de lunchpauzes, drinken op het voetbal en dan eventueel een snoepje, ijsje, drankje als hij met vriendjes op stap gaat?

Of zijn we beter af als we hem elke keer geld geven als hij het nodig heeft?  Of leert hij dan minder goed met geld omgaan??  Want dat vindt Carrie wel een belangrijk item.  Of is 25 euro nog steeds voldoende?  En blijft Carrie zijn broodje op vrijdag betalen, net zoals zijn drankje op het voetbal om over het zakje chips of  hot dog na de wedstrijd nog maar te zwijgen :-)??

Of doen we gewoon te ingewikkeld :-), hoe zouden jullie dit aanpakken, wetende dat mijn zoon een gat in zijn hand heeft en ik vrees dat hij alles gaat opdoen voor de maand ten einde is en dan vooral aan fastfood, chips, cola en alle andere vieze troep die hij beter niet zou eten, maar ik beken, ik heb het op zijn leeftijd ook gedaan :-).

Hoe leren we onze kids in onze rijke wereld omgaan met geld?  Hoe leren we dat het niet vanzelfsprekend is, dat wij als we heel eerlijk zijn baden in weelde en consumeren en blijven consumeren.

Gooi jullie meningen maar online,……Carrie zit erop te wachten 🙂 🙂

21 gedachtes over “Zakgeld

  1. Over de hoeveelheid zakgeld van tegenwoordig kan ik me niet meer uitspreken. Hier vind je veel info, misschien heb je de site reeds bezocht: http://www.klasse.be/ouders/dossiers/zakgeld/
    Verder zou ik denken: laat hem leren door ondervinding. Zakgeld in het begin van de maand, geld opgedaan aan onnodige zaken= de rest van de maand op droog zaad. Het is een leerproces dat in het begin niet zo vlot zal lopen maar dat is volgens mij de enige manier om hen de waarde van geld te leren kennen, uitgaven te plannen en te leren sparen voor moeilijkere tijden.

  2. Ik begrijp dat je hem wilt leren omgaan met geld en dat je hem opslag wil geven. Is dan van 25 euro naar 40 euro gaan geen grote sprong? Persoonlijk zou ik dat eerder in stapjes van 5 euro opslag proberen. Maar ja, ik heb geen kinderen dus ik zeg ook maar wat. En ik kreeg zeker geen 40 euro op mijn 14e. Ik kreeg er 65 op mijn 19e. Maar dat is natuurlijk meer dan 10 jaar geleden en ik had strenge ouders en had nog 2 zussen. Krijgt hij trouwens geen zakgeld van zijn pa?

  3. Yep heeft tot zijn 18e het moeten doen van 25 euro per maand.. (en wat hij zelf verdiende … hij heeft van zijn 14e tot zijn 18e gewerkt. Eerst op de markt, daarna in de afwaskeuken van een restaurant) …

  4. De tijd dat wij onze kinderen zakgeld gaven ligt al tien jaar achter ons. Het laatste was ook 25 Eur/maand, maar daarnaast deden ze ook een vakantiejob waarvan ze (uiteraard) het geld mochten houden (“in mijn tijd” 🙂 was dit wel anders bij mij thuis).
    Als een jongere zijn geld niet kan beheren (een gat in zijn hand) zou ik vandaag inderdaad kijken wat ik hem wekelijks toestop als ‘extra’, het zakgeld verhogen, en dan werken met een weekgeld ipv maandgeld. En laat hem/haar dan maar ondervinden dat enige discipline noodzakelijk is om rond te komen. Als ze het nu niet leren, zullen ze het ook niet kennen als ze ooit hun vleugels uitslaan en op eigen benen zullen staan. Geloof me, ik zie dat dagelijks rond me…

  5. Ik vind die 25 euro voor een 14 jarige best ok hoor!!Ik verhoogde elk jaar met een paar euro’s.Wij gaven die wekelijks,maar in het weekend moesten ze hier wel wat doen:stofzuigen of de tafel afruimen ,afwasmachine opvullen ….Niks voor niks zeiden we .Maar voor bepaalde activiteiten stopte ik hun ook wat toe en ze hadden toen nog geen gsm (mochten de mijne soms gebruiken ……dit is 9 jaar geleden .

  6. Ik zou hem elke week zijn zakgeld geven. Op een bepaald tijdstip, na het doen van zijn taken. Over het bedrag heb ik geen benul. Ik weet niet wie zijn abonnement voor zijn i phone betaald, want dat speelt ook mee. Succes!

  7. Wij geven hier wekelijks zakgeld, en het gsm-abonnement wordt door ons betaald. Wat ze over hun limiet gaan moeten ze zelf bijleggen. Ook hier wordt per (school)jaar een beetje opslag gegeven, maar wat ze zelf verdienen door te klussen of te werken beheren ze zelf. We proberen hun wel te overtuigen om af en toe iets te sparen, om dan een extraatje te kunnen kopen, of eens een pretpark te kunnen bezoeken met vrienden, of iets in die aard. De spaarrekening kunnen ze alleen aanspreken mits onze toestemming. En dan zie je idd de verschillen tussen de karakters: de ene kon door zorgvuldig afwegen een vakantie, Iphone (imago, zo belangrijk 😉 ) en twee pretparkbezoeken betalen, de oudste ziet alles letterlijk in rook opgaan…

  8. Ik denk dat zoals je zelf aangeeft het een goed idee is om hem alles in één keer te geven ipv wanneer hij het nodig heeft; zo zal hij leren omgaan met geld (want anders krijgt hij het gewoon als hij vraagt, en dan krijg je een man gelijk het lief, die geen geld kan beheren, zucht). Het is misschien wel een idee om ipv 1x per maand, te spreiden over 2x per maand dus bv om de 2 weken 20 euro. Ik denk niet dat dat te veel is. Ik moest vroeger ook alle snoep en fastfood e.d. zelf betalen en als het geld op was, is het op, zo simpel is het, dan is het maar kinkloppen tot de volgende uitbetaling 🙂

  9. ik vind 25 euro per maand de dag van vandaag wel heel erg weinig.
    Wij kregen vroeger ook zakgeld per week, en dat vond ik ook beter. Je hebt er meer invloed op dan als je per maand zakgeld geeft. Een weekje slecht nieuws = geen zakgeld. Als je dat per maand doet, kan dat moeilijk uitgevoerd worden

  10. Wil je hem met geld om leren gaan dan zou ik zoveel mogelijk hem alles zelf laten betalen en het bedrag omhoog gooien. Dan leert hij snel wat de waarde van dingen is en hoe hij moet plannen met zijn uitgaven. Zolang jij hem geld toestopt zou hij dat niet doen denk ik.

  11. Van het bedrag zelf zou ik geen weet van hebben aangezien mijn laatste zakgeld nog in Belgische franken was. En ik was ook meer een spaarder en had dan mijn hobby’s waar ik uiteindelijk meer geld verdiende dan ik zakgeld kreeg. En ik kreeg mijn eerste maandelijkse zakgeld (de eerste vrijdag van de maand) van mijn ouders pas toen ik 16 was.

  12. overleg eens met hemzelf, schat eens in hoe hij de waard van geld ervaart. Laat hem zelfs eens een schatting maken van een budget en wat hoeveel kost. Gaandeweg zal hij wel zien van “oei, dat kost wel heel veel geld” of “ah, dat valt wel mee als ik het op die manier doe”. Je kunt hem ook wekelijks 10 euro geven ipv 40 in een keer als je merkt dat het niet lukt, hij zal zelf moeten leren om te sparen.

  13. Wij hebben een bepaalde regel, de leeftijd x2 + 10 euro voor gsm kosten. Dus 14×2+10= 38. Maar ik heb de kinderen week om week, en als ze bij mij toekomen, ligt er voor ieder 20 euro in een potje, dus ze krijgen per maand nog eens 40 euro extra van mij. Gaan ze nu minder goed om kunnen met geld omdat ik hun dit nog eens toestop? Zeker weten van niet, het maakt het gewoon wat gemakkelijker. Als ze later werken, dan begint pas het echte leven voor hun. Of ze nu 25 euro zakgeld, of 100 euro hebben gekregen in hun jeugdjaren, zal allemaal niets uitmaken. Iedereen bepaalt dat zelf, als je er maar niet in overdrijft.

  14. Ik heb er geen flauw idee van hoeveel zakgeld een 14-jarige zou moeten krijgen.
    De mini-me’s zijn 9 jaar en die krijgen € 5/week om ze toch al een beetje waarde bij te brengen van geld en ook dat er moet gespaard worden als ze iets willen.
    Ik kreeg vroeger mijn zakgeld per week en ik vond dit toen wel een goed systeem.

  15. Woooot? 40€ per maand? Ja goeiendag! Mijn zoon is er nu net 18 geworden. Zijn gsm-abo betaal ik zelf, da’s 15€ per maand en hij gaat daar nooit over. Van zijn pa (gescheiden, yup) kreeg hij 20€ per maand. En van mij (bijna met schaamrood op de wangen) 5€, vanaf zijn 12e gestort op zijn zichtrekening. De laatste twee jaar deed hij ook een vakantiejob, dat geld mag hij ook houden.
    Ik heb het maandelijks bedrag nu pas opgetrokken naar 20€ per maand, omdat hij nu geen boterhammekes meer mee neemt naar school, maar een broodje gaat kopen. Verder spendeert hij zijn geld aan chips en cola (want ik koop dat nooit) en aan online games en accessoires. En de brave jongen klaagt niet.

  16. Ik had 100 euro per maand, maar moest alles zelf betalen. Uitgaan, kledij, schoenen, kapper, gezinsvakantie, sport, shampoo, deodorant,… Ik kwam dus eigenlijk amper rond. Mijn moeder zag dat denk ik als een gemakkelijke oplossing om zo weinig mogelijk kosten te hebben aan ons. Want zij moest dan enkel nog onze schoolrekeningen betalen en haar vriend betaalde het eten..

Geef een reactie

