Bewustwording

In het Paradijs liggen altijd oude tijdschriften op het wc,…..:-), ik weet het waarschijnlijk ligt dat bij jullie thuis wel naast jullie wc-pot, bij Carrie liggen ze hier,….maar we dwalen af,…..gisteren nam ik “De Feeling” vast,….zo’n typisch vrouwenblad voor de leken onder ons.  Maar in tegenstelling tot de bijbel durven daar wel fijne artikels instaan, vaak laten ze Carrie nog op haar honger maar dat is een detail.

De kop op de voorpagina luidde, de 7 fouten die we allemaal maken,..en hun remedies :-).  Vol gezonde nieuwsgierigheid sloeg Carrie de juiste pagina over,…..maar pas bij de laatste “fout” werd er Carrie wel iets heel duidelijk,…..:-)

Moe van je perfectionisme“,……kon het perfecter ( leuke woordkeuze? :-)) voor Carrie?   Carrie legt de lat graag hoog,….het nastreven van onmogelijke standaarden, omdat we graag gezien willen worden, omdat we aan verwachtingen willen voldoen.   Carrie loopt de benen onder haar lijf om toch gezond eten op eten te toveren, haar huis heeft ze het liefst in toonzaalmodel en wil ze er love & domestic goddess uitzien voor Big, dus veel sporten.  De job die vroeger niks van me eiste, is sinds het vertrek van Samantha steeds meer en meer gaan eisen, zelfs werken in het weekend,……fouten, Carrie maakt ze niet graag, dus kijken we alles 3 keer na.  Maar hoelang gaan we dit nog volhouden?

De psychologe die aan het woord kwam verwoordde het perfect, Carrie wil perfect zijn vanuit een soort behoefte aan controle.  Ze houden van orde, structuur en lijstjes ( understatement), die hen de illusie geven greep op hun leven te hebben ( klopt als een bus), het verschaft hen een vals gevoel van zekerheid.  Go with the flow kunnen ze heel moeilijk ( nog meer understatement).  Een fout maken betekent dus dat ze het de volgende keer nog véél beter moeten doen, dat ze zich nog niet hard genoeg hebben ingespannen.  Zo leggen ze de lat voor zichzelf onbereikbaar hoog,…….

Wel, Carrie voelt dat de lat te hoog ligt en dat ze naar beneden moet,…ik weet dat ik nooit van mijn perfectionisme afraak.   Maar we gaan op sommige domeinen ” nonchalanter” moeten zijn, ofwel kiezen om goed te koken maar de was aan Big over te laten of vice versa,……en die lijn doortrekken, want dat is een moeilijke kwestie, delegeren, want Carrie blijft zich verantwoordelijk voelen voor het eindresultaat,….en ga ik dankbaar moeten zijn en niet stiekem de resterende stofjes opzuigen, want dan zuig je al de liefde weg,…..

Maar de lat moet lager,…en enkel Carrie kan die lager leggen, nu nog bedenken op welk domein ik nonchalanter kan zijn 🙂 :-),………

 

 

20 gedachtes over “Bewustwording

  1. Af en toe enkele keren met uzelf botsen, dan word je vanzelf minder perfectionistisch. Geloof mij, I did en nu vind ik mijn perfectionisme gezonder. Ik kan zelfs al serieus nonchalant zijn, als het moet 😉

  2. Heel erg lastig om dingen los te laten en de lat minder hoog te leggen voor jezelf. Ik was zelf ook altijd heel erg perfectionistisch, maar doordat ik ‘ziek’ ben heb ik er nu iets minder last van. Maar ik heb alsnog de neiging om net even verder door te fietsen dan ik eigenlijk kan. Misschien heeft mijn perfectionisme zelfs wel aan het ziek zijn bijgedragen. Anyway, ik hoop dat je toch echt even wat meer aan jezelf kan gaan denken. Go for it!!! Xxx

  3. Van oud naar nieuw lezend (en soms reagerend) vroeg ik mij af of de opmerking op je vorig blog niet ‘te hard’ was… Maar nee, je bent er zelf ook al achter.

    Succes Carrie. Het is echt nodig wil je nog aan Carrie toekomen.. x

  4. Ja, lekker herkenbaar. Het kost veel tijd en energie om die lat lager te leggen. Je moet jezelf continue corrigeren als het ware en het voelt allemaal heel onnatuurlijk. Het zit in je om die lat steeds een stukje verder omhoog te duwen. Dat is je tweede natuur. Voor mij heeft het geholpen om die lat even uit de lucht te halen en naast me neer te leggen. Even geen lat in zicht in en maar gewoon kijken hoe het gaat. Werkt best bevrijdend. Overigens heb ik diezelfde lat al echt twintig keer opnieuw uit de lucht moeten plukken hoor, maar hey, oefening baart kunst.

  5. Ha, eindelijk, het moment van besef. Eerlijk gezegd, ik had al eens bij mezelf gedacht: die Carrie die gaat wel eens crashen met haar perfectionisme 🙂
    Eens gewoon niets doen en de boel de boel laten is geen schande hoor Carrie. Stel jezelf af en toe eens op de eerste plaats.

  6. In een vorig leven was ik Carrie: àlles was perfect. De perfecte job, het perfecte huishouden, de perfecte kleren, het perfecte lichaam, … En toen werd ik ziek. Heel erg ziek. 3 weken ziekenhuis en een vonnis dat ik nog altijd betreur. Daar al dat perfect proberen te zijn, had ik mezelf ongeneeslijk ziek gemaakt. (er waren natuurlijk ook nog andere factoren)
    Nu, bijna 9 jaar later, heb ik het perfectionisme deels achter mij kunnen laten. Ik maal er niet meer om dat mijn huis een puinhoop is, of dat mijn perfecte lichaam verleden tijd is.
    Wat ik wél erg vind, is dat ik niet vroeger besefte dat ik mezelf kapotmaakte door perfect te willen zijn.
    Gelukkig komt het besef bij jou wel op tijd. En aangezien je ongelofelijk perfectionistisch bent, ben ik er zeker van dat jij perfect in staat bent om minder perfectionistisch te worden 😉
    Veel succes ermee

    1. Daar ben ik net bang voor, dat ik zover over mijn grens ga dat ik ziek ga worden,..vandaar dat ik moet inbinden,….heb al 1 sportavond geschrapt, ga niet koken voor mijn familie en ga morgenvroeg eerst lopen, eerst tijd voor mezelf en dan de rest. En ik hoop dit te kunnen doortrekken. En is er geen tijd om “gezond ” te koken dan wordt het een afhaalmaaltijd, we zullen daar niet dood van gaan,…..dank je voor je fijne reactie!

  7. Halleluja!! Je hebt het licht gezien my lady! Want echt ik maak me zorgen om je, als ik zie wat je allemaal doet (moet van jezelf….)…. ik word al moe door enkel de woorden te lezen. Eigenlijk denk ik al een tijdje dat er 2 dingen kunnen gebeuren, of je gaat inzien dat het op deze manier niet werkt en probeert het te veranderen (en dat ik wat ik nu hoop na het lezen van dit blogje) want de andere optie is dat je zo doorgaat en jezelf helemaal opbrand. Want wat je nu doet, het zijn de perfecte ingrediënten voor een burn out….

Geef een reactie

